2008-08-15, 10:04
Medlem
FunZies avatar
Hejsan!

Vi har säkerligen många hemmaladdare här på forumet som är duktiga på ballistik och hur kulan beter sig. Jag har nu lite frågor till er. Efter att ha jagat med 30-06 och 7mm så införskaffade jag mig en 9,3x62. Framförallt var anledning att jag har börjat gå allt mer som hundförare och en smidig bössa med hyffsad knall var behövlig. Valet blev en 9,3x62 från Husqvarna, närmare bestämt en 1640.

I vilket fall så kortades pipan, nya riktmedel monterades, 1,5-5 kikare införskaffades med QR-ringar. Man hör ganska mycket från de gamla rävarna om hur kulbanan försämras och att precision är bortblåst nu när jag har kortat pipan. På andra håll hör jag att grövre kalibrar, t ex. 9,3x62 trivs med en kort pipa? Ett argument mot kortning var att räfflingen inte var anpassad till min nya piplängd, 55 cm.

Ammunitionen som jag använder mig av är Lapua Naturalis. När jag sköt in bössan så drog jag även iväg ett par skott med jaktmatch ammon. Denna tog då kanske 5-6 cm högre på 100 m än vad jaktammon gjorde. Ganska uppenbart då jaktmatchen är något gram lättare. Nu till nästa rykte, jag har hört att 9,3´an trivs med tyngre kulor och att precsionen då ökar? Finns det någon anledning att byta till en tyngre jaktkula eller är precisionen som jag förlorar med en lättare kula försumbar?

Det känns lite som om 9,3´an är en "pärekastare"?

Har ni tips på ammunition så får ni gärna hojta till!

I vilket fall som helst, ni som kanske inte har svar men frågor om era bössor får gärna ställa dom!

Lycka till i höst!
Citera
2008-08-15, 18:09
Medlem
osiss avatar
Precisionen kan mycket väl bli sämre med en lättare kula. En så pass grov kula har ju högre luftmotstånd och är den då lätt så borde den lättare ändra riktning än en något tyngre kula. Samtidigt så antar jag att en 9,3a med kortad pipa inte är tänkt som nån pürscharbössa och kanske inte kommer att användas under sådana förhållanden där precisionen är så petig. Upplever du att den försämrade precisionen är ett problem så kanske du borde prova någon av barnes helkopparkulor. Då dom inte innehåller något bly är dom oftast något längre för att uppnå acceptabel vikt. En längre kula kan jag tänka mig är en fördel i en kort pipa. Men som vanligt är det omöjligt att säga vad som kommer att ske för det är väldigt olika från bössa till bössa. I slutändan får du nog prova dig fram till något som funkar.
Citera
2008-08-15, 20:42
Medlem
scoremaxs avatar
Det finns inga direkta "regler" om hur ditt vapen beter sig precisionsmässigt när det gäller att korta pipan.
I 9,3x62:s fall så torde piplängden väl räcka till för att uppnå tillräcklig hastighet för att stabilisera kulan, det är mer troligt isåfall att den eventuellt bristfälliga precisionen har med Naturaliskulan att göra.."blyfria" kulor är lite längre än vanliga, och är alltså lite svårare att stabilisera..detta är vanligt (i ett relativt perspektiv då alltså)förekommande hos t,ex. Barnes X-kulor..som också är långa för sin vikt..en del studsare skjuter bra med dom, och andra skjuter alltså inte bra med dom ÄVEN om dom har fullängdspipor..mitt råd är att du helt enkelt prövar, det är det bästa.

OM precisionen är otillräcklig så borde det funka med att helt enkelt byta kula till en Blykula, funkar inte det,så byt till en något lättare..Men det borde inte ske, då en normal hastighet för en sådan piplängd ligger runt 700 M/Sek.

Oryx, Swift,Woodleigh..jajamen, det finns att välja på.
Citera
2008-08-15, 20:59
Medlem
Om du som hundförare kapar pipan från 60 till 55 cm har ingen betydelse eftersom du kommer att skjuta på kortare avstånd. Om du avlivar ett skadeskjutet djur sker det på mindre avstånd än 20 meter och om du jagar med hund kommer skjutavståndet vara max 50 meter. Om du sitter på pass i Mellansverige och söderut kommer du att skjuta på max 100 meter oftast är ett skjutavstånd mindre än 80 meter. Detta gäller vid älgjakt om du skall jaga vildsvin kommer skjutavståndet vara max 50-60 meter. Det är mer intressant att veta vilket avstånd du skall skjuta in geväret på eftersom kulbanan höjs kraftig ( 0-5 cm) mellan 0-30 meter och motsvarande sänkning har du mellan 100-130m om du skjuter in bössan på 100 meter. Om du däremot skjuter in bössan på 60 meter kommer du inte att märka av krökningen eftersom den totalt kommer att bli mindre än 3 cm, det får du räkna med som ”skak” fel om du inte har skjutkäpp eller annat stöd. Vill du få en flackare bana skall du sänka kikarsiktet d.v.s. köpa ett som mäter t.ex. 2X 22 istället för 3-9X 50, då kommer du att få en bana som är max 2 cm på 0-80 meter med samma inskjutningsavstånd, enda nyttan du har av en flackare bana är vid avlivning under tio meter. Enligt mig är det mer en estetisk betydelse om du kortar pipan, inskjutningsavståndet och höjden på kikarsiktet har större betydelse för kulbanan än en kortad pipa. Nu kommer du att använda bössa till jakt på älg och vildsvin och om du använder en oryx 18 grams kula kommer du inte att behöva leta efter djuren. Själv använder jag en Husqvarna 640 8X57 och ett 3-9X 50 belyst Mildotsikte och använder S & B 14,26 grams SBT kula inskjuten på 100 meter och varken älgen eller svinen går speciellt långt efter en träff. Fördelen med en tyngre kula är att chocken blir kraftigare samt att det inte blir lika känsligt med grenar, det finns anledning till att din kaliber kallas buskröjarn
Senast redigerad av Torparen 2008-08-15 kl. 21:02.
Citera
2008-08-15, 21:06
Medlem
><((((°>s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunZie
Hejsan!

Vi har säkerligen många hemmaladdare här på forumet som är duktiga på ballistik och hur kulan beter sig. Jag har nu lite frågor till er. Efter att ha jagat med 30-06 och 7mm så införskaffade jag mig en 9,3x62. Framförallt var anledning att jag har börjat gå allt mer som hundförare och en smidig bössa med hyffsad knall var behövlig. Valet blev en 9,3x62 från Husqvarna, närmare bestämt en 1640.

I vilket fall så kortades pipan, nya riktmedel monterades, 1,5-5 kikare införskaffades med QR-ringar. Man hör ganska mycket från de gamla rävarna om hur kulbanan försämras och att precision är bortblåst nu när jag har kortat pipan. På andra håll hör jag att grövre kalibrar, t ex. 9,3x62 trivs med en kort pipa? Ett argument mot kortning var att räfflingen inte var anpassad till min nya piplängd, 55 cm.

Ammunitionen som jag använder mig av är Lapua Naturalis. När jag sköt in bössan så drog jag även iväg ett par skott med jaktmatch ammon. Denna tog då kanske 5-6 cm högre på 100 m än vad jaktammon gjorde. Ganska uppenbart då jaktmatchen är något gram lättare. Nu till nästa rykte, jag har hört att 9,3´an trivs med tyngre kulor och att precsionen då ökar? Finns det någon anledning att byta till en tyngre jaktkula eller är precisionen som jag förlorar med en lättare kula försumbar?

Det känns lite som om 9,3´an är en "pärekastare"?

Har ni tips på ammunition så får ni gärna hojta till!

I vilket fall som helst, ni som kanske inte har svar men frågor om era bössor får gärna ställa dom!

Lycka till i höst!

vilken räffling du har har att göra med kulans längd, en längre kula behöver snabbara räffling för att stabiliseras, en längre kula är oftast en tyngre. till en speciell räffling finns det oftast en litet spann där du får bäst precision. kanske -+15-20grains från baseline.

se här tex deras rekommendationen för räffling http://bergerbullets.com/

när du kortat pipan så borde inget hända, har du kortat den för mycket så hinner krutet inte brinna klart i pipan och du förlorar hastighet. du förlorar dock alltid nåt i hastighet, men det kan vara försumbart, men mindre hastighet= kulan sjunker fortare.
Citera
2008-08-16, 08:29
Medlem
FunZies avatar
Tackar för tipsen.

Det funkar trots allt bra med Naturlisen. Den är inskjuten på 100 m och står man på 50 m och skjuter är skillnaden försumbar i höjdled. Märks ingen skillnad på djuret så att säga.
Citera
2008-08-18, 08:16
Medlem
FunZies avatar
Hur uppfattar ni Oryx kulan till mindre kalibrar med lättare kulor? Själv står jag i valet och kvalet om jag skall använda mig av 13 gr Oryx eller fortsätta med 11,7 Vulkan till min 30-06.

Det som jag har hört gällande Oryx och mindre kalibrar är att kulan inte svampar upp sig tillräckligt och uppför sig nästan som en helmantlad? Det kan givetvis vara en gångs företelser, absolut. Kan det vara så att detta i synnerhet händer på mindre vilt, så som mindre vildsvin etc, där sträckan inne i viltet inte är tillräckligt lång för att kulan skall hinna svampa upp sig tillräckligt? Ganska liten kula och hög hastighet, kan det vara därför? I detta fall är Vulkanen en bra kula som fungerar gott på hjort/rå. Däremot har jag inte skjutit något större vildsvin med den men så länge skottet sitter torde det inte vara några bekymmer.

Mvh,
Citera
2008-08-18, 08:37
Medlem
><((((°>s avatar
om du vill precision så ta reda på vilken stigning på räfflingen du har, handla därefter. vad gäller vad som är mest effektivt på vilt så har jag ingen aning.
har dock en känsla av att vad du än skjuter med så funkar det, bara du träffar bra, träffar du inte bra så spelar det ingen roll hur bra kulan är, det blir eftersök ändå. du kommer nog få lika många svar som det finns jägare om vad som är bäst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in