2008-08-14, 12:43
Medlem
Hej!

För cirka tio minuter sedan gick ena e-strängen av på guran. Jag insåg i det ögonblicket att jag hade noll koll på vilka strängar jag ska köpa. Hur som helst vill jag ha samma tjocklek på de nya strängarna som de jag hade innan. Gitarren är en Fender, CD-60. Strängarna var de som satt från början.

Är det någon som (mot förmodan) vet vilken strängtjocklek som sitter på, eller kan ge en kvalificerad gissning?

Du får gärna berätta vad just du har för strängar, och varför

Tack för din tid!
Senast redigerad av ElMacoTaco 2008-08-14 kl. 12:50.
Citera
2008-08-14, 13:15
Medlem
__carls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElMacoTaco
Hej!

För cirka tio minuter sedan gick ena e-strängen av på guran. Jag insåg i det ögonblicket att jag hade noll koll på vilka strängar jag ska köpa. Hur som helst vill jag ha samma tjocklek på de nya strängarna som de jag hade innan. Gitarren är en Fender, CD-60. Strängarna var de som satt från början.

Är det någon som (mot förmodan) vet vilken strängtjocklek som sitter på, eller kan ge en kvalificerad gissning?

Du får gärna berätta vad just du har för strängar, och varför

Tack för din tid!

.011 brukar vara standard på akustiska, så vitt jag vet.
Citera
2008-08-14, 14:27
Medlem
Miles smiless avatar
Det torde vara ett 0.011 set, men 0.010 eller 0.012 är också möjligt. Du får prova dig fram helt enkelt, det är ju en smaksak. Själv kör jag med olika set på alla mina gitarrer, men generellt gillar jag 0.010 bäst. Det är någon slags gyllene medelväg, inte för tjockt och inte för tunnt.
Citera
2008-08-15, 01:50
Medlem
Selbstmords avatar
0.11 gissar jag också på...

Jag kör med ett sjusträngat set och slänger nian (mao 0.9-0.58) och kör ganska långt nerstämt (B och A) och det är nice som fan för att man får G-strängen (?) bunden.

Hatar obundna strängar, hehe.
Citera
2008-08-15, 02:31
Medlem
Thrudvangs avatar
Yes, 0,11 va det på min fender när jag köpte den.
Citera
2008-08-15, 08:30
Medlem
BratBashers avatar
Köp helt nytt strängset! Strängar gör mer än man tror och ska bytas minst en gång i halvåret om det är bra strängar man kör. Så passa på att byta hela rasket.

då kan du testa lite medf vad som passar dig bäst.

Själv kör jag elexir enligt mig överlägsen ton och hållbarhet. 0.012 set med de lite tjockare "bassträngarna"
Citera
2008-08-15, 13:40
Medlem
Phantom_103s avatar
Köpte nya strängar i onsdags(inte bytt sen i mars ). Visste inte riktigt vilka jag hade innan men körde på ett par 0.010. Känner nu att jag hade 0,009 förut så man får väl ta och vänja sig bara.
Citera
2008-08-15, 13:51
Medlem
Tråknicks avatar
När jag började spela så var det allra vanligaste att jag pajjade höga E-strängen. Därför lärde jag mig snart att ha ett extra lager ,10r hemma. Även nu brukar det ligga några extra sådana i caset.
Citera
2008-08-15, 14:23
Medlem
antpns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selbstmord
0.11 gissar jag också på...

Jag kör med ett sjusträngat set och slänger nian (mao 0.9-0.58) och kör ganska långt nerstämt (B och A) och det är nice som fan för att man får G-strängen (?) bunden.

Hatar obundna strängar, hehe.

D'addario XL-strängar av tjocklek .013 har för övrigt också en virad G-sträng.
Citera
2008-08-15, 22:10
Medlem
Googlade lite och fastnade till slut för elixirsträngar, som fått lovord på många håll. 12;or blev det, när jag spelade kändes det naturligt, misstänker att jag hade 12;or innan också. (Kan tillägga att CD-60 är en akustisk gitarr, för er som inte orkar kolla)

Att stränga om guran var ett helsike, första misstaget jag gjorde var antagligen att lossa alla strängar innan jag strängade om, istället för att lossa en i taget. Pinsen vid stallet ville inte hålla ner strängarna heller. Till slut gick det, och jäklar vilket ljud! Fattar inte hur jag har kunnat spela med dom där strängarna så länge.

Nu har E-strängen (den lägre) samt A-strängen fått en tendens att skorra, har det med bågen på halsen att göra eller har det med min teknik att göra? Lönar det sej att ge sej på insexskruven genom halsen?
Citera
2008-08-15, 22:53
Medlem
antpns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElMacoTaco
Nu har E-strängen (den lägre) samt A-strängen fått en tendens att skorra, har det med bågen på halsen att göra eller har det med min teknik att göra? Lönar det sej att ge sej på insexskruven genom halsen?

Kan vara så att halsen böjts lite när du lossade alla strängar, dra åt dragstången lite så borde det fixa sig.
Citera
2008-08-17, 13:12
Medlem
Det brukar nog sitta .011 på akustiska, men vilka det sitter på just den guran vet jag inte, men prova dig fram.

Jag spelar en del sigenarjazz och har en Maccaferrigitarr(kopia), med 013 D'adario vilket ger det tidstypiska "korta" ljudet. Då jag spelar så tjockt måste jag dock underhålla spelandet. Jag kan inte lägga undan gitarren en vecka och fortsätta spela sedan, utan att byta ner mig ett par storlekar, men smaken är som baken
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in