2008-08-13, 22:23
Bannlyst
Jag var i London tidigare i år, och jag åt inte kebab en enda gång under resan eftersom alla kebab-ställen runt om i hela staden jag såg hade dels en arabisk skylt, dels en skylt där det stod "Halal meat". Jag vill inte ge pengar till en handdukstomte som säljer kött slaktat på islamskt pedofilvis.

I Sverige har jag inte sett detta någonstans, i varje fall inte i Stockholm eller Göteborg eller så, det finns säkert i Rinkeby och Rosengård men inte på de flesta kebabställena i övervägande vita områden.

Kan det bero på att Englands kebabmakare kommer från mer religiösa grupper?
Inte libaneser, iranier eller turkar som ofta är här?

Akta er för London-kebab alltså.
Citera
2008-08-13, 22:27
Medlem
jokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raskartraktor
Jag var i London tidigare i år, och jag åt inte kebab en enda gång under resan eftersom alla kebab-ställen runt om i hela staden jag såg hade dels en arabisk skylt, dels en skylt där det stod "Halal meat". Jag vill inte ge pengar till en handdukstomte som säljer kött slaktat på islamskt pedofilvis.

I Sverige har jag inte sett detta någonstans, i varje fall inte i Stockholm eller Göteborg eller så, det finns säkert i Rinkeby och Rosengård men inte på de flesta kebabställena i övervägande vita områden.

Kan det bero på att Englands kebabmakare kommer från mer religiösa grupper?
Inte libaneser, iranier eller turkar som ofta är här?

Akta er för London-kebab alltså.

Bojkottar du alla produkter som är Kosher också?
Citera
2008-08-13, 22:35
Bannlyst
Ja. Självklart. Samma skit. Kött som slaktats dumt och som dessutom är torrt och tråkigt bara för att någon mussla eller judetomte ska få tro att han slickat Gud i arslet.
Citera
2008-08-13, 23:20
Medlem
Ravekommisionens avatar
På kebabstället vid Solna Centrum är allt kött (såväl kebab som korv och burgare) gjorde på halalkött. Finns inte ens chans i världen att jag kommer käka där någon gång.
Citera
2008-08-13, 23:25
Medlem
Indianpundares avatar
Jag vill inte ge pengar till en handdukstomte som säljer kött slaktat på islamskt pedofilvis.

Hahahha du gjorde min dag.
Citera
2008-08-13, 23:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ravekommisionen
På kebabstället vid Solna Centrum är allt kött (såväl kebab som korv och burgare) gjorde på halalkött. Finns inte ens chans i världen att jag kommer käka där någon gång.

Vilket av dom? Och hur vet du det?

Edit: tror jag vet vilket du menar. Men där är ju också bara blattar som käkar va?

I London och förstäderna så hade alla ställen jag såg halal, men kanske inte är några icke-muslimer som käkar kebab i England?

Jag vet i allafall flera kebab/pizza-ställen som drivs av kristna. Där kan jag garantera att det inte säljs halal.

Det flesta ställen borde väl ha det skyltat? Inte bara så att vi kan undvika dom utan även så att musslor vet att där kan dom äta säkert utan att begå brott mot deras skitnödige Gud.

Men det är väl ibland omöjligt att undvika. Kanske är det halalslaktat kött på pakistanska och indiska resturanger också?
Senast redigerad av Raskartraktor 2008-08-13 kl. 23:38.
Citera
2008-08-14, 00:30
Bannlyst
Sen blir det också dyrare på såna ställen kanske. Eftersom halalkött måste importeras, det är fortfarande förbjudet i Sverige.
Citera
2008-08-14, 11:26
Medlem
Affelindos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravekommisionen
Det stämmer. De har ett intyg vid kassan från köttproducenten som informerar om detta. Jag tycker defintivt inte att köttet skiljer sig nämnvärt från andra kebabhak (förutom sådana som har "stekbords-kebab"). Defintivt inte torrare kött. Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att ganska många kebab-ställen har halal-slaktat kött utan att de skyltar med det.

Citat:
Ursprungligen postat av Raskartraktor
Sen blir det också dyrare på såna ställen kanske. Eftersom halalkött måste importeras, det är fortfarande förbjudet i Sverige.
Är du säker på att det är olagligt?
Senast redigerad av Affelindo 2008-08-14 kl. 11:29.
Citera
2008-08-14, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Affelindo
Är du säker på att det är olagligt?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Halal#Halalslakt

"Halalslakt i Sverige är förbjudet sedan 1930-talet då djurskyddslagar uppkom."
Citera
2008-08-14, 16:47
Medlem
Affelindos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mojah
http://sv.wikipedia.org/wiki/Halal#Halalslakt

"Halalslakt i Sverige är förbjudet sedan 1930-talet då djurskyddslagar uppkom."
Aha, då vet jag. Man tycker att det borde vara imort-förbud då också.
Citera
2008-08-14, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Affelindo
Aha, då vet jag. Man tycker att det borde vara imort-förbud då också.

Det är jag benägen att hålla med om.

Tycker faktiskt att det är helt rätt av TS att bojkotta den här sortens religiöst lurendrejeri. "Slaktmetoden som används är skäktning, vilket innebär att djuret utan bedövning dödas genom att halspulsådern skärs av. Slaktaren skall dock vara skicklig och djuret skall orsakas så lite lidande som möjligt. För att slakten ska vara halal krävs dock också ett religiöst innehåll, nämligen att slaktaren innan han dödar djuret yttrar "I Allahs, den barmhärtige förbarmarens namn!" (بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ, bismillāh, i-rahman, i-rahīm) eller en alternativ religiös fras. Både djur och slaktare ska dessutom vara vända i Qibla (mot Mecka)."
Citera
2008-08-14, 17:00
Medlem
De Miros avatar
Jag är tämligen säker att jag sett ett ställe i Hötorgshallen som skyltar klart och tydligt med "Halal". Om det har med något med slakten av djuret låter jag däremot vara osagt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in