2005-01-31, 12:35
Medlem
Har en fråga som jag lite stillsamt undrat över och som jag skulle vilja ha ett seriöst svar på.

Nu är det så här att jag via min mormor lyckats spåra våra anor till en gammal Svensk adelssläkt som även finns repressenterat i Riddarhuset i Stockholm. Kan jag dra någon praktisk nytta av denna kunskap? Skulle jag till exempel kunna få ett erkänt släktband till den ätten (och på så sätt få äga rätta att bära deras vapenskölds emblem och bli insläppt på Riddarhuset etc och eventuellt även få rätt att byta till det efternamnet?) Om så, hur går man till väga då? Vad för slags bevis krävs och hos vem registrerar man sig? Har man rätt att säga att man tillhör en adelsätt? Vill tillägga att jag bara har ett vanligt "-son" namn.

Tacksam för information.

Ps: Vet inte om detta är postat i rätt forum då jag inte hittade något "Släkt" forum, flytta annars gärna tråden Ds:
Citera
2005-01-31, 12:51
Medlem
Det är väl så att det där går på fädernet? Så då har det stannat med din mormor och du kan således inte dra någon nytta av det alls.

Om man nu kan ha någon "nytta" av en adlig släkt?
Citera
2005-01-31, 12:54
Awaiting Email Confirmation
Ola Hanssons avatar
Sorry, du är inte adlig. Det ärvs på fädernet, om jag inte blandat ihop saker alldeles.

"Lyckats spåra" - hur många led talar vi om? Om din mormor är född med ett adligt namn har du rätt att ta det enligt namnlagen (det är inte det samma som att du erkänns av Riddarhuset), men "spåra" låter som att det är fler led än så.

Citat:
Ursprungligen postat av Laban12
Riddarhuset har en del stipendier som man kan söka. I övrigt är det mest bara trams.
Citera
2005-01-31, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Hansson
Sorry, du är inte adlig. Det ärvs på fädernet, om jag inte blandat ihop saker alldeles.

"Lyckats spåra" - hur många led talar vi om? Om din mormor är född med ett adligt namn har du rätt att ta det enligt namnlagen (det är inte det samma som att du erkänns av Riddarhuset), men "spåra" låter som att det är fler led än så.

Riddarhuset har en del stipendier som man kan söka. I övrigt är det mest bara trams.

Hur är det med namnet då? Är det inte så i namnlagen att man får ta ett namn om man som skäl kan uppvisa att man har en koppling till det efternamnet genom släktskap?

Hur många led? Tja, det rör sig om ett flertal generationer före min mormor och hon har INTE ett adligt namn (samma "-son" namn som mig). Vad jag menar med spåra är att en kusin till min mormor genom släktforskning lyckats såra deras gemensamma familjehistoria. Var står det föressten att det ärvs genom fädernet?

Trams? Ja kanske, men det är inte det som är det väsäntliga, det var det jag ville påpeka redan från början då jag ville ha "seriösa" svar.
Citera
2005-01-31, 17:32
Medlem
blow_sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laban12

Det kan jag berätta; Man kan bla få "stipendier" från olika konstiga fonder, utan att söka ett skit.
Bara att tacka och ta emot.
Citera
2005-01-31, 17:43
Medlem
Citat:
Inte ens det. Adeln är avskaffad i Sverige.
Citera
2005-01-31, 17:48
Medlem
Hispers avatar
Adelsskapet ärvs på svärdsidan, männen. Så fort en adlig kvinna gifter sig ofrälse så är det "stopp", det görs en notering i "sladdran" (populär benämning av Svensk adelskalender) om giftermål men inget mer. Männens giftemål kan man följa på längden och tvären.

Om man så pass nära släkt att man är omnämnd i sladdran så tror jag man tex kan få gifta sig i/på Riddarhuset, förr kunde man i alla fall få bli presenterad vid hovet, säkerligen stipendier mm.

Men det släktskap som trådstartaren tar upp är jag ganska säker på att det är långt bort. Det är nog många som skulle kunna presentera en liknande släkttavla.

Intressant är det är möjligt att ta sig ett "riktigt" adligt efternamn under förutsättning att släkten är utdöd och inte är en av de mer kända. Berättades på radio för inte så länge sedan.
Citera
2005-01-31, 17:51
Ola Hanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Hur är det med namnet då? Är det inte så i namnlagen att man får ta ett namn om man som skäl kan uppvisa att man har en koppling till det efternamnet genom släktskap?

Hur många led? Tja, det rör sig om ett flertal generationer före min mormor och hon har INTE ett adligt namn (samma "-son" namn som mig).
Jag känner till fall där man har tagit det namn ens mor-/farförälder bar som ogift. Men fler led än så tror jag är en för svag koppling, men jag är inte helt säker. Enklast är att ringa Skatteverket och fråga.

Citat:
Var står det föressten att det ärvs genom fädernet?
Man är adlig i Riddarhusets mening om man står upptagen i Adelskalendern och principen är deras. För att vara adlig i deras ögon räcker det inte med att ha ett adligt efternamn. Om en adlig man gifter sig med en ofrälse blir hon adlig liksom deras barn. Om en adlig kvinna gifter sig med en ofrälse blir inte mannen adlig, inte heller deras barn. Ett barn som adopteras av en adlig blir adlig, men inte barnets avkomma. Registrerade partnerskap accepteras överhuvudtaget inte, surprise surprise...

*Edit*
Hisper hann före. Fan!
Citera
2005-01-31, 17:52
Ola Hanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny the Fox
Inte ens det. Adeln är avskaffad i Sverige.
Nej, det är avskaffat i rättslig mening. Riddarhuset som privat organisation lever vidare, liksom folks besynnerliga läggning för att imponeras av adliga namn.
Citera
2005-01-31, 17:57
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Jag känner till fall där man har tagit det namn ens mor-/farförälder bar som ogift. Men fler led än så tror jag är en för svag koppling, men jag är inte helt säker. Enklast är att ringa Skatteverket och fråga.

Man är adlig i Riddarhusets mening om man står upptagen i Adelskalendern och principen är deras. För att vara adlig i deras ögon räcker det inte med att ha ett adligt efternamn. Om en adlig man gifter sig med en ofrälse blir hon adlig liksom deras barn. Om en adlig kvinna gifter sig med en ofrälse blir inte mannen adlig, inte heller deras barn. Ett barn som adopteras av en adlig blir adlig, men inte barnets avkomma. Registrerade partnerskap accepteras överhuvudtaget inte, surprise surprise...

*Edit*
Hisper hann före. Fan!

Ringa Riddarhuset är väl också ett tips.

Observera min vana hantering av ordet "Sladdran", visar att jag är nära de adliga i släkt! Men på spinnsidan så det är "ogiltigt"
Citera
2005-01-31, 17:58
Medlem
Citat:
Nej, det är avskaffat i rättslig mening. Riddarhuset som privat organisation lever vidare, liksom folks besynnerliga läggning för att imponeras av adliga namn.
Officiellt har vi alltså ingen adel längre. Läs mer här: http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_2388086.asp
Citera
2005-01-31, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Ringa Riddarhuset är väl också ett tips.

Har du nummret?

Så man kan ta namnet om släkten är utdöd? Låt oss säga så här, om släkten (min alltså( är "utdöd" så får jag rätt att ta namnet? Men eftersom jag lever, och är släkt, så kan den ju inte vara riktigt utdöd, eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in