2008-08-15, 14:35
Bannlyst
Självmord är ett väldigt tabubelagt ämne i Sverige. Ingen pratar om det men många har tänkt tanken. Eftersom ämnet är så tabubelagt så tror de som tänker tanken att det är fel på dem och det blir inte bättre av att de struntar i att prata om att de mår dåligt. Jag tycker att FB ska visa framfötterna här och ta upp ämnet till diskussion, en avdelning som bara behandlar ämnet självmord. Det finns massvis med trådar om självmord redan så att hitta nåt att fylla forumet med är nog inget problem. 50% av befolkningen har någon gång allvarligt funderat på att ta livet av sig enligt http://web4health.info/sv/answers/bipolar-depr-suic-prev.htm
Citera
2008-08-15, 14:37
Medlem
Heinzes avatar
Det diskuteras väl rätt friskt om självmord i Psykologiforumet om jag inte missminner mig? Ett helt forum verkar lite overkill
Citera
2008-08-15, 14:37
Medlem
Slashasens avatar
Jag stödjer detta förslag (läste bara topic men ändå) visst vore det bra med ett sånt delforum, man läser ju hela tiden att folk försöker ta självmord och visst är det sorgligt Är man i den sitsen har man verkligen misslyckats grundligt, för hur svårt ska det vara egentligen?
Citera
2008-08-15, 14:43
Medlem
Yules avatar
Jag tycker inte att man behöver göra en ny subforum för självmord enbart på de argumenten du lägger fram. Det kan och tas redan upp i psykologiforumet. Och det händer inte så ofta att det finns något behov av ett subforum.
Citera
2008-08-15, 14:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Heinze
Det diskuteras väl rätt friskt om självmord i Psykologiforumet om jag inte missminner mig? Ett helt forum verkar lite overkill
Att diskutera tekniker och hur man skulle kunna utföra det är inget för psykologiforumet. Det finns en tråd, "Lättaste och minst smärtsamma sättet att ta självmord?", fast det är 182 sidor lång och är lite väl svår att överblicka. Jag skulle vilja ha en del där alla aspekter kan diskuteras och inte bara prata om hur dåligt man mår.
Citera
2008-08-15, 15:38
Medlem
Sunners avatar
Frågan är väl hur långlivat forumet skulle bli.
Dess "klientel" torde ju minska med tiden
Citera
2008-08-15, 17:50
Medlem
Ardvahns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunner
Frågan är väl hur långlivat forumet skulle bli.
Dess "klientel" torde ju minska med tiden

Men kanske influerar många också.
Lär ju få många besökare med all uppmärksamhet det skulle få, och generera mycket reklamintäkter.

Familjeliv, Expressen m.fl. lär inte vänta med sina reaktioner.
Citera
2008-08-15, 18:12
Medlem
t0rsks avatar
+1

Deppigaste subforumet någonsin .
Citera
2008-08-15, 19:33
Bannlyst
Visserligen skulle man kunna se det som moraliskt förkastligt att FB skulle hjälpa folk att ta sina liv, fast ifall folk verkligen hade en anledning till att göra det så är det väl bättre ifall de gör det rätt och lyckas så de inte får rulla runt förlamade eller nåt för resten av livet.

Detta kanske kan få upp ämnet aktiv dödshjälp (eutanasi) på tapeten också, lagligt i Nederländerna och Belgien fast inte i Sverige, om man nu vill dö och ändå tänkt göra det, varför inte på ett absolut säkert sätt av nån som kan?
Citera
2008-08-15, 23:46
Medlem
L0darens avatar
1. Låter dödskul.

2. Det är en dödfödd idé.

3. Snacka om forumet med minst aktiva användare

4. Där kan vi snacka om dödsallvarliga användare.

5. Trådarna lär nog dö ut rätt snabbt

Sådär då var jag färdig.
Tack för inspirationen Heinze
Citera
2008-08-16, 22:06
Medlem
Sigrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aschbergsyndrom
Detta kanske kan få upp ämnet aktiv dödshjälp (eutanasi) på tapeten också, lagligt i Nederländerna och Belgien fast inte i Sverige, om man nu vill dö och ändå tänkt göra det, varför inte på ett absolut säkert sätt av nån som kan?

Tror inte de som deltar i debatten om eutanasi "rätten till vår död" kommer att debattera här på Flashback.

Att ha ett forum som diskuterar "säkra" metoder tycker jag inte verkar bra. Det kan trigga igång i stället för att hjälpa och vi vill väl ändå att våra medmänniskor skall överväga om inte livet är bättre än självmord.
Citera
2008-08-16, 22:29
Medlem
L0darens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sigrid
Tror inte de som deltar i debatten om eutanasi "rätten till vår död" kommer att debattera här på Flashback.

Att ha ett forum som diskuterar "säkra" metoder tycker jag inte verkar bra. Det kan trigga igång i stället för att hjälpa och vi vill väl ändå att våra medmänniskor skall överväga om inte livet är bättre än självmord.

Njae alltså om vi ville alla människor väl så skulle inte drogforumen existera t.ex. Att ha ett självmordsforum där man delar ut bästa tips på att ta livet av sig är i sak helt korrekt.

Moraliskt får jag ju ont i magen bara av att tänka på det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in