2008-08-12, 08:17
Medlem
Smartswedes avatar
Problem efter uppdatering till SP1 i Vista (orginal, Home premium)
(är något med den då återställning till innan SP1 gör den fungerar normalt).

Symptom:
Allt fungerar först normalt. Sedan efter godtycklig tid när man surfar med Firefox eller IE så kommer inte längre nästa sida upp (bara laddar men inget händer).

MSN, Outlook etc fungerar fortfarande.
Är t.ex Bittorrent igång (felet händer både med å utan det igång) så svarar det inte längre.
Stänger man ner Firefox går det inte starta igen för det är fortfarande aktivt.
Aktivitetshanteraren går att få upp men det går inte döda program den vägen utan de fortsätter köras.
Stänga ned / Starta om datorn fungerar ibland men tar väldigt lång tid och hälften av gångerna får man stänga av den via knappen på datorlådan.

Inte haft virus vad jag vet (har uppdaterad version Avast).

Någon som råkat ut detta? Tips? Råd?
Citera
2008-08-12, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smartswede
Problem efter uppdatering till SP1 i Vista (orginal, Home premium)
(är något med den då återställning till innan SP1 gör den fungerar normalt).

Symptom:
Allt fungerar först normalt. Sedan efter godtycklig tid när man surfar med Firefox eller IE så kommer inte längre nästa sida upp (bara laddar men inget händer).

MSN, Outlook etc fungerar fortfarande.
Är t.ex Bittorrent igång (felet händer både med å utan det igång) så svarar det inte längre.
Stänger man ner Firefox går det inte starta igen för det är fortfarande aktivt.
Aktivitetshanteraren går att få upp men det går inte döda program den vägen utan de fortsätter köras.
Stänga ned / Starta om datorn fungerar ibland men tar väldigt lång tid och hälften av gångerna får man stänga av den via knappen på datorlådan.

Inte haft virus vad jag vet (har uppdaterad version Avast).

Någon som råkat ut detta? Tips? Råd?

Verkar problematiskt men en sak du skulle kunna prova är att avinstallera alla tredjepartsporgram som du lätt kan återinstallera, exempel på sådana program är webbläsare, mediaspelare, codec rutiner osv. Uppdatera sedan till SP1. Om det då fungerar normalt återinstallerar du dina program men är noga med att kolla att allt fungerar mellan varje installation.

Förutom detta se till att dina tredjeparts program är uppdaterade för SP1.

Mvh/ouzel
Senast redigerad av ouzel 2008-08-12 kl. 20:09.
Citera
2008-08-13, 09:04
Medlem
Smartswedes avatar
Tack för tipset! Problemet löst

Gjorde på det viset. Visade sig att det var Zonealarm som inte var kompatibelt. Det visade sig vid ominstallation av det. Nåt som heter True Vector Internet Monitor i ZA som strulade till det hela.

Den som vill ha mer info om det finner det här:
http://support.microsoft.com/kb/935796
http://thevistaforums.com/index.php?...id=226825&st=0
Citera
2008-09-06, 14:50
Medlem
Jag lånar tråden då även jag har problem med sp1

På stationär dator av märket acer aspire har jag installerat sp1, allt gick bra och datorn sa att installationen var klar och behövde starta om. Det lät jag den göra. Då kommer det direkt upp en ruta som säger "windows felåterställning" som informerar att windows inte kan startas pga att filer skadats eller inte konfigurerats rätt. får där 2 altrnativ, antingen starta normal eller "starta starreparation" inget av alternativen fungerar. Fungerar inte heller med start i felsäkert läge.

Någon som vet en lösning eller har samma problem. Lite osäker på hur jag ska göra om jag skulle behöva installera om vista då jag inte fick någon skiva till då operativsystemet var förinstallerat på dator. Tacksam för all hjäp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in