2008-08-20, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dempa69
Andra områden som ligger lite offside men är ganska lugna är väl upp mot Carslund och Fresta vid Vallentunavägen.
Missade det här stycket. Så områdena norr om Vallentunavägen är OK? Solbergsvägen, Brunnby park, Carlslund, Lindhemsvägen? Åtminstone de två sista känns som om de borde lida av närheten till E4an på samma sätt som Hagängen, när jag var där uppe så lät det som att man gick runt inuti en dammsugare.
Citera
2008-08-20, 11:45
Medlem
Jag har bott i väsby hela mitt liv, har nyligen flyttat till prästgårdsmarken.

De ställen jag aldrig skulle sätta min fot i är: smedby,carlslund,dragonvägen och runt hasselgatan/väsbyskogen.
Citera
2008-08-20, 13:52
Medlem
dempa69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avloppsdoft
Missade det här stycket. Så områdena norr om Vallentunavägen är OK? Solbergsvägen, Brunnby park, Carlslund, Lindhemsvägen? Åtminstone de två sista känns som om de borde lida av närheten till E4an på samma sätt som Hagängen, när jag var där uppe så lät det som att man gick runt inuti en dammsugare.
Det är klart mycket lugnare områden än dom runt centrum åtminstone!

Dammsugare
Nja Lindhemsvägen som ligger närmast motorvägen ligger åtminstone 200 meter från den så därifrån låter det inte så mycket. Däremot är Vallentunavägen rätt så trafikerad av tung trafik, men inte så att det stör direkt!
Citera
2012-03-07, 23:36
Medlem
Brillans avatar
Nu uppar jag en gammal tråd då jag hittade den när jag sökte info om Hasselgatan.

Jag har aldrig satt min fot i UV med undantag för stationen men söker LGH. Har blivit erbjuden en på Hasselgatan. Jag har frågat hyresvärden om området är lugnt och fick svaret att "det är mycket lugnare än för ett par år sedan" vilket inte är ett bra tecken. Vet någon här hur det ligger till?

Jag ska ha det som övernattningslgh för veckopendling så helgfester har jag inget problem med. Men jag vill inte behöva gå igenom horder av turkgäng för att komma till min lägenhet på kvällstid.
Citera
2012-03-08, 19:11
Medlem
outoforders avatar
Har en hel del vänner som är uppväxta i Väsby främst från "sigma" området ,smedby och runby..Runby är ju 50-tals hus och ser ganska mycket ut som tunnelbane förorter på gröna linjen(bland lägenheterna alltså) och är enligt mitt tycke hyffsat estetiskt tilldragande dock är det enda området i Väsby jag fått problem...

"Sigma" har alltid känts som området som har sämst rykte och alla pratar om när man pratar om väsby som "problemförort" Området innefattar så vitt jag vet väsbyskogen,hammarbyvägen,holvägen,hagtornsvägen,h jortvägen o.s.v

Smedby ser på många håll ganska idylliskt ut eftersom det är främst radhusliknande områden och folk jag känner som är uppväxta där pratar bara bra om stället.. Men å andra sidan så känner jag få som är so lokalpatriotiska som människor jag känner uppväxta i Vilda väsby
Citera
2012-03-08, 19:13
Medlem
outoforders avatar
Dragonvägen har väl ryckt upp sig en hel del nuförtiden sällan man hör om det området längre förr om åren hörde man dock en hel del.
Citera
2012-03-14, 13:55
Medlem
Brillans avatar
Dum fråga kanske, men inom vilket område ligger Hasselgatan?
Citera
2012-03-23, 11:29
Medlem
dempa69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brillan
Dum fråga kanske, men inom vilket område ligger Hasselgatan?
Hasselgatan ligger i Väsbyskogen. Området kan väl sägas skilja sig mellan olika huskroppar t.o.m. Jag bor själv inom området och finner det hyfsat lugnt. Gillar du natur så ligger det inte alls illa till. Åker du kommunalt så passerar åtminstone 2 olika bussar runt området dagligen. Sigma centrum med ett litet ICA och diverse andra butiker ligger inom fem minuters avstånd och stora centrum inom 15 minuters promenad. Gillar du att bada har du även ett litet utomhusbad som är öppet under sommarlovet. Tror det är runt 20 spänn i inträde.
http://kartor.eniro.se/query?what=ma...C3%A4sby&from=
Citera
2012-03-23, 12:49
Medlem
Brillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dempa69
Hasselgatan ligger i Väsbyskogen. Området kan väl sägas skilja sig mellan olika huskroppar t.o.m. Jag bor själv inom området och finner det hyfsat lugnt. Gillar du natur så ligger det inte alls illa till. Åker du kommunalt så passerar åtminstone 2 olika bussar runt området dagligen. Sigma centrum med ett litet ICA och diverse andra butiker ligger inom fem minuters avstånd och stora centrum inom 15 minuters promenad. Gillar du att bada har du även ett litet utomhusbad som är öppet under sommarlovet. Tror det är runt 20 spänn i inträde.
http://kartor.eniro.se/query?what=ma...C3%A4sby&from=

Tack! Det låter helt okej. Det är en privat hyresvärd som eventuellt har en bostad åt mej.
Citera
2012-10-04, 18:43
Medlem
Bump!

Är Upplands-Väsby bättre än Märsta? Jag flyttade till Märsta p.g.a. tjejen. Jag behöver ta mig till Uppsala och hon behöver ta sig in till Stockholm. Därför bestämde vi oss för att flytta till Märsta för att kunna bli sambos. Vi bor i andrahand nu och ett år framåt men vi har väl redan bestämt oss efter en månad att Märsta gjort sitt
Citera
2012-12-05, 16:27
Medlem
hennepins avatar
Jag är en gammal Väsbybo..

Om det är segt att åka till och från stan från Väsby är det ett helvete att pendla från Märsta. Jag jobbade där ute en gång. Jag tycker Märsta känns som en liten utkastad håla. Väsby är mer av stor kommun med mycket mer faciliteter och närhet till allt.

Bollstanäs - Villaområde med jävligt dyra hus och sjöutsikt typ. Invandrarfritt och väldigt lugnt och fina grönområden. Lätt det finaste området i kommunen i mitt tycke. Hit skulle jag gärna flytta om man skulle ha fru och barn typ.

Fresta är som Bollstanäs fast sämre läge.

Skälby är som Fresta och Bollstanäs fast dåligt läge.

Sigma - Har haft dåligt rykte men byggs om och fräschas upp. Förhoppningsvis gör de höjda hyrorna att det värsta packet måste dra. Mycket invandrare, alkisar och en del soc fall men känns ändå rätt lugnt. Ingen risk att åka på däng. Mest små kids som drar runt där. Centralt läge och nära till allt man behöver. Bra läge.

Centralvägen - Centralt! Men tydligen rätt stökigt och livat på helgerna av det jag hört från de som bott där. Vältrafikerat. Dessutom måste man åka hem med en nattbuss som tar enormt lång tid.

Dragonvägen - Otrevligt ställe i allmänhet. Paraboltätt och tidningspapper för fönstren typ. Undvik!

Smedby - Radhus och lägenheter. Har hört att det ska vara ruffigt och jobbigt där men har ingen egen erfarenhet.

Jag tycker moderaterna styr kommunen bra. De bygger ut och fräschar upp. Även om det är en bit till stan är kommunikationerna riktigt bra.

Överlag är det mycket invandrare här. Går man ned till tågstationen en fredagkväll är man som svensk i minoritet. Inte för det gör mig något. Känns bara lite märkligt.

Utelivet är väl inget att skriva hem om. Det finns några restauranger och barer, ett par nattklubbar också men där är det verkligen inavlat och tråkig stämning. Lokala hak där man kan bli nedslagen av någon full hantis som käkar steroider typ. Det är lätt värt resan till och från stan för en utekväll. Man går inte ut på de här syltorna. Möjligen tar man en öl på puben.

Centrumet är schysst. Som vilket annat centrum som helst men alla vanliga kedjor.

Mycket bra matbutiker i kommunen.

Hoppas det var till någon hjälp
Citera
2013-05-12, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennepin
Jag är en gammal Väsbybo..

Om det är segt att åka till och från stan från Väsby är det ett helvete att pendla från Märsta. Jag jobbade där ute en gång. Jag tycker Märsta känns som en liten utkastad håla. Väsby är mer av stor kommun med mycket mer faciliteter och närhet till allt.

Bollstanäs - Villaområde med jävligt dyra hus och sjöutsikt typ. Invandrarfritt och väldigt lugnt och fina grönområden. Lätt det finaste området i kommunen i mitt tycke. Hit skulle jag gärna flytta om man skulle ha fru och barn typ.

Fresta är som Bollstanäs fast sämre läge.

Skälby är som Fresta och Bollstanäs fast dåligt läge.

Sigma - Har haft dåligt rykte men byggs om och fräschas upp. Förhoppningsvis gör de höjda hyrorna att det värsta packet måste dra. Mycket invandrare, alkisar och en del soc fall men känns ändå rätt lugnt. Ingen risk att åka på däng. Mest små kids som drar runt där. Centralt läge och nära till allt man behöver. Bra läge.

Centralvägen - Centralt! Men tydligen rätt stökigt och livat på helgerna av det jag hört från de som bott där. Vältrafikerat. Dessutom måste man åka hem med en nattbuss som tar enormt lång tid.

Dragonvägen - Otrevligt ställe i allmänhet. Paraboltätt och tidningspapper för fönstren typ. Undvik!

Smedby - Radhus och lägenheter. Har hört att det ska vara ruffigt och jobbigt där men har ingen egen erfarenhet.

Jag tycker moderaterna styr kommunen bra. De bygger ut och fräschar upp. Även om det är en bit till stan är kommunikationerna riktigt bra.

Överlag är det mycket invandrare här. Går man ned till tågstationen en fredagkväll är man som svensk i minoritet. Inte för det gör mig något. Känns bara lite märkligt.

Utelivet är väl inget att skriva hem om. Det finns några restauranger och barer, ett par nattklubbar också men där är det verkligen inavlat och tråkig stämning. Lokala hak där man kan bli nedslagen av någon full hantis som käkar steroider typ. Det är lätt värt resan till och från stan för en utekväll. Man går inte ut på de här syltorna. Möjligen tar man en öl på puben.

Centrumet är schysst. Som vilket annat centrum som helst men alla vanliga kedjor.

Mycket bra matbutiker i kommunen.

Hoppas det var till någon hjälp

Tack för svar! Ja, får se var vi kommer att flytta i höst.

MvH
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in