2008-08-15, 02:13
Medlem
Horatiuss avatar
Bakgrund:

Jag har jobbat 15 månader på ett företag, som vi kan kalla företag A.
Under hela den här tiden så har jag haft olika tillfälliga anställningsformer,
typ vikarie, tidsbegränsad anställning. Mina närmaste chefer är helnöjda med
min arbetsinsats och har tydligt uttalat en vilja om att jag skall bli tillsvidareaanställd.
Beslut om anställningar ligger dock högre upp i organisationen.

Jag trivs även väldigt bra med arbetskamrater och arbetsuppgifter.
Givetvis är jag urless på att företaget inte får arslet ur vagnen och bestämmer sig
för att tillsvidareanställa.

Nyligen blev jag kontaktad företag B och blivit uppmanad att söka hos dem. (Jag har en
periodvis efterfrågad kompetens vilket gör att företag iband hör av sig om jobberbjudande.)
Jag har varit på två olika intervjuer på företag B och får besked i nästa vecka. Jag begäre
en hyffsat hög lön på företag B, vilket de inte reagerade negativt på. Med högsta sannolikhet får jag
ett erbjudande från dem.

Helst av allt vill jag fortsätta på företag A men med tillsvidareanställning och en rejäl
löneökning. Jag är dock beredd på att tacka ja till företag B om inte företag A väldigt
snabbt förbättrar mina villkor.

Till själva frågan:

Skall jag redan nu förvarna företag A om vad som är på gång eller vänta tills jag har
ett konkret erbjudande från företag B?

Risken om jag förvarnar:
-Om företag B drar sig ur så har jag kommit med tomma "hot".

Risken om jag inte förvarnar:
-Företag A, som är gigantiskt, hinner troligen inte få fram ett erbjudande och jag får lämna
ett jobb och arbetskamrater jag trivs med i onödan.
Citera
2008-08-15, 03:27
Medlem
Eikes avatar
Jag tycker gott att du kan varna företag A att du börjar tröttna på deras seghet. Det låter väl bäst att säga att du ska gå på intervju hos ett annat företag än att i efterhand påpeka att du minsann redan varit där och säkert får ett erbjudande.
Citera
2008-08-15, 03:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horatius
Bakgrund:

Jag har jobbat 15 månader på ett företag, som vi kan kalla företag A.
Under hela den här tiden så har jag haft olika tillfälliga anställningsformer,
typ vikarie, tidsbegränsad anställning. Mina närmaste chefer är helnöjda med
min arbetsinsats och har tydligt uttalat en vilja om att jag skall bli tillsvidareaanställd.
Beslut om anställningar ligger dock högre upp i organisationen.

Jag trivs även väldigt bra med arbetskamrater och arbetsuppgifter.
Givetvis är jag urless på att företaget inte får arslet ur vagnen och bestämmer sig
för att tillsvidareanställa.

Nyligen blev jag kontaktad företag B och blivit uppmanad att söka hos dem. (Jag har en
periodvis efterfrågad kompetens vilket gör att företag iband hör av sig om jobberbjudande.)
Jag har varit på två olika intervjuer på företag B och får besked i nästa vecka. Jag begäre
en hyffsat hög lön på företag B, vilket de inte reagerade negativt på. Med högsta sannolikhet får jag
ett erbjudande från dem.

Helst av allt vill jag fortsätta på företag A men med tillsvidareanställning och en rejäl
löneökning. Jag är dock beredd på att tacka ja till företag B om inte företag A väldigt
snabbt förbättrar mina villkor.

Till själva frågan:

Skall jag redan nu förvarna företag A om vad som är på gång eller vänta tills jag har
ett konkret erbjudande från företag B?

Risken om jag förvarnar:
-Om företag B drar sig ur så har jag kommit med tomma "hot".

Risken om jag inte förvarnar:
-Företag A, som är gigantiskt, hinner troligen inte få fram ett erbjudande och jag får lämna
ett jobb och arbetskamrater jag trivs med i onödan.

Låter nästan som att det inte är svårt för företag A att rekrytera personal. Då brukar dom inte bry sig om vad sina anställda vill ha för anställningsform.
Om det inte är dina närmaste chefer som bestämmer huruvida du skall ligga på en viss lönenivå eller anställningsform, så låter det lite långsökt att dom skulle ta det som ett hot. Så tillvida att du framför det på rätt sätt. Så funkar det ju alltid när man tex ber om referenser inför ett ev jobb-byte. Gör vad som är bäst för dig
Citera
2008-08-15, 06:59
Medlem
sverker11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horatius
Skall jag redan nu förvarna företag A om vad som är på gång eller vänta tills jag har ett konkret erbjudande från företag B?

Jag tycker du skall prata med din närmsta chef och tala om att företag B har kontaktat dig och att du har pratat med dem. Säg som det är att du trivs bra men att om företag B erbjuder väsentligt bättre vilkor som t.ex. tillsvidareanställning istället för olika korttidskontrakt och högre lön så känner du att det alternativet ändå är bättre för dig.

Det är alltid bättre att tala med folk i tid, särskilt om du senare vill ha referenser. Det handlar alltså inte om att komma med hot eller ultimatum utan bara att förklara fakta så att det inte blir en överraskning när du plötsligt försvinner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in