Citat:
Ursprungligen postat av gutegirl
Inget av ovanstående.
Det ligger till så att min bonus har en mamma med BPD och det är ett rent helvete. Barnet kommer hit och är fullmatad med en massa skitsnack från modern om att jag inte är bra människa, barnets pappa är ingen riktig pappa osv. Vi får inte ringa till barnet när det är hos mamman, vi får ingen semester med barnet och det hela är en väldig soppa som jag inte blir klok på.
BArnet kan säga saker som att "Jag ska rymma, jag ska försvinna" och jag har ibland fått lyfta in barnet från balkongen och från trapphuset när barnet ska iväg under ett utbrott. BArnet mår otroligt dåligt och får ingen hjälp eftersom modern vägrar kontakt med BUP.
MIn fundering rör sig om hur de som växt upp med en förälder med detta upplevde det, för att bättre kunna utröna hur jag på bästa sätt kan hjälpa min bonus.
Jag jobbar som timvikarie inom psykiatrin och har en del erf. av personer med borderline-diagnos. Det är vanligt med att dessa personer försöker att spela ut personer mot varandra, genom skitsnack "han sade det..hon sade det", de är skickliga på att manipulera/dupera folk.
Detta är varvat med stark ångest, själv-skadebeteende, eller känslomässig utpressning "om du inte gör detta för mig så tar jag livet av mig", destruktiva tvångs-beteenden, missbruk av sex/droger, snabba pendlingar i humöret fram och tillbaka, skratt ena stunden gråt nästa.
Borderline-personer har oförmåga att hantera relationer, de idealiserar sin partner ena stunden och nedvärderar denne nästa stund, samtidigt som de känner ett starkt självhat. Ofta bränner de ljusen i båda ändarna och de flesta av deras relationer testas till bristningsgränsen.
En person som har en borderline-anhörig behöver ha starka stabila vuxna som denne kan förlita sig på som vet hur sjukdomen yttrar sig och som inte går in i de spel som Borderline-personen drar igång för uppmärksamhet/bekräftelse.