2008-08-13, 13:40
Medlem
Hej

Jag har Vista Ultimate installerat på en 36,6bg och nu är det så att vista fyller upp hd:n hela tiden så jag får några kb kvar... Windows mappen är i skrivande stund 24gb. Jag har sökt efter virus med nod32 men den är clean.
någon som har en lösning på problemet? =)
Citera
2008-08-13, 13:42
Medlem
Svar

Ha Inte Inernet sladden inne och använd en riktig vista!
Citera
2008-08-13, 13:42
Medlem
derbicoolings avatar
Samma här min fyller ungefär 300mb mer varje dag snart blir ju hårddsiken fylld , Inget virus var så redan när jag fick datorn hoppas någon kan lösa detta

EDIT: Riktigt vista menar du inget piratkopierat?, Jag har ett original vista ultimate och har samma problem!
Citera
2008-08-13, 13:55
Medlem
Ratchers avatar
Vista indexar filerna på datorn med "volym nycklar" alltså liknande Md5 summa om inte jag är helt ute och cyklar, anledningen till detta är för att Vista VILL sköta alla virus hot mm självt ifall du blir smittad, det ä baktanken vad jag HÖRT dock ej verifierat, Vista vill helt enkelt hålla koll på dina filer och kommer ett elakt virus och bråkar så ska Vista kunna åtgärda detta själv utan att "störa" användaren vill säga DU.

Nog allt för Vista mappen är mega stor, men ALDRIG att min blivit så där stor...

Ps. kanske vart en konstig förklaring, men jag antar att oavsett vad jag skriver här i detta ämne så kommer någon att hoppa på mig och "rätta" mig, typiskt FB människor:-)
Citera
2008-08-13, 14:28
Medlem
ministatens avatar
Ett tips är att kolla upp vilka filer som tar sådan stor plats med hjälp av t.ex WinDirStat . Då får man en finfin grafisk bild av innehållet på hdd:n

Det kan ju röra sig om Windows Restore Points, återställningspunkter, som Vista skapar då och då så att man kan återställa datorn ifall t.ex ett program inte installeras korrekt. De kan ju ligga på ett par GB/styck.
http://www.microsoft.com/windowsxp/using/helpandsupport/learnmore/systemrestore.mspx

Edit: tog bort en kommentar
Senast redigerad av ministaten 2008-08-13 kl. 15:13.
Citera
2008-08-13, 16:37
Medlem
Ratchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ministaten
Ett tips är att kolla upp vilka filer som tar sådan stor plats med hjälp av t.ex WinDirStat . Då får man en finfin grafisk bild av innehållet på hdd:n

Det kan ju röra sig om Windows Restore Points, återställningspunkter, som Vista skapar då och då så att man kan återställa datorn ifall t.ex ett program inte installeras korrekt. De kan ju ligga på ett par GB/styck.
http://www.microsoft.com/windowsxp/using/helpandsupport/learnmore/systemrestore.mspx

Edit: tog bort en kommentar

det där låter lite spännande med att den skulle skapa "återställnings punkter" hela tiden? borde ju vara en begränsad mängd data som skapas? eller är jag helt ute och snurrar nu?

och att datorn ska skapa 300mb per DAG i form av återställnigs punkter verkar hejdlöst galet, då skulle jag ju som första alternativ "begränsa" mängden data på hårddisken som datorn kan använda till just detta ändamål.
Citera
2008-08-13, 16:59
Medlem
ministatens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratcher
det där låter lite spännande med att den skulle skapa "återställnings punkter" hela tiden? borde ju vara en begränsad mängd data som skapas? eller är jag helt ute och snurrar nu?

och att datorn ska skapa 300mb per DAG i form av återställnigs punkter verkar hejdlöst galet, då skulle jag ju som första alternativ "begränsa" mängden data på hårddisken som datorn kan använda till just detta ändamål.

ja du, från microsoft: http://windowshelp.microsoft.com/Windows/sv-SE/Help/517d3b8e-3379-46c1-b479-05b30d6fb3f01053.mspx

Citat:
Hur ofta skapas återställningspunkter?

Återställningspunkter skapas automatiskt varje dag och precis före viktiga , till exempel installation av ett program eller en . Du kan även skapa en återställningspunkt manuellt.

Citat:
Hur mycket diskutrymme krävs för systemåterställning?

Det behövs minst 300 MB ledigt diskutrymme på varje hårddisk där Systemskydd är aktiverat för lagring av återställningspunkter. Systemåterställning använder upp till 15 % av utrymmet på var och en av diskarna. Vartefter utrymmet fylls med återställningspunkter tas äldre återställningspunkter bort av Systemåterställning för att ge plats åt nya punkter.

Systemåterställning fungerar inte för diskar som är mindre än 1 GB.

En idé är ju att ha en speciell systempartition och en partition för annat. Då kan man välja att det endast ska tas återställningspunkter på systempartitionen. Eller så stänger man av det helt på alla partitioner
Citera
2008-08-29, 01:20
Medlem
Lensflares avatar
Jag har funderat många dagar nu varför min hårddisk verkar bli mindre för varje dag som går. Installerar man ett program på 60MB så borde rimligtvis inte flera GB försvinna.

Lyckligtvis hittade jag den här tråden och utövade lite experiment.

Jag hade tydligen 29 stycken "skuggkopior" som låg och skräpade på hårddisken!
Blir något fel så kan jag lika bra installera om windows istället för att hålla på med återställningspunkter, så jag stängde helt enkelt av funktionen som heter "Systemskydd".

Alla skuggkopior raderades och den lediga platsen på hårddisken gick från 52GB till 81GB.

Man tackar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in