2008-08-18, 21:35
Medlem
Rollo Tomasis avatar
"Borderline" är en diffus diagnos!

Min kära mor (död genom "självmord") hade ingen tydlig diagnos. Jag läste vad jag kunde, osv. Journalerna var som hieroglyfer...

Ingen diagnos!

Tror senare på just BPD!
Citera
2008-08-18, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rollo Tomasi
Min kära mor (död genom "självmord") hade ingen tydlig diagnos. Jag läste vad jag kunde, osv. Journalerna var som hieroglyfer...

Ingen diagnos!

Tror senare på just BPD!
VAd är det som får dig att tro det? HUr var det att växa upp med henne?
Citera
2008-08-18, 23:01
Medlem
Robert Hashbergs avatar
Varför bryr du dig? Vill du få folk att tänka tillbaka på sin hemska uppväxt som de försöker trycka bort, njuter du av att höra om hur hemska liv folk har haft, vill du kunna intala dig själv att din barndom var inte så hemsk att "andra har haft det värre", eller vad är ditt problem?
Citera
2008-08-18, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robert Hashberg
Varför bryr du dig? Vill du få folk att tänka tillbaka på sin hemska uppväxt som de försöker trycka bort, njuter du av att höra om hur hemska liv folk har haft, vill du kunna intala dig själv att din barndom var inte så hemsk att "andra har haft det värre", eller vad är ditt problem?

Inget av ovanstående.
Det ligger till så att min bonus har en mamma med BPD och det är ett rent helvete. Barnet kommer hit och är fullmatad med en massa skitsnack från modern om att jag inte är bra människa, barnets pappa är ingen riktig pappa osv. Vi får inte ringa till barnet när det är hos mamman, vi får ingen semester med barnet och det hela är en väldig soppa som jag inte blir klok på.
BArnet kan säga saker som att "Jag ska rymma, jag ska försvinna" och jag har ibland fått lyfta in barnet från balkongen och från trapphuset när barnet ska iväg under ett utbrott. BArnet mår otroligt dåligt och får ingen hjälp eftersom modern vägrar kontakt med BUP.
MIn fundering rör sig om hur de som växt upp med en förälder med detta upplevde det, för att bättre kunna utröna hur jag på bästa sätt kan hjälpa min bonus.
Citera
2008-08-19, 03:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gutegirl
Inget av ovanstående.
Det ligger till så att min bonus har en mamma med BPD och det är ett rent helvete. Barnet kommer hit och är fullmatad med en massa skitsnack från modern om att jag inte är bra människa, barnets pappa är ingen riktig pappa osv. Vi får inte ringa till barnet när det är hos mamman, vi får ingen semester med barnet och det hela är en väldig soppa som jag inte blir klok på.
BArnet kan säga saker som att "Jag ska rymma, jag ska försvinna" och jag har ibland fått lyfta in barnet från balkongen och från trapphuset när barnet ska iväg under ett utbrott. BArnet mår otroligt dåligt och får ingen hjälp eftersom modern vägrar kontakt med BUP.
MIn fundering rör sig om hur de som växt upp med en förälder med detta upplevde det, för att bättre kunna utröna hur jag på bästa sätt kan hjälpa min bonus.

Jag jobbar som timvikarie inom psykiatrin och har en del erf. av personer med borderline-diagnos. Det är vanligt med att dessa personer försöker att spela ut personer mot varandra, genom skitsnack "han sade det..hon sade det", de är skickliga på att manipulera/dupera folk.

Detta är varvat med stark ångest, själv-skadebeteende, eller känslomässig utpressning "om du inte gör detta för mig så tar jag livet av mig", destruktiva tvångs-beteenden, missbruk av sex/droger, snabba pendlingar i humöret fram och tillbaka, skratt ena stunden gråt nästa.
Borderline-personer har oförmåga att hantera relationer, de idealiserar sin partner ena stunden och nedvärderar denne nästa stund, samtidigt som de känner ett starkt självhat. Ofta bränner de ljusen i båda ändarna och de flesta av deras relationer testas till bristningsgränsen.

En person som har en borderline-anhörig behöver ha starka stabila vuxna som denne kan förlita sig på som vet hur sjukdomen yttrar sig och som inte går in i de spel som Borderline-personen drar igång för uppmärksamhet/bekräftelse.
Citera
2008-08-19, 03:43
Medlem
bs13s avatar
Citat:
VÄlkommen och grattis till första inlägget!
Har du brutit kontakten med din pappa?
uhm, grejjen är att jag har säkert flera gånger visat mitt hat mot honom, han bor nu utomlands och jag ser flera gånger honom skriva till mig på msn men jag har aldrig svarat, har inte blockat heller. Håller honom rättare sagt i mellantinget, han är korkad o vet inte bättre = förlåta, han har skadat mig i min ungdom och jag är praktiskt taget en loser i samhället = skylla på min far för allt.

Citat:
Ursprungligen postat av späk
Det där verkar snarare tyda på psykopati än på borderline..

Om han är psykopat eller har psykopatiska drag, så torde de incidenter du delgav oss bara vara ett fåtal i mängden..
det var bara ett fåtal av de som inträffat. jag vet inte vad man ska klassa honom som. Han har alltid gjort egna affärer och varit ägare och delägare i olika företag, han vart som värst efter han konkurrerade och förtidspensionerades, det höll i ca 5 år till innan han bestämde sig för att överge (ja, han övergav i princip) morsan.
Senast redigerad av bs13 2008-08-19 kl. 03:46.
Citera
2008-08-19, 06:51
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bs13
misstänker att min far har borderline, eller haft. innan han skiljde sig för 1 år sen har han alltid haft koll på allt som händer runtomkring och raseriutbrott var vanliga, ärvde själv och gick tillbaka under tonårsupproret vilket har skadat vår relation som far och son idag. Dock ångrar jag ingenting då han i princip uppträdde psykotiskt, har slagit mig blodig för att jag höll på att glömma matteboken innan plugget i sjuan och en dag när jag var 12 år och inte kunde förklara vägen till en ny kompis som far skulle skjutsa mig till så började det sakta med förolämplingar som idiot o.s.v. sen till slut när vi åkte vid sjön så drog han i ratten allt för att störta bilen i backen ner mot sjön men drog snabbt tillbaka, allt för att skrämma skiten ur mig (sadistiska as).

Jag har läst om mycket mer aggressiva föräldrar som gjort mycket värre grejjer än min far, men i mitt fall så drack farsan knappt, drack han vart jag t.o.m. lättad då hans beteende var mycket bättre under alkoholrus.

Jag har bra relation med mor och storebror. Brorsan har en bra relation med farsan och på något sätt klarade han även av studierna och blivit något medan jag efter ett års arbetslöshet börjar om gymnasiet via folkhögskola.

Tillräckligt eller vill du veta mer?

(första post =D)
Ungefär det där kan jag skriva under på med min far. Misshandel, fylla, plötsliga vredesutrbrott som kunde komma sig av helt ologiska saker. Plötsligt ändrade regler. Man fick hela tiden tassa omkring på tå och utveckla känsliga antenner för det sociala spelet i en ny miljö.

Lögner, halvlögner och långa skrävlande historier som allteftersom man växte upp, insåg att de inte var sanna. Duktig på att manipulera och hota - "att jag gav din syster en blåtira har ingen annan med att göra. Det ska hållas inom familjen. Om du ringer polisen kommer pappa i fängelse och det är ditt fel"

osv osv...hur kontakten är idag?? Vi har setts då och då men han dabbade sig nyligen en sista gång och jag har nu brytit kontakten. Känns i nuläget som om jag skulle vilja steppa på hans grav....
Citera
2008-08-19, 15:40
Medlem
bs13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
osv osv...hur kontakten är idag?? Vi har setts då och då men han dabbade sig nyligen en sista gång och jag har nu brytit kontakten. Känns i nuläget som om jag skulle vilja steppa på hans grav....
Vill själv få ett tillfälle att säga till far att jag pissar på honom för allt han gjort, att han ska tänka på mig när han ser sig själv i spegeln, sen får man hoppas att han får insikt (om han inte redan fått det) sen bryr jag mig inte om vad han gör efteråt.
Citera
2009-05-04, 23:00
Medlem
Tjelsis avatar
Citat:
Finns det några sådana här? Jag har lite frågor som jag skulle vilja ha svar på.
Japp, min mamma är Borderline, liksom jag.

Citat:
hur ser din relation ut med föräldern i dagsläget? Hur har relationen varit?
Vi har kontakt, från och till. Jag har sagt upp den flera gånger men min mor lyckas alltid tvinga kvar mig i hennes liv.
Under tonåren var den jävligt svår eftersom hon var extremt kritisk mot hur jag såg ut (inte stilmässigt alltså, hon tyckte jag var ett fult, tjock misslyckande) och var inte sen med att påpeka detta.

Citat:
Vad minns du tydligast från din barndom?

De gånger mina föräldrar bråkade och slogs, när jag själv fick stryk och blev skälld på av ingen anledning alls.

Citat:
Hur är din relation till den andre föräldern, syskon och annan släkt?

Jag och min pappa pratar när jag orkar. Släkten i övrigt har jag lagom kontakt med, någon gång i månaden sådär.
Citera
2009-05-05, 00:08
Medlem
antiqooles avatar
Citat:
Finns det några sådana här? Jag har lite frågor som jag skulle vilja ha svar på.
Om du har växt upp med en förälder med Borderline, hur ser din relation ut med föräldern i dagsläget? Hur har relationen varit? Vad minns du tydligast från din barndom?
Hur är din relation till den andre föräldern, syskon och annan släkt?
Jag hoppas att det finns någon här som vet lite om det.

Relationen till min mor är rätt ytlig men (just nu) förhållandevis stabil. Minns tydligast rädslan för att närvara vid hennes utbrott eller att behöva skämmas på stan, stranden etc. Min relation till farsan är helt ok, brorsan likaså. Mina föräldrar har dock ingen kontakt med varandra sedan 10-15 år.
Citera
2009-05-06, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av symbolisten
Jag jobbar som timvikarie inom psykiatrin och har en del erf. av personer med borderline-diagnos. Det är vanligt med att dessa personer försöker att spela ut personer mot varandra, genom skitsnack "han sade det..hon sade det", de är skickliga på att manipulera/dupera folk.

Detta är varvat med stark ångest, själv-skadebeteende, eller känslomässig utpressning "om du inte gör detta för mig så tar jag livet av mig", destruktiva tvångs-beteenden, missbruk av sex/droger, snabba pendlingar i humöret fram och tillbaka, skratt ena stunden gråt nästa.
Borderline-personer har oförmåga att hantera relationer, de idealiserar sin partner ena stunden och nedvärderar denne nästa stund, samtidigt som de känner ett starkt självhat. Ofta bränner de ljusen i båda ändarna och de flesta av deras relationer testas till bristningsgränsen.

En person som har en borderline-anhörig behöver ha starka stabila vuxna som denne kan förlita sig på som vet hur sjukdomen yttrar sig och som inte går in i de spel som Borderline-personen drar igång för uppmärksamhet/bekräftelse.

Ja, jag börjar misstänka detta angående en "vän" till mig, skall försöka bryta med henne, eller rättare sagt sluta ta kontakt.... hon har sagt en del konstiga saker som andra skulle ha sagt om mig, och vid närmare eftertanke så tror jag inte ett ord av det... jag kan inte gå in på vad här, med det känn som om hon antingen försöker få mig att bli förb... på de personerna, eller så gör hon så för att hon är "rädd att jag skall ta dem ifrån henne" suck.... säger jag bara... inte lätt när man lär könna ngn... från början var det ok... lite underliga kommentarer, beteende från hennes sida, men sen när man lär känna henne närmare då bryter he.... lös!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in