2008-08-16, 04:10
Medlem
mophrs avatar
Jag har nu bestämt mig för att jag vill börja träna någon kampsport, och det jag är mest intresserad av är mma.
Nu undrar jag, är det bäst att börja i en mma-klubb direkt eller är det bättre att börja träna någon annan stil först som t ex boxning, BJJ, muay thai osv och isf vilken?
Kan tilläggas att jag inte har någon erfarenhet av kampsporter men jag är ingen total rookie heller, kan få iväg en slagserie, lite låga sparkar och är inte helt ovan av marken, även om min teknik antagligen inte är den bästa på någon utav punkterna.
Citera
2008-08-16, 07:23
Medlem
No_fears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mophr
Jag har nu bestämt mig för att jag vill börja träna någon kampsport, och det jag är mest intresserad av är mma.
Nu undrar jag, är det bäst att börja i en mma-klubb direkt eller är det bättre att börja träna någon annan stil först som t ex boxning, BJJ, muay thai osv och isf vilken?
Kan tilläggas att jag inte har någon erfarenhet av kampsporter men jag är ingen total rookie heller, kan få iväg en slagserie, lite låga sparkar och är inte helt ovan av marken, även om min teknik antagligen inte är den bästa på någon utav punkterna.

Kör MMA på direkten, sen kan du ta träna annat om du känner att nån del släpar för dig och det inte finns nån riktigt bra på nån det inom den klubb du tränar.
Tex du känner att du inte har så bra stående så kan du ta extra boxnings eller thaiboxnings pass för att bli bättre på det.
Citera
2008-08-18, 00:04
Medlem
MMA direkt. Utan tvekan. Det är skillnad på den boxning du kommer lära dig på klubb och den du lär dig inom MMA, i.o.m att man har helt annan fokus. Eller den BJJ du lär dig på MMA-klubb och den du lär dig i BJJ-lokalen.
Citera
2008-08-18, 12:44
Medlem
ga_mannens avatar
Är det mma du vill köra, så är det mma du bör träna kolla runt bland klubbar i närheten och hitta den som verkar trevligast!
Citera
2008-08-18, 16:42
Medlem
Knivskarps avatar
Exakt, vill du träna MMA så skall du göra det. Att köra en annan stil som "förberedelse" är bara onödigt. I BJJ har du en Gi så många av dom teknikerna kan du inte använda i en MMA-match. Samma sak med guarderingen i boxning och thaiboxning där man har stora handskar, den typen av blockeringar funkar inte i MMA där du har mycket mindre handskar.

Ingen utav stilarna är dåliga som komplement till MMA träning, men om du inte skall byta från en stil till MMA så är det helt onödigt att inte börja i rätt enda så att säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in