2008-08-13, 17:35
Medlem
En kort förklaring, jag lyckades lägga setupen till win xp och vanliga win xp som dual boot. Då fick jag tipset att installera om igen, och det lyckades jag med.

MEN, windows hade bytt namn på mina partioner (a.k.a jag är ett jävla klantarsel) så jag tog bort allting på datorn. Alltså har jag två stycken windows xp på två olika partioner, det jag undrar är varför jag inte kan formatera om e?

Jag förstår inte det. När jag ska formatera E står det: Windows cannot format this drive. Quit any disk utilites and then try to format again ( lite nerkortat )

Jag har dock INGA program på E som kan göra att det stör?

Kan man installera om i bios på något sätt?

Det ultimata vore att kunna nollställa hela disken, så alla program försvinner oxå.

Tänkte försöka fixa det här ikväll, hjälp mig?
Citera
2008-08-13, 18:23
Medlem
Ardvahns avatar
Låter som att Windows är installerat på E: också.
Det går inte att formatera om systempartitioner i Windows.

Du måste installera om XP, och göra det rätt den här gången.
Citera
2008-08-13, 18:30
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Jag har lite ont om tid just nu, men imorgon eftermiddag kan jag förklara hur du fixar det.
Citera
2008-08-13, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ardvahn
Låter som att Windows är installerat på E: också.
Det går inte att formatera om systempartitioner i Windows.

Du måste installera om XP, och göra det rätt den här gången.

Nu har jag installerat om windows, IGEN!

Men jag kan inte partionera om hårddisken, varför? Om jag sätter att jag vill göra en ny xp, då börjar den formatera E:\ och lägga windows där. Nu körde jag bara en "repair" men den andra dual booten finns kvar, men funkar dock inte. Det jag är ute efter är att ta bort allt, program och allting, och börja om helt från början.

Hur gör jag?
Citera
2008-08-13, 22:13
Medlem
Ardvahns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LillFredde
Nu har jag installerat om windows, IGEN!

Men jag kan inte partionera om hårddisken, varför? Om jag sätter att jag vill göra en ny xp, då börjar den formatera E:\ och lägga windows där. Nu körde jag bara en "repair" men den andra dual booten finns kvar, men funkar dock inte. Det jag är ute efter är att ta bort allt, program och allting, och börja om helt från början.

Hur gör jag?

Som sagt, installera om allt, och gör det rätt.
D.v.s. skapa endast en Windows-partition, och installera på den. Se till att det inte finns fler Windows-partitioner.
Senast redigerad av Ardvahn 2008-08-13 kl. 22:34.
Citera
2008-08-13, 22:29
Medlem
martenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LillFredde
En kort förklaring, jag lyckades lägga setupen till win xp och vanliga win xp som dual boot. Då fick jag tipset att installera om igen, och det lyckades jag med.

MEN, windows hade bytt namn på mina partioner (a.k.a jag är ett jävla klantarsel) så jag tog bort allting på datorn. Alltså har jag två stycken windows xp på två olika partioner, det jag undrar är varför jag inte kan formatera om e?

Jag förstår inte det. När jag ska formatera E står det: Windows cannot format this drive. Quit any disk utilites and then try to format again ( lite nerkortat )

Jag har dock INGA program på E som kan göra att det stör?

Kan man installera om i bios på något sätt?

Det ultimata vore att kunna nollställa hela disken, så alla program försvinner oxå.

Tänkte försöka fixa det här ikväll, hjälp mig?

Har du testat att när du är i booten att du formaterar därifrån? ( Är inte så jävla bra på detta men har för mig att man kan göra så!)
Citera
2008-08-14, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martensson
Har du testat att när du är i booten att du formaterar därifrån? ( Är inte så jävla bra på detta men har för mig att man kan göra så!)

Behövde inte göra det, jag kunde fixa det ändå..

Nu funkar datorn som det ska och allting är frid och fröjd, tack för mig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in