2008-08-14, 19:47
Medlem
Mr wide hills avatar
Undrar bara om folk har läst denna underbara och otroligt underskattade serien. Mycket bättre än t.ex Tintin och Smurfarna enligt mig. Vad tycker ni? Diskutera
Citera
2008-08-14, 20:30
Moderator
Popesizes avatar
Johan och Pellevin är en ruskigt bra serie. Min storebror hade en några album med dem, som jag läste med stor behållning. Favoritalbumet var det om den magiska flöjten (Med smurfarnas gästspel) Det var många spännande berättelser och bra berättade. Fången på Montresor är ett bra exempel.

Jag har lyckats få tag på tre album med duon, och försöker alltid hitta fler.
Citera
2008-08-14, 20:41
Medlem
Mr wide hills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Johan och Pellevin är en ruskigt bra serie. Min storebror hade en några album med dem, som jag läste med stor behållning. Favoritalbumet var det om den magiska flöjten (Med smurfarnas gästspel) Det var många spännande berättelser och bra berättade. Fången på Montresor är ett bra exempel.

Jag har lyckats få tag på tre album med duon, och försöker alltid hitta fler.

Jag hade alla albumen hemma när jag var yngre. Det var en jag var utan och det var hertigens ring. Hittade denna i en serie affär för länge sen. Har kvar alla i källaren hoppas jag

Slottet vid dom sju källorna har jag för mig var snäppet roligare än dom andra men alla var ruskigt roliga. Är den inte underskattad tycker du?
Citera
2008-08-14, 20:51
Medlem
Johnny_Yens avatar
Bättre än Tintin kan jag nog inte hålla med om, gamle suputen Haddock är ju en hjälte av sällan skådat slag, men visst är Johan och Pellevin strålande också. I det albumet de hängde med vikingar var min favorit vad jag minns. Läste den säkerligen hundratals gånger. Ägde inte så många J & P utan det var mest Tintin och Lucky Luke som gällde.
Citera
2008-08-14, 20:58
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr wide hill
Jag hade alla albumen hemma när jag var yngre. Det var en jag var utan och det var hertigens ring. Hittade denna i en serie affär för länge sen. Har kvar alla i källaren hoppas jag

Slottet vid dom sju källorna har jag för mig var snäppet roligare än dom andra men alla var ruskigt roliga. Är den inte underskattad tycker du?

Nu är det nog 10-15 år sen jag läste brorsans album, så jag har knappt några minnen av dem. Han hade dessutom inte alla albumen vet jag. Så namnet Slottet vid de sju källorna säger mig tyvärr inget. Du får nog berätta lite om handlingen så kan jag kanske erinra mig om jag har läst det eller inte.

De jag vet att jag har läst är: Gudarnas källa, Fången på Montresor, Den förtrollade flöjten och Förrädaren (Fast det äventyret är ju bara med Johan)
Citera
2008-08-14, 21:07
Medlem
Mr wide hills avatar
Citat:
Nu är det nog 10-15 år sen jag läste brorsans album, så jag har knappt några minnen av dem. Han hade dessutom inte alla albumen vet jag. Så namnet Slottet vid de sju källorna säger mig tyvärr inget. Du får nog berätta lite om handlingen så kan jag kanske erinra mig om jag har läst det eller inte.

De jag vet att jag har läst är: Gudarnas källa, Fången på Montresor, Den förtrollade flöjten och Förrädaren (Fast det äventyret är ju bara med Johan)

Det handlar om ett hemsökt slott som Johan får ärva har jag för mig. Så dom måste få tillbaka slottet till dess rätta ägare för att hjälpa detta spöke. otroligt roligt album. Den förtrollade hunden,den svarta pilen och hertigens ring är också några som jag rekommenderar starkt.
Citera
2008-08-14, 21:17
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr wide hill
Det handlar om ett hemsökt slott som Johan får ärva har jag för mig. Så dom måste få tillbaka slottet till dess rätta ägare för att hjälpa detta spöke. otroligt roligt album. Den förtrollade hunden,den svarta pilen och hertigens ring är också några som jag rekommenderar starkt.
Den handlingen känner jag inte igen. Men, då har jag något att se fram emot!

Nu blev jag sugen på att försöka hitta fler av albumen. Dags att uppsöka antikvariaten igen tror jag.

OT så är överhuvudtaget Peyos serier riktigt bra. -Om du inte har läst dem, så rekommenderar jag Starke Staffan-serierna också
Citera
2008-08-14, 22:21
Medlem
Mr wide hills avatar
Citat:

Nu blev jag sugen på att försöka hitta fler av albumen. Dags att uppsöka antikvariaten igen tror jag.

OT så är överhuvudtaget Peyos serier riktigt bra. -Om du inte har läst dem, så rekommenderar jag Starke Staffan-serierna också

Jo,gillade SS också men Pellevin karaktären är bara outstanding. Ska ner och gräva upp dom ur källaren. Ska nog damma av lite Lucky Luke album också.
Citera
2008-08-14, 23:30
Medlem
Monkeytronics avatar
Citat:

Johan och Pellevin är riktigt bra. I sina bästa stunder klår den en hel del (inte allt) av Tintin, Spirou etc. Synd att Peyo la av med Johan och Pellevin och satsade på smurfarna. Finns ju en del bra smurfalbum också, men det är en anna känsla i riddaräventyren med trollkarlar och spöken och sånt. Och så blev ju serien nästan bättre och bättre med de senare albumen. De första med bara Johan är ordentligt trista. Fast man märker att smurfarna började ta över vid slutet.

Det är inte helt enkelt att hitta Johan och Pellevinalbum antikvariskt, men med lite letande går det säkert. Samlade ihop alla utom Förrädaren för några år sedan. Kanske dags att göra att ryck och fixa detta så att komplettisten inom en blir nöjd.
Citera
2008-08-15, 01:57
Medlem
Mr wide hills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monkeytronic
Johan och Pellevin är riktigt bra. I sina bästa stunder klår den en hel del (inte allt) av Tintin, Spirou etc. Synd att Peyo la av med Johan och Pellevin och satsade på smurfarna. Finns ju en del bra smurfalbum också, men det är en anna känsla i riddaräventyren med trollkarlar och spöken och sånt. Och så blev ju serien nästan bättre och bättre med de senare albumen. De första med bara Johan är ordentligt trista. Fast man märker att smurfarna började ta över vid slutet.

Det är inte helt enkelt att hitta Johan och Pellevinalbum antikvariskt, men med lite letande går det säkert. Samlade ihop alla utom Förrädaren för några år sedan. Kanske dags att göra att ryck och fixa detta så att komplettisten inom en blir nöjd.

Jag är rätt stolt över det faktum att jag har alla Johan och Pellevin albumen i min ägo. Jag är verkligen inte ett seriefreak annars utan jag fastnade just för denna serie. Eftersom det inte fanns så många utav denna serie så var det bara ett måste att ha alla album.

Förstår faktiskt inte hur smurfarna kunde bli så populära. Just denna serie är ju ett perfekt exempel när de ställs mot Pellevin i samma album. Pellevin stjäl alltid föreställningen och är den mest lysande stjärnan i denna serie. Är den någon som borde belönats med en egen serie så är det ju självklart han. Tror dock han behöver hurtiga Johan som gör honom komplett.
Citera
2008-08-15, 02:32
Medlem
ittebittes avatar
Har de flesta album och det glädjer mig att se att serien har fler fans! Köpte på mig albumen i vuxen ålder (de gamla barndomsexemplaren är TOTALT sönderlästa sedan 15-20 år...) och de har en given plats i bokhyllan för all framtid. Underbar serie!
Citera
2008-08-15, 02:40
Medlem
Mr wide hills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittebitte
Har de flesta album och det glädjer mig att se att serien har fler fans! Köpte på mig albumen i vuxen ålder (de gamla barndomsexemplaren är TOTALT sönderlästa sedan 15-20 år...) och de har en given plats i bokhyllan för all framtid. Underbar serie!

Jag tror de flesta som läst dom tycker dom är roliga. Vilken tycker du om bäst?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in