2008-08-11, 21:08
Medlem
korqs avatar
Tjena, låt oss säga att jag hostar en hemsida där jag tillåter folk att ladda upp filer, jag loggar varje IP+Fil som blir uppladdad så jag vet vem som gjort det.

Om någon nu får för sig att ladda upp barnporr eller upphovsrättsskyddat material, är det jag som står till svars för detta? Även om jag har logg på vem som laddat upp filen?
Citera
2008-08-11, 21:17
Medlem
StefanHeterJags avatar
Kort svar:Ja.

Du ansvarar för att sprida dessa vidare om du inte anses göra vad du kan för att förhindra spridningen.

Om du lägger dit funktion för att anmäla olagliga filer och ser till att kontinuerligt ta bort dessa direkt när de anmäls så bör det vara lugnt för din del.

Men strikt sett så ansvarar du för filerna och systemet som du har som gör att dessa kan spridas vidare.
Citera
2008-08-15, 23:06
Medlem
spellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korq
Tjena, låt oss säga att jag hostar en hemsida där jag tillåter folk att ladda upp filer, jag loggar varje IP+Fil som blir uppladdad så jag vet vem som gjort det.

Om någon nu får för sig att ladda upp barnporr eller upphovsrättsskyddat material, är det jag som står till svars för detta? Även om jag har logg på vem som laddat upp filen?

till exempel bilddagboken eller snyggast.. som innehåller en massa upphovsrättskyddat material, nån som har koll på nått som hänt?
Citera
2008-08-16, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Kort svar:Ja.

Du ansvarar för att sprida dessa vidare om du inte anses göra vad du kan för att förhindra spridningen.

Om du lägger dit funktion för att anmäla olagliga filer och ser till att kontinuerligt ta bort dessa direkt när de anmäls så bör det vara lugnt för din del.

Men strikt sett så ansvarar du för filerna och systemet som du har som gör att dessa kan spridas vidare.

Det här är lite av en gråzon för tillfället.. Lagen säger i princip att det är olagligt även om du har formulär och knappar man kan trycka på för att "anmäla" saker och ting.
Däremot så har inte direkt några småsidor fått annat än C&D brev och/eller avstängda konton hos webhotell och liknande.
Just nu ligger väl youtube i tvist med viacom där det kan bli uppåt miljardbelopp i skadestånd. Det kommer ju inte funka prejudicerande, men kan väl ge en hitn om hur det kan tolkas. Youtube har ju en hel del olagligt material men gör samtidigt allt det du säger för att undvika det passivt.
Citera
2008-08-16, 12:47
Medlem
loogamans avatar
Det är inte direkt tal om någon gråzon. Ett brott mott upphovsrätten är vanligtvis ganska enkelt att utreda så länge det rör sig om direkta övertramp genom vedertagna kanaler. Du har även medverkan (som piratebay killarna är åtalade för). Det gäller att analysera varje händelse och söka efter uppsåt osv.

Det finns en alldeles speciell lag som heter Lag (1998:112) om ansvar för elektroniska anslagstavlor. Där står det klart att du kan dömas till fängelse i två år vid uppsåtligt och grovt åsidosättande av reglerna (bl.a radera upphovsrättskyddat material). Denna lagen är bl.a direkt tillämplig på webbsidan TS skriver om.

/L
Citera
2008-08-16, 13:20
Medlem
Gråzonen menade jag inte låg i lagentolkningen utan i hur det rent praktiskt tillämpas. I de allra flesta fall så skickar upphovsrättsinnehavare ett så kallat cease and desist brev där de ber dig ta bort allt de äger rättigheterna till. Och om du gör det så är det frid och fröjd. Men hur upphovsrättsinnehavarna reagerar på att du utan tillstånd sprider deras material kan man ju tänka baseras kraftigt på hur stor skada du åsamkat dem. Så youtube tex. släpper de inte så lätt utan vill ha pengar från men framförallt få fällda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in