Flashback bygger pepparkakshus!
2008-08-13, 19:59
Medlem
umpfs avatar
Jag tänkte formatera min dator med windows XP, men jag har ingen skiva ännu..

Och med win95/98 så kan man välja att datorn ska starta i msdos, men det går inte i xp och om jag öppnar command så kan jag inte formatera c: eftersom windows är igång

Så jag upskattar alla bra tips!
Citera
2008-08-13, 20:11
Medlem
Tidigare Windows-versioner (exempelvis 95/98) byggde på ms-dos, i senare versioner (som exempelvis XP) så är förhållandet det motsatta om jag inte är helt ute och seglar (vilket mycket väl kan vara fallet). Du måste med andra ord starta Windows XP för att kunna komma åt ms-dos, följdaktigen kan du inte heller formatera hårddisken eftersom XP körs på den.

Du kan för den delen inte formatera en disk som har startat upp med ms-dos heller, att du kan göra det via 98 beror på att du då kör ms-dos utan att starta upp datorn via bootsektorn. Du kör en "lightversion" av uppstarten så att säga (svårt att förklara hur jag menar riktigt), jag startade ofta datorn med hjälp av Win98's startdiskett för att komma åt fdisk osv förr om åren. Då kom jag åt hårddisken utan att starta upp ifrån den.

I Windows 98 kan du inte heller formatera hårddisken genom att gå in i ms-dos inifrån Windows.
Citera
2008-08-13, 20:26
Medlem
psychotropics avatar
XP, Windows 2000 och Windows NT innehåller inte DOS.
Citera
2008-08-14, 21:28
Medlem
umpfs avatar
fan vad besvärligt det skulle vara!

Har ni något tips på hur man kan formatera datorn utan startskiva?? eller det kanske inte går?
Citera
2008-08-14, 21:32
Medlem
Deerays avatar
hm, startdiskett kanske? Jag har dock aldrig haft problem med en installationsskiva eftersom jag alltid har tankat en om jag hade behövt en.
Citera
2008-12-25, 12:25
Medlem
sisususis avatar
Finns det någon startdiskett till d driven, så det går och boota up xp. Har en xp som bara startar om när jag försöker i felsäkert läge. d driven går igång men tar inte recovery cd heller.
Citera
2008-12-25, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av umpf
Jag tänkte formatera min dator med windows XP, men jag har ingen skiva ännu..

Och med win95/98 så kan man välja att datorn ska starta i msdos, men det går inte i xp och om jag öppnar command så kan jag inte formatera c: eftersom windows är igång

Så jag upskattar alla bra tips!

http://www.bootdisk.com/ ???
Citera
2008-12-25, 14:39
Medlem
sisususis avatar
Ser riktigt bra ut. Måste vänta tills imorgon då det visade sig att jag inte har några cd hemma, vem använder dem längre än i nödfall. Tack så mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in