2008-08-14, 23:49
Medlem
tourniquets avatar
Hej, jag planerar på att göra matematik och fysik provet.
Så jag behöver öva en del för att säkra min plats i högskolan.

Jag är hyfsat duktig i matte och fysik. Men vill ha tips på hur det är bäst att öva inför provet.

T.ex om man ska öva på problemlösnings uppgifter eller bara nöta på svårare ekvationer.
Citera
2008-08-14, 23:52
Medlem
Gunjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tourniquet
Hej, jag planerar på att göra matematik och fysik provet.
Så jag behöver öva en del för att säkra min plats i högskolan.

Jag är hyfsat duktig i matte och fysik. Men vill ha tips på hur det är bäst att öva inför provet.

T.ex om man ska öva på problemlösnings uppgifter eller bara nöta på svårare ekvationer.

www.google.se
Citera
2008-08-14, 23:59
Medlem
BiffenEks avatar
Det var visserligen ett tag sen men, på den tiden då jag pluggade så annornade KTH (misstänker att alla andra högskoler gör likadant) ett introkurs på 1vecka där man fick nöta lite.
Om du är duktig i matte o fysik så klarar du dig utan att hardcora tro mig. A nivå kurserna är INTE svåra.
Citera
2008-08-15, 00:07
Medlem
tourniquets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiffenEk
Det var visserligen ett tag sen men, på den tiden då jag pluggade så annornade KTH (misstänker att alla andra högskoler gör likadant) ett introkurs på 1vecka där man fick nöta lite.
Om du är duktig i matte o fysik så klarar du dig utan att hardcora tro mig. A nivå kurserna är INTE svåra.

Ok, när jag tittade på proven på nätet så verkar det inte mycket svårare än att man ska vara duktig på att lösa ekvationer. Och så ska man kunna tolka och analysera dem bra.

Och fysik delen verkar ta mycket med mekanik.

Vad menar du med A nivå kurserna.
Tar inte provet med uppgifter från fysik B eller?
Citera
2008-08-15, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tourniquet
Vad menar du med A nivå kurserna.
Tar inte provet med uppgifter från fysik B eller?
Han pratar om högskolan/universitetet.
Citera
2008-08-15, 00:29
Medlem
evolutes avatar
Vad är "Matematik och Fysikprovet"?
Citera
2008-08-15, 00:33
Medlem
tourniquets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontus!
Han pratar om högskolan/universitetet.

ok
Citera
2008-08-15, 00:36
Medlem
evolutes avatar
Vad pratar du om?
Citera
2008-08-15, 00:43
Medlem
tourniquets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Vad pratar du om?

http://www.chalmers.se/sections/vill_studera/antagningsprov/matematik-och
Citera
2008-08-15, 00:52
Medlem
Gunjas avatar
Antagligen högskoleprovet?
Citera
2008-08-15, 01:05
Medlem
evolutes avatar
Jag kollade igenom fysikprovet och där är (i mitt tycke) föreståelseuppgifterna betydligt svårare än räkneuppgifterna. Mekanik, grundläggande definitioner och fysikaliska grundprinciper verkar vara viktigast. Man ska nog försöka hitta problemlösninguppgifter där principer, snarare än matematiska beräkningar är det viktigaste.

Det kan vara värt att göra upp en plan för sig själv som man följer helt strikt när man löser problem: rita figur, identifiera de relevanta fysikaliska storheterna, identifiera den viktiga fysikaliska principen som illustreras, försöker de lura mig på något sätt?, vilka anternativ kan uteslutas, försök lösa problemet, kan jag testa min lösning genom att tänka på vad annat den implicerar?, etc...
Citera
2008-08-15, 01:12
Medlem
Lord Ashfords avatar
Citat:
År 2008 genomförs provet lördag 17 maj.

Jag gissar på att du har jävligt lång tid på dig tills nästa... 2 timmars prov på 9 månader hinner du nog plugga till... eller går det oftare?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in