2008-08-14, 04:10
Medlem
.D.N.A.s avatar
tjena.. jag hade tänkt att ge mig in på o överklocka min dator lite..

specs :
*Processor : intel pentium925 3000MHz
*Minne: 2048 ( 2x 1024 DDR2-SDRAM)
*Grafikkort: Nvidia Geforce 512mb 8500GT

jag är väldigt grön på detta så jag uppskattar all hjälp jag kan få.

(är tråden felplacerad så flytta till rätt forumsdel tack)

Tack på förhand // .D.N.A.
Citera
2008-08-14, 06:35
Medlem
.D.N.A.s avatar
trött som jag var så glömde jag ställa mig fråga .

frågan är hur mycket jag kan överklocka varje del innan skiten sprängs..
är det endast kylning som är problemet vid överklockning eller?
hur mycket kan jag överklocka mitt grafikkort?
Citera
2008-08-14, 07:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av .D.N.A.
trött som jag var så glömde jag ställa mig fråga .

frågan är hur mycket jag kan överklocka varje del innan skiten sprängs..
är det endast kylning som är problemet vid överklockning eller?
hur mycket kan jag överklocka mitt grafikkort?

Du måste öka cpu voltaget stegvis med det att du ökar clock-frekvensen. Då är den nog bara kylning som behövs.
Men du kan inte bara överklocka hur mycket som helst. Utan det tar slut vid en viss gräns.
Det krävs mycket erfarenhet för att överklocka en processor, så jag rekomenderar dig till att avstå från detta till du har lärt dig mer om hur det går till.

Enkel sökning på google, men även här på forumet...

Senast redigerad av RazER__ 2008-08-14 kl. 07:06.
Citera
2008-08-14, 07:45
Medlem
.D.N.A.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RazER__
Du måste öka cpu voltaget stegvis med det att du ökar clock-frekvensen. Då är den nog bara kylning som behövs.
Men du kan inte bara överklocka hur mycket som helst. Utan det tar slut vid en viss gräns.
Det krävs mycket erfarenhet för att överklocka en processor, så jag rekomenderar dig till att avstå från detta till du har lärt dig mer om hur det går till.

Enkel sökning på google, men även här på forumet...

tack för länken..
jag hittar det stället där jag kan höja voltaget till cpun i bios men ungefär hur mycket kan jag höja och fortfarande vara säker på att det inte går åt helvete?
hur står voltage och mhz i förhållande till varandra? om jag höjer 0.1volt hur många mhz stiger processor kapaciteten ?
eller det kanske är olika från dator till dator?
Citera
2008-08-15, 09:11
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .D.N.A.
tack för länken..
jag hittar det stället där jag kan höja voltaget till cpun i bios men ungefär hur mycket kan jag höja och fortfarande vara säker på att det inte går åt helvete?
hur står voltage och mhz i förhållande till varandra? om jag höjer 0.1volt hur många mhz stiger processor kapaciteten ?
eller det kanske är olika från dator till dator?

asså, MHZ stiger inte för att du höjer v-core.. (volt)
du ska alltså öka FSB:n med typ 20-30 åt gången (är väl en 150-200 mhz beroende på vad du har för multiplier. sen startar du upp datorn, kör orthos en runda och håll jävla bra koll på dina Temps då.. stiger CPU temp till över 70 grader så sluta clocka eller köp ny kylning. när du får blåskärm så höjer du v-core med 0.05 åt gången tills du får ett stabilt system, skulle v-coren inte hjälpa måste du höja NB volt. du kan även clocka dina minnen för att nå längre. ursäkta eventuella stavfel eller om jag rört ihop något, men vaknade för 5 min sen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in