2008-08-14, 20:49
Medlem
dakires avatar
Här på forumet finns det ett otal samlingstrådar á la "Alla frågor om ... ställs i denna tråden."

Jag tycker att dessa trådar både är jobbiga att läsa och skriva i. Att skriva i dem är jobbigt därför att man vet inte om frågan ställts tidigare. Att sedan hitta sitt svar är inte heller lätt - det är inte alltid den som svarar citerar ens fråga med ens nick i citatet.
Dessutom upplever jag att det är ganska sällan jag får svar på frågor i dessa trådar.

Jag kan bara ana hur jobbigt det måste vara att moderera dessa mastodonttrådar.

Vore det inte enklare att använda sig av underforum i betydligt större utsträckning? Att fler moderatorer blir behöriga att skapa underforum?

Byt ut alla dessa samlingstrådar mot underforum! Det måste väl vara nästan enbart positiva effekter av en sådan förändring?
Citera
2008-08-14, 20:54
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dakire
Byt ut alla dessa samlingstrådar mot underforum! Det måste väl vara nästan enbart positiva effekter av en sådan förändring?
Du inser väl hur rörigt det skulle bli om det fanns en hel drös underforum till varje huvudforum?
De skulle täcka upp en stor del av forumet, och det skulle även vara kontraproduktivt att skapa en massa underforum.

Det är betydligt mycket enklare att moderera en enskild tråd där alla frågor samlas än att sitta och läsa igenom ett par hundra enskila trådar.
Citera
2008-08-14, 20:57
Medlem
dakires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Du inser väl hur rörigt det skulle bli om det fanns en hel drös underforum till varje huvudforum?
De skulle täcka upp en stor del av forumet, och det skulle även vara kontraproduktivt att skapa en massa underforum.

Det är betydligt mycket enklare att moderera en enskild tråd där alla frågor samlas än att sitta och läsa igenom ett par hundra enskila trådar.

Jag menar inte 30-40 st. Men att använda sig av underforum i större utsträckning än idag i alla fall. Är det inte lättare att följa en diskussion i en separat tråd? Det måste kännas nästintill oöverstigligt att moderera t ex Arboga-tråden. Där har vi ett exempel på där det verkligen hade varit vettigt med ett underforum - enligt mig.

Ni moderatorer som modererar underforum, t ex FRA, hur upplever ni det hela?
Citera
2008-08-14, 21:10
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Är det inte lättare att följa en diskussion i en separat tråd?
Nja, lite grann kanske, men jag tycker inte att det uppväger nackdelarna (för oss moderatorer).
Citat:
Det måste kännas nästintill oöverstigligt att moderera t ex Arboga-tråden. Där har vi ett exempel på där det verkligen hade varit vettigt med ett underforum - enligt mig.
Ja, när det gäller "heta ämnen" (Arboga, Knutby, FRA, Muhammedbilderna m.m.) så kan det vara en god idé med ett underforum, men i dagsläget finns det inte särskilt många sådana ämnen.
Citera
2008-08-14, 23:34
Medlem
pjotts avatar
Jag håller med dakire om det här. Det är knepigt som fan att leta igenom dessa stora trådar när man bara vill ha svaret på en fråga, speciellt eftersom trådarna är fulla av samma fråga om och om igen och därför blir just så stora. Att trådarna är så stora gör ju i sig att frågor ställs fler gånger för folk inte orkar leta igenom flera hundra sidor långa trådar och istället bara ställer frågan vilket resulterar i 10+ "Frågan är redan ställd, läs tråden innan du postar"-inlägg vilket ju även det är jobbigt för er moderatorer.

Om det nu är så jobbigt så får man väl skaffa fler moderatorer.
Citera
2008-08-14, 23:40
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjott
Det är knepigt som fan att leta igenom dessa stora trådar när man bara vill ha svaret på en fråga
Du vet väl om att man kan söka i trådar?
Klicka bara på "sök i detta ämne" i listan och fyll i vad du vill söka efter så dyker alla inlägg innehållandes de valda orden upp.
Citat:
Att trådarna är så stora gör ju i sig att frågor ställs fler gånger för folk inte orkar leta igenom flera hundra sidor långa trådar och istället bara ställer frågan vilket resulterar i 10+ "Frågan är redan ställd, läs tråden innan du postar"-inlägg vilket ju även det är jobbigt för er moderatorer.
Det är inte särskilt jobbigt, det är bara att bocka i alla inlägg och trycka på en knapp så försvinner de.
Det är betydligt mycket jobbigare att moderera ett forum med massvis av strötrådar, där samma ämne diskuteras parallellt i flera trådar.
Citat:
Om det nu är så jobbigt så får man väl skaffa fler moderatorer.
Det är lättare sagt än gjort, men du är välkommen att skicka ett PM och föreslå någon som du tycker skulle passa bra i rollen som moderator.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in