2008-08-14, 17:51
Medlem
ittebittes avatar
Jag brukar i allmänhet föredra att använda Google för att hitta gamla FB-trådar om det jag vill läsa. Tycker att FB:s sökmotorer är allmänt jobbiga, alltför ofta hittar de alldeles för mycket eller också ingenting alls. Den avancerade sökfunktionen är förstås bra för att ringa in med, men jag har aldrig fått den att fungera smidigt. Någon annan som upplevt samma sak?
2008-08-14, 17:55
Medlem
Ibland gör jag också det, men jag vet inte varför. Det borde ju egentligen vara lättare att använda FB:s sökmotor, eftersom den är specificerad och anpassad för just FB. Medans googles sökmotorer är anpassade för att fungera med alla sidor som finns.

Vilka tricks har du för att söka på FB, med google?
2008-08-14, 18:05
Medlem
ittebittes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansig
Vilka tricks har du för att söka på FB, med google?
En grej som är lite utanför FB-motorns radar är att man vill söka på vissa unika meningar och formuleringar som man minns väldigt väl men inte kan placera.

Ett exempel: http://www.google.se/search?hl=sv&q=%22pl%C3%B6tsligt+blev+hela+v%C3%A4 rlden+brun%22+flashback&btnG=S%C3%B6k&meta=

Den pärlan hade varit svår att hitta utan Google!
2008-08-14, 18:10
Medlem
dakires avatar
Bäst är helt klart att använda sig av site:flashback.info

http://www.google.se/search?hl=sv&q=%22ta+den+i+tv%C3%A5an%22+site%3Afl ashback.info&btnG=S%C3%B6k&meta=
2008-08-14, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ittebitte
En grej som är lite utanför FB-motorns radar är att man vill söka på vissa unika meningar och formuleringar som man minns väldigt väl men inte kan placera.

Ett exempel: http://www.google.se/search?hl=sv&q=%22pl%C3%B6tsligt+blev+hela+v%C3%A4 rlden+brun%22+flashback&btnG=S%C3%B6k&meta=

Den pärlan hade varit svår att hitta utan Google!
Det stämmer ju faktiskt, jag kom på att det är till den typer av syften som jag använder google, för att söka på FB.

Men om man söker på FB efter den texten, utan citattecken så får man upp 7 trådar, förmodligen minns man trådnamnet och känner då igen direkt det. Därefter måste man söka i själva tråden efter vilket inlägg som texten finns i.

Men det är ju helt klart lättare att göra detta med google, man får ett korrekt resultat, direkt.
2008-08-14, 18:16
Medlem
Höjas avatar
Använder alltid google för att hitta ett inlägg i trådar, då man kommer direkt till inlägget i fråga med google och det går lättare. Taktiken jag kör är simpel "sökord" +flashback.

Ska jag bara ha en tråd är det enklas med FB:s egna söktjänst och söka på rubrik.
2008-08-14, 18:20
Medlem
dakires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Höja
Använder alltid google för att hitta ett inlägg i trådar, då man kommer direkt till inlägget i fråga med google och det går lättare. Taktiken jag kör är simpel "sökord" +flashback.

Ska jag bara ha en tråd är det enklas med FB:s egna söktjänst och söka på rubrik.

Som sagt, bättre är nog att använda +site:flashback.info

Plustecken är för att endast visa resultat från flashback.info
2008-08-14, 18:22
Medlem
Höjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dakire
Som sagt, bättre är nog att använda +site:flashback.info

Plustecken är för att endast visa resultat från flashback.info
Är medveten om detta dock fast i att enbart köra +flashback, gammal vana som är otroligt svår att bryta eftersom man inte direkt tänker vid sökandet, bara trycker ctrl +t skriver g trycker neråt och skriver, hinner inte ens reflektera förän sökning är klar
2008-08-14, 18:25
Medlem
dakires avatar
Detta är faktiskt något som både läggas till i flashscript. Kanske ska skriva ett inlägg i tråden.
2008-08-14, 19:51
Medlem
Denoms avatar
Fb:s sökmotor har jag alltid upplevt som lite halvdålig, dock kom droppen när jag i Hembränning och dryckestillverkning sökte efter "öl" utan en enda jävla träff.
2008-08-14, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Fb:s sökmotor har jag alltid upplevt som lite halvdålig, dock kom droppen när jag i Hembränning och dryckestillverkning sökte efter "öl" utan en enda jävla träff.
Jag tror man måste använda minst tre eller fyra sökord. Det är möjligt att det fungerar om man sätter dit en stjärnsymbol, i slutet på ordet.
2008-08-15, 01:26
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansig
Jag tror man måste använda minst tre eller fyra sökord. Det är möjligt att det fungerar om man sätter dit en stjärnsymbol, i slutet på ordet.

Nu är jag förvirrad. Varför ska det inte gå att söka på korta
ord för?
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in