Jag är en gammal Väsbybo..
Om det är segt att åka till och från stan från Väsby är det ett helvete att pendla från Märsta. Jag jobbade där ute en gång. Jag tycker Märsta känns som en liten utkastad håla. Väsby är mer av stor kommun med mycket mer faciliteter och närhet till allt.
Bollstanäs - Villaområde med jävligt dyra hus och sjöutsikt typ. Invandrarfritt och väldigt lugnt och fina grönområden. Lätt det finaste området i kommunen i mitt tycke. Hit skulle jag gärna flytta om man skulle ha fru och barn typ.
Fresta är som Bollstanäs fast sämre läge.
Skälby är som Fresta och Bollstanäs fast dåligt läge.
Sigma - Har haft dåligt rykte men byggs om och fräschas upp. Förhoppningsvis gör de höjda hyrorna att det värsta packet måste dra. Mycket invandrare, alkisar och en del soc fall men känns ändå rätt lugnt. Ingen risk att åka på däng. Mest små kids som drar runt där. Centralt läge och nära till allt man behöver. Bra läge.
Centralvägen - Centralt! Men tydligen rätt stökigt och livat på helgerna av det jag hört från de som bott där. Vältrafikerat. Dessutom måste man åka hem med en nattbuss som tar enormt lång tid.
Dragonvägen - Otrevligt ställe i allmänhet. Paraboltätt och tidningspapper för fönstren typ. Undvik!
Smedby - Radhus och lägenheter. Har hört att det ska vara ruffigt och jobbigt där men har ingen egen erfarenhet.
Jag tycker moderaterna styr kommunen bra. De bygger ut och fräschar upp. Även om det är en bit till stan är kommunikationerna riktigt bra.
Överlag är det mycket invandrare här. Går man ned till tågstationen en fredagkväll är man som svensk i minoritet. Inte för det gör mig något. Känns bara lite märkligt.
Utelivet är väl inget att skriva hem om. Det finns några restauranger och barer, ett par nattklubbar också men där är det verkligen inavlat och tråkig stämning. Lokala hak där man kan bli nedslagen av någon full hantis som käkar steroider typ. Det är lätt värt resan till och från stan för en utekväll. Man går inte ut på de här syltorna. Möjligen tar man en öl på puben.
Centrumet är schysst. Som vilket annat centrum som helst men alla vanliga kedjor.
Mycket bra matbutiker i kommunen.
Hoppas det var till någon hjälp