2008-08-13, 22:47
  #1
Medlem
Jag har pluggat redovisning sen gymnasiet och har nu tagit mig till högskolan där jag pluggar till revisor. Känner mig säker på området och än så länge har inte skattemyndigheten klagat på dom två företagen jag skött redovisningen åt.

Tänkte att jag vid sidan om studierna skulle kunna sköta redovisningen åt små företag med inte alltför stor omsättning för en fast kostnad i månaden.

Många är nog lite tveksamma till att starta företag just för att man inte känner till så mycket om moms, bokföring och den delen och att lämna in den till en redovisningsbyrå är dyrt.

Jag skulle då för låt oss säga 300 kr i månaden sköta om företagets löpande redovisning. Det tror jag att ett litet företag skulle orka med att betala och iaf kunna pröva ett par månader för att se hur det funkar.

Vad tror ni om idén, frågor och synpunkter är välkommna!
Citera
2008-08-13, 22:51
  #2
Medlem
Jånni Balles avatar
Låter som en utmärkt idé, men 300 kr!? Hade du tänkt jobba en halvtimme i månaden eller? Antar att du tänker köra F-skatt också för att kunna fakturera direkt, tror inte att så många är sugna på att anställa dig
Citera
2008-08-13, 23:05
  #3
Medlem
Jag håller tummarna för dig och tycker att du ska köra på! Det skadar inte att göra något vid sidan av plugget och man lär sig väldigt mycket. Du får nog dock inrikta dig på något enskild firma med lagom stor omsättning. En hobbyverksamhet har ingen vinstsyfte och bokföringen är inte krångligare än att ringa till Skatteverket och titta på deras broschyrer och blanketter. Ingen vinstsyfte innebär få transaktioner. Tror att de flesta har koll på grejer då.
Om jag var dig så skulle jag inrikta och lägga allt tid på ett lagom stort företag istället. Tänk kvalite än kvantitet.

Själv har jag inte tagit över något företag än men är sugen. Vet dock inte riktigt var jag ska börja och hur jag ska börja. Hur började du när du tog över det? Vad har du för bokföringsprogram? Har du råd att ge till en som är sugen så dela gärna med dig
Citera
2008-08-13, 23:07
  #4
Medlem
Mja, priset kanske går upp lite. Det här var bara en sån där idé som dök upp precis nu. Jag har eget företag idag så f-skatt är inga problem annars.

Ska söka lite extraknäck på redovisningsbyråer med som behöver lite extra hjälp.

Varför skulle dom inte va intresserade tror du, den löpande redovisningen är ju ganska simpel egentligen.
Citera
2008-08-13, 23:11
  #5
Medlem
-jOE!s avatar
Har polare som gör så, funkar bra! Men om du nu läser ekonomi så måste du lära dig att ta betalt.
Citera
2008-08-13, 23:12
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G-STAR
Jag håller tummarna för dig och tycker att du ska köra på! Det skadar inte att göra något vid sidan av plugget och man lär sig väldigt mycket. Du får nog dock inrikta dig på något enskild firma med lagom stor omsättning. En hobbyverksamhet har ingen vinstsyfte och bokföringen är inte krångligare än att ringa till Skatteverket och titta på deras broschyrer och blanketter. Ingen vinstsyfte innebär få transaktioner. Tror att de flesta har koll på grejer då.
Om jag var dig så skulle jag inrikta och lägga allt tid på ett lagom stort företag istället. Tänk kvalite än kvantitet.

Själv har jag inte tagit över något företag än men är sugen. Vet dock inte riktigt var jag ska börja och hur jag ska börja. Hur började du när du tog över det? Vad har du för bokföringsprogram? Har du råd att ge till en som är sugen så dela gärna med dig

Det är en poäng förstås...

Tog över?? Antar att du menar starta företag. Det är himla enkelt faktiskt. Kolla in www.foretagsregistrering.se Helt gratis med om man väljer att inte skydda sitt företagsnamn hos bolagsverket.

Jag har ett alldeles nyinköpt affärssystem från Mamut som innehåller redovisning, försäljning, crm och lite annat smått och gott. Men man kan ju tanka hem SPCS också, då blir det gratis
Citera
2008-08-13, 23:17
  #7
Medlem
CJFs avatar
Jag har idag en enskild firma som jag startade för i princip exakt ett år sedan och har i dagsläget omsatt ca 3 Miljoner på mitt första år.
Håller just nu på att dra igång aktiebolag då jag har fått ännu fler kunder och förväntar mig således en större omsättning. Kan hända att jag kan ha lite nytta av dig. Ska undersöka saken och pm:a dig i sådana fall!
Citera
2008-08-13, 23:19
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CJF
Jag har idag en enskild firma som jag startade för i princip exakt ett år sedan och har i dagsläget omsatt ca 3 Miljoner på mitt första år.
Håller just nu på att dra igång aktiebolag då jag har fått ännu fler kunder och förväntar mig således en större omsättning. Kan hända att jag kan ha lite nytta av dig. Ska undersöka saken och pm:a dig i sådana fall!

Det låter intressant
Citera
2008-08-13, 23:19
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freddelini
Det är en poäng förstås...

Tog över?? Antar att du menar starta företag. Det är himla enkelt faktiskt. Kolla in www.foretagsregistrering.se Helt gratis med om man väljer att inte skydda sitt företagsnamn hos bolagsverket.

Jag har ett alldeles nyinköpt affärssystem från Mamut som innehåller redovisning, försäljning, crm och lite annat smått och gott. Men man kan ju tanka hem SPCS också, då blir det gratis

Du skrev att du sköter om två företags bokföring, det är väl inte egna och du var väl inte med från starten lr?
Jag menar att det är företag som tidigare haft hjälp från byrå och jag ska ta över företagets bokföring. Den löpande bokföringen borde rulla på som vanligt.

Ladda hem SPCS, jag ha gjort det förut från torrent. Är lite rädd att systemet ska krascha så jag vet inte om det är värt det liksom.
Citera
2008-08-13, 23:20
  #10
Medlem
snow_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freddelini
Det är en poäng förstås...

Tog över?? Antar att du menar starta företag. Det är himla enkelt faktiskt. Kolla in www.foretagsregistrering.se Helt gratis med om man väljer att inte skydda sitt företagsnamn hos bolagsverket.

Jag har ett alldeles nyinköpt affärssystem från Mamut som innehåller redovisning, försäljning, crm och lite annat smått och gott. Men man kan ju tanka hem SPCS också, då blir det gratis

Ett tips i all välmening : Glöm inte ansvarsförsäkringen! Tråkiga pengar kan tyckas men jag skulle ialdrig sköta någons bokföring/skattehantering mot betalning utan en ansvarsförsäkring.
Citera
2008-08-13, 23:23
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CJF
Jag har idag en enskild firma som jag startade för i princip exakt ett år sedan och har i dagsläget omsatt ca 3 Miljoner på mitt första år.
Håller just nu på att dra igång aktiebolag då jag har fått ännu fler kunder och förväntar mig således en större omsättning. Kan hända att jag kan ha lite nytta av dig. Ska undersöka saken och pm:a dig i sådana fall!

3 miljoner under första året!!! Grattis till framgången och hoppas att det rullar på för din del. Får man fråga vilken bransch du är verksam i?
Citera
2008-08-13, 23:30
  #12
Medlem
Nja, dom två företagen jag pratar om är egna företag alltså, det första ett handelsbolag och det andra är en enskild firma. Men som sagt, inga klagomål än så länge Jag jobabde däremot åt ett företag en gång som ville jag skulle ta över deras bokföring, men jag hade så mycket annat att göra under den tiden så jag bestämde mig för att inte ta mig an jobbet.

Det där med ansvarsförsäkring var ett bra tips, jag hade ju annars för mig att det är ägaren till företaget som är ytterst ansvarig för bokföringen, men det får jag gräva djupare i.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in