2025-01-21, 05:50
Medlem
Nidingrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JDRL
Ska finnas något under Tullbroskolan vet jag, Har funnits något för stril 50 på Trönningeberg. Fler rester av optiska luftbevakningen längs hela 154an. Övergivna mobförråd nära en bygdegård i mitten av kommunen också.

Trönningeberg innehåller två st bergrum. Båda i bruk. Det ena är SO.
Citera
2025-01-21, 06:51
Medlem
JDRLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nidingr

Ja jo just det, jag menade Tröingeberg. Trönningeberg är ju i Varberg, och har två bergrum ja.
Citera
2025-01-21, 10:27
Medlem
ost-e-knarks avatar
DC Kungsbacka är väl jordkulan vid reningsverket. Isåfall känns den rätt "osäker" med bara ett tunnt lager jord, särskilt i jämförelse med tex. lejonberget i Alingsås. Varför så beskedlig i jämförelse med det mesta annat jag kommer på på rak arm?

Jag vet att bara under min livstid så har Kungsbacka förändrats mycket och är det en rest av att inte vara en lika rik kommun tiden innan 80-90 talet när det började flytta in mer folk från Göteborg?
Citera
2025-01-21, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nidingr

Trönningeberg = Toraberget?
Citera
2025-01-21, 12:54
Medlem
På flygfoto 1975 är det en del gånger så att sådant som kanske borde ha varit maskerat istället är "övermålat" med "vit färg".
Vad kan detta bero på?
Citera
2025-01-21, 12:54
Medlem
Nidingrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetshandling
Trönningeberg = Toraberget?

Ja. Exakt.
Citera
2025-01-21, 13:04
Medlem
JDRLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ost-e-knark
DC Kungsbacka är väl jordkulan vid reningsverket. Isåfall känns den rätt "osäker" med bara ett tunnt lager jord, särskilt i jämförelse med tex. lejonberget i Alingsås. Varför så beskedlig i jämförelse med det mesta annat jag kommer på på rak arm?

Jag vet att bara under min livstid så har Kungsbacka förändrats mycket och är det en rest av att inte vara en lika rik kommun tiden innan 80-90 talet när det började flytta in mer folk från Göteborg?

Ledningscentralerna byggdes efter kommunernas behov av skydd. Men även hotbilden för området spelar roll, Kungsbacka verkar vara en DC typ F. Alltså en nedgrävd betongbunker och en av de lägst klassade bland standardkonstruktionerna på en skala av A till E.
Citera
2025-01-22, 15:04
Medlem
UEX-bortbytarens avatar
Citat:
Fick förstahandserfarenhet häromdagen att det dessutom är larmat nu med.

Vet du hur det ser ut med Falkenberg? Kungsbacka har, Varberg hade Tora, Halmstad har. Men vad hade Falkenberg? det är väl orimligt att sen sådan stor kommun inte skulle ha något? Har läst någonstans om "Mården" men vet inte hur mycket det stämmer.
Hade Laholm något? eller var det en för liten kommun? Vart gick gränsen på städer/kommuner som var tvungna att ha något?
Citera
2025-01-22, 15:38
Medlem
JDRLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UEX-bortbytaren
Hade Laholm något? eller var det en för liten kommun? Vart gick gränsen på städer/kommuner som var tvungna att ha något?

Laholm har, såvitt jag vet var alla kommuner tvungna att ha en ledningscentral. Tillgång till pengar och andra faktorer spelade då in hur och vart man byggde. För Halland som exempel så har ju Kungsbacka en enkel betongbunker. Medans man i Falkenberg har byggt [i]dom[i] under skolor. Nu har jag inte med ögon kollat på Falkenbergs, men jag vet ungefär vart dom ligger. Så storlek och utförande varierar en del.
Citera
2025-01-22, 15:39
Medlem
JDRLs avatar
Citat:

Däremot har vissa kommuner också slagit ihop sina ledningscentraler. Uppe i Bohuslän vet jag att något sådant gjordes.
Citera
2025-01-24, 08:58
Medlem
JDRLs avatar
Citat:

Har ju inte låst upp DM än, men jag är rätt säker jag hittat vart Laholm och hylte har sina nu. Vill dock inte skriva något i tråden.
Citera
2025-01-25, 14:59
Medlem
ost-e-knarks avatar
Citat:
Ledningscentralerna byggdes efter kommunernas behov av skydd. Men även hotbilden för området spelar roll, Kungsbacka verkar vara en DC typ F. Alltså en nedgrävd betongbunker och en av de lägst klassade bland standardkonstruktionerna på en skala av A till E.

Tackar, det var intressant information. Som nordhalläning är jag intresserad av mitt närområde. Har fler frågor men det får vänta tills du får ta emot PM.

Du verkar insatt i vad det finns runt om i Halland och jag tror aldrig jag har sett något skrivet om vad det kan tänkas finnas i Kvibille, inte gaslagret utan i själva byn. Säkert inget som är särskilt hemligt eftersom det syns så tydligt på google maps.

https://www.google.se/maps/@56.78642...oASAFQAw%3D%3D
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in