Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-08-12, 16:53
  #1
Medlem
Hej. jag vet inte riktigt hur detta ska förklaras men jag kan försöka.

Jag har en Dell dator med en widescreen skärm (på 20 tum? 21?). På datorn så finns det 5st kanaler (alltså siffror i högra kanten, längst ner), jag har ingen aning om vad dom gör och vad skillnaden är men den valda kanalen har alltid varit 3 (3:S-Video) och det har funkat felfritt. However, igår kväll, helt plötsligt så blev skärmen svart bara sådär. Smått panikslagen så trycker jag lite på skärmen och ingen kanal funkar utom 2an (2: DVI-D). Allt är frid och fröjd och jag stänger ner för kvällen. Men när jag vaknade idag så klarar datorn/skärmen inte av något för "belastande" (typ som att surfa eller kolla på en film), den fryser helt bara. Kan dessa två grejer ha ett samband och vet någon hur man fixar så att 3an som bara försvann igår att fungera igen?

OEHÖRT tacksam för svar!
Citera
2008-08-12, 17:42
  #2
Medlem
DaVajjs avatar
Det kan vara grafikkortet som inte orkar, kanske p.g.a höga temperaturer i en följd av dammansamling.

Att vilken kanal som fungerar är lite sporadisk kan bero på att du kopplat flera typer av kontakter till din display, och att grafikkortet har växlat mellan vilken den använder. Från S-Video till DVI-D.

Det behövs bara en typ av kabelanslutning mellan dator och skärm, i det här fallet är DVI-D att föredra. DVI-D är en rektangulär oftast vit kontakt med många pinnar. S-Video är troligen en svart cirkulär kontakt med fyra pinnar, ta bort denna ifall den finns.

Öppna datorn och se ifall den behövs dammas av. Man kan ofta dammsuga datorn med en vanlig dammsugare om man är något försiktig, men det brukar inte rekommenderars då dammsugare ger upphov till en hel del statisk elektricitet. Det bästa man kan göra är att blåsa ur datorn med lufttryck, lämpligen utomhus. Jag har dock använt dammsugare till min dator ett flertal gånger med lyckat resultat.

Om du har någon datorvana kan du försöka hitta temperaturindikatorer för ditt grafikkort, om du har ett kort från nVidia vet jag att detta ska finnas i deras kontrollpanel någonstans.

Lycka till!
Citera
2008-08-12, 17:54
  #3
Medlem
Man tackar så mycket för svaret, DaVajj. Det kan mycket väl vara damm som är problemet, har aldrig provat att öppna datorn förut, får ringa Dell om hjälp. Konstigt att det bara hände på en gång dock. Tack igen.
Citera
2008-08-12, 18:10
  #4
Medlem
DaVajjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Butcher
Man tackar så mycket för svaret, DaVajj. Det kan mycket väl vara damm som är problemet, har aldrig provat att öppna datorn förut, får ringa Dell om hjälp. Konstigt att det bara hände på en gång dock. Tack igen.

Det förstås, har man märkesdatorer så kan det ofta påverka garantin negativt (Läs: Den upphör) ifall man öppnar datorn, har jag åtminstonde hört. Hur man då ska lyckas damma av den undgår mig.

Att ringa deras support är klart det bästa i den här situationen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback