Citat:
Ursprungligen postat av Ola Hansson
Sorry, du är inte adlig. Det ärvs på fädernet, om jag inte blandat ihop saker alldeles.
"Lyckats spåra" - hur många led talar vi om? Om din mormor är född med ett adligt namn har du rätt att ta det enligt namnlagen (det är inte det samma som att du erkänns av Riddarhuset), men "spåra" låter som att det är fler led än så.
Riddarhuset har en del stipendier som man kan söka. I övrigt är det mest bara trams.
Hur är det med namnet då? Är det inte så i namnlagen att man får ta ett namn om man som skäl kan uppvisa att man har en koppling till det efternamnet genom släktskap?
Hur många led? Tja, det rör sig om ett flertal generationer före min mormor och hon har INTE ett adligt namn (samma "-son" namn som mig). Vad jag menar med spåra är att en kusin till min mormor genom släktforskning lyckats såra deras gemensamma familjehistoria. Var står det föressten att det ärvs genom fädernet?
Trams? Ja kanske, men det är inte det som är det väsäntliga, det var det jag ville påpeka redan från början då jag ville ha "seriösa" svar.