2008-08-13, 14:55
Medlem
fazers avatar
Hej
Min projje lampa tog slut igår , o i väntan på att jag köpa ny tv eller lampa så tänkte jag fösöka med att få in bildsignalen från min förstärkare in i maccen.
Jag har ju min comhem box med betalkort som e kopplad in i förstärkaren. Ut från den kan jag ta hdmi/komponent/rca.

Först kollade jag på tv kort, usb varianter, men sedan kom jag på att jag antagligen bara behöver ngt slags video kort att stoppa in i kort platsen på min bärbara mac.

Hittade ngt som heter Pinnacle Dazzle
http://www.dustinhome.se/lp_5501_1458.aspx
Den används för att spela in o hämta från kameror m.m. MEN, kan den tam emot en 'ström' ab bildsignaler som ändå tv o ps3 m.m är.

Ngn som har tips/erfarenhet från detta eller liknande lösningar.
Vill helst slippa ett externt kort, utan ng som jag kan stoppa in i min macbook pro.

tackar

/fazer
Citera
2008-08-13, 21:50
Medlem
Meursaults avatar
Jag har en Elgato Eyetv 200 och jag har testat att spela Xbox via den. Tyvärr funkade det inte alls. Den hårdvarukonverterar analoga signaler till Mp2 vilket ger typ 1 sekund lagg. Detta gör spel helt uteslutet men märks inte ett dugg när man kollar på tv, eftersom ljudet och bilden förblir synkade.

Med min apparat betår problemet även om signalen är digital från början eftersom den behandlar allt man kopplar in likadant. Jag vet inte om nyare apparater med hdmi-kontakter kan spela upp signalen direkt utan att konvertera den.

(edit) Du kanske ska kolla på något i den här stilen? Den där Dazzle-prylen verkar ha samma problem som min Eyetv 200; den verkar vara till för att hårdvarukoda analoga signaler.
Senast redigerad av Meursault 2008-08-13 kl. 22:04.
Citera
2008-08-13, 22:20
Medlem
fazers avatar
tackar för svar o ditt delande av din erfarenhet, det uppskattas.
låter helt klart jobbigt o inte ok med 1sek lagg från konsoler.
ok, så då kan jag köra bild o ljud från förstärkaren, även om det e 1sek lagg.
men behöver jag verkligen ett tv-usb-kort för att kolla på tv i min mac genom comhem boxen och förstärkaren?? det borde ju finnas ett vanligt video kort för detta? som bara tar bild o ljud signalerna o visar dom i osx miljön.
Citera
2008-08-14, 17:20
Medlem
Meursaults avatar
Ja, då funkar den apparaten du kollade ut utmärkt. Min mojäng är iofs en tuner, men den har också kontakt för analoga videosignaler och funkar utmärkt för att spela in digitala kopior av lp-skivor och vhs-band, vilket verkar vara den funktionen som Dazzle är till för.

Enligt min erfarenhet går det att koppla in vad fan som helst som har dom rätta kontakterna och få det att spela på datorn på det sättet. Kvalitén blir ok men knappast på HD-nivå. Det enda som gör att det funkar dåligt med spelkonsol är att kontrollen förlorar sin responsivitet.

Om du kan hitta något sätt att ta emot digitala signaler direkt—utan konvertering—via hdmi eller nått, så blir förmodligen resultatet bättre på alla sätt och vis.
Citera
2008-08-14, 19:50
Medlem
fazers avatar
tackar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in