Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-08-16, 17:40
Medlem
Paijters avatar
Här har ni något att suga på.
Den 10:e fick jag tydligen X antal mail från "CNN" innehållande skadliga länkar. Detta upptäckte jag idag när jag scannade igenom datorn. I min Inbox upptäcker Avira att där finns skadliga länkar. Det hade väl varit okej om jag sett dessa mail i Thunderbird, men vad jag vet raderas allt spam automatiskt för varje nedstängning. Alltså borde "CNN" och dess länkar försvinna all världens väg. Tyvärr kan jag inte radera det utan att ta med resten av alla mina meddelande.

Så här ser loggen ut i Avira. Jag misstänker att det inte skadar mig eller datorn, men det känns störande att ha det på hårddisken.

Citera
2008-08-16, 17:53
Medlem
Paijters avatar
Hm, jag öppnade inboxfilen i Notepad och kollade igenom. Massor av gamla mail som jag trodde jag raderat tidigare. Jag säkerhetskopierade och tryckte därefter på delete. Thunderbird fungerar fortfarande. Undrar vad filen gjorde?
Citera
2008-08-16, 17:57
Medlem
927s avatar
jag som aldrig använt thunderbird fattar inget för oavsett i vilken mapp dom ligger så måste du väl kunna radera dom??
Citera
2008-08-16, 18:03
Medlem
Paijters avatar
http://www.ladda-upp.com/bilder-a/bild_p_C3_A5_mailen-887.jpg

Inte heller återskapades filen efter att jag raderat den och startat thunderbird igen. Ska starta om datorn med och se så att allt stämmer.

Filen i bilden är den som endast heter Inbox.

Anledningen till att jag inte vågade radera var ifall alla mina andra mail skulle stryka med, så länge jag inte ville öppna i notepad och försöka mig på en manuell rensning.
Senast redigerad av Paijter 2008-08-16 kl. 18:05.
Citera
2008-08-16, 18:08
Medlem
927s avatar
jag vety inte vilken fil du pratar om och varför kan du inte öppna mailprogrammet och antingen tömma mappen skräppost eller markera de mail det gäller och bara ta bort dom?
Citera
2008-08-16, 18:11
Medlem
927s avatar
eeh, ok
Citera
2008-08-16, 18:14
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927
jag vety inte vilken fil du pratar om och varför kan du inte öppna mailprogrammet och antingen tömma mappen skräppost eller markera de mail det gäller och bara ta bort dom?
Mailen finns inte i mailprogrammet. Skräpposten är helt tom. Det enda jag har är mail på svenska.
Filen Inbox som jag visade i länken ser ut så här öppnad i Notepad:

så det är inte världens lättaste sätt att radera mail för mail i Inbox. Men jag raderade hela Inbox. Det jag inte förstår nu är vad den hade för syfte eftersom allt fungerar. Det kanske rörde sig om en loggfil som sparar allt som passerar Thunderbird...
Senast redigerad av Paijter 2008-08-16 kl. 18:16.
Citera
2008-08-16, 18:30
Medlem
927s avatar
är det här nån form av backup som gjorts av thunderbird?
C:\Documents and Settings\Administrator\Application Data\Thunderbird\Profiles\25x31qow.default\ImapMai l\mail.stilbild.nu\INBOX
Citera
2008-08-16, 18:35
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927
är det här nån form av backup som gjorts av thunderbird?
C:\Documents and Settings\Administrator\Application Data\Thunderbird\Profiles\25x31qow.default\ImapMai l\mail.stilbild.nu\INBOX
Mycket möjligt, där finns ju Thunderbird\Profiles\25x31qow.default\Mail
som mycket väl skulle kunna vara huvudmappen.
Enda sättet att ta reda på är väl att säkerhetskopiera och radera imapMail
Nyss raderade jag Thunderbird\Profiles\25x31qow.default\ImapMail\mai l.stilbild.nu\INBOX.sbd\Drafts som var 37 mb stor. Innehöll bilder som jag raderat sedan tidigare, så backup är det nog.
Senast redigerad av Paijter 2008-08-16 kl. 18:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in