Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-08-14, 01:22
Medlem
torrenttobbes avatar
Hej min kära vänner.
Det ligger till såhär, jag ska införskaffa mig en ny mac och det ska bli en iMac.
Men, vilken ska jag ha? Är det värt pengarna att ta 24"?
Är ATi Radeon HD 2600 Pro 256 MB någonting att ha överhuvudtaget?
Vill bara kunna spela spel till viss del, det enda viktiga är ju egentligen att Starcraft 2 fungerar.
Men jag har sån ångest över vilken jag ska köpa, det finns väl inga rykten som tyder på att det borde bli en uppgradering snart? Borde jag vänta tills september när dom släpper dom nya macbook och macbook pro? (antagligen)
Vad tycker ni om er iMac? Ångrar ni att ni inte köpte en kraftigare/klenare osv osv alla tips är bra tips!
Citera
2008-08-14, 13:26
Medlem
torrenttobbes avatar
Är det ingen som har någon idé?
Citera
2008-08-14, 13:30
Medlem
Ap-ungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Är det ingen som har någon idé?

iMac uppdaterades ganska nyligen så det är ett säkert köp. Det är Macbookarna som väntas uppdateras.

Men, ja. Vad behöver du och hur mycket vill du lägga. iMac 24 skulle jag välja om jag haft råd
Citera
2008-08-14, 14:02
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ap-ungen
iMac uppdaterades ganska nyligen så det är ett säkert köp. Det är Macbookarna som väntas uppdateras.

Men, ja. Vad behöver du och hur mycket vill du lägga. iMac 24 skulle jag välja om jag haft råd

ja när man kollar i affären är det ju en jävla skillnad på 20" och 24".
Citera
2008-08-14, 14:19
Medlem
Ap-ungens avatar
Och vilken lutar det åt?
Citera
2008-08-14, 14:34
Medlem
Den stora skillnaden mellan 20" och 24" är väl att 20"-aren använder en sunkig TN-panel som bara kan visa 262000 färger och har kass betraktningsvinkel medan 24"-aren använder en fin IPS-panel kapabel att visa alla 16,7 milj färger.

Jag har själv en Macbook Pro men ville uppgradera till iMac så för några veckor sen beställde jag en 24". Den var helt underbar: snygg, tunn, nästintill ljudlös, klar och bra skärm men det var bara ett problem. Den gick inte att justera i höjdled. Den var väldigt hög och jag fick sitta med huvudet snett lutande uppåt. Det ledde till att jag fick nackvärk och tillslut gav jag upp och lämnade tillbaka den. Så nu tragglar man vidare med den bärbara istället.
Citera
2008-08-14, 14:45
Medlem
pythonxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jackson
Den stora skillnaden mellan 20" och 24" är väl att 20"-aren använder en sunkig TN-panel som bara kan visa 262000 färger och har kass betraktningsvinkel medan 24"-aren använder en fin IPS-panel kapabel att visa alla 16,7 milj färger.

Jag har själv en Macbook Pro men ville uppgradera till iMac så för några veckor sen beställde jag en 24". Den var helt underbar: snygg, tunn, nästintill ljudlös, klar och bra skärm men det var bara ett problem. Den gick inte att justera i höjdled. Den var väldigt hög och jag fick sitta med huvudet snett lutande uppåt. Det ledde till att jag fick nackvärk och tillslut gav jag upp och lämnade tillbaka den. Så nu tragglar man vidare med den bärbara istället.

Känns som att du hade för låg stol alt. för högt skrivbord om du tycker en iMac var för högt upp men en MBP är i rätt höjd...
Citera
2008-08-14, 15:39
Medlem
torrenttobbes avatar
Så av tyda av det här så är det stor skillnad i bildkvalitet mellan 20" och 24"?
Citera
2008-08-14, 16:07
Medlem
pythonxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Så av tyda av det här så är det stor skillnad i bildkvalitet mellan 20" och 24"?

Vissa ser det inte alls, vissa upplever det som otroligt irriterande.

Jag säger att 24" har mycket mycket bättre bild än 20"

Men har du en vanlig TFT nu som du är nöjd med så googla och kolla om den har 6bits TN-panel, har den det och du är nöjd så är du säkert nöjd med 20" iMac också.
Citera
2008-08-14, 16:45
Medlem
FreshCheeses avatar
Är mycket nöjd med 24"-aren men kan hålla med om att det inte skulle ha varit någon nackdel (!) att kunna justera den i höjdled. Ergonmerna förespråkar ju att skärmens överkant ska ligga i höjd med ögonen och den är i mitt fall på gränsen för hög för det med litet känningar i nacken som följd - inget jätteproblem dock.

Tyvärr är det ju så att stolen måste justeras efter benens längd och bordet efter armarna så då blir det inte mycket man kan göra åt datorn i det här fallet.

Men jag är mycket nöjd med den. Ett gott köp. Jag tycker steget upp till 24" är värt sitt pris.
Citera
2008-08-14, 18:54
Medlem
Sgt John Keels avatar
Om inte annat så är ju 24" den enda som kan ha 8800-kortet.

/Adrian
Citera
2008-08-14, 19:44
Medlem
AdamJ5s avatar
Jag kan bara säga att jag är väldigt nöjd med min 20-tummare. Jag har basversionen, och jag tvivlar inte en sekund på att den klarar SC2 galant. Har du råd så är det så klart skönt att köpa 24-tummarn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in