Hehehe, det är något magiskt med 10km löpning, alla vill verkligen vara bra på det, och på Flashback ÄR alla bra på det.
"Jag sprang milen på 38 minuter innan sommaren, men nu vet jag ju inte vad jag skulle klara för nu har jag druckit en massa öl under sommaren osv, höhöhö"
"I lumpen sprang jag minsann på XX eller XX, men då var man ju så sjukt vältränad"
"Ja, alltså jag springer ju på 39 minuter när jag tar i, men jag pallar oftast inte, det är ju så tråkigt med löpning"
Medans somliga (läs undertecknad) sliter ner två par löparskor om året, snittar 5 mil i veckan, varierar träningen efter konstens alla regler och ändå har man ett bit kvar till 38 minuter. Jävla märkligt.
För att svara på frågeställningen.
Klarar man öht av att springa en mil brukar man hamna någonstans kring 60-70 minuter. Jag skulle inte säga att man har en dålig kondition, men den är knappast bra heller.
Har man en någorlunda god kondition, utan att specifikt ha riktat in sig på seriös långdistanslöpning, ligger man antagligen kring 47-50 minuter.
Jättebra kondition, men utan specifik löpträning, typ fotbollsspelare på ganska hög nivå, brukar ligga på omkring 40-45 minuter.
Grymt bra kondition, 30-35 minuter, och då får man träna MYCKET löpträning för att nå dit. Respekt till er alla som klarar av dessa tider.
Världsrekordet är på omkring 26:30 om jag inte missminner mig, och det är det inte många människor som kan springa på, oavsett om dom hade tränat hela livet.
EDIT:
Tiderna ovan är grova uppskattningar och ska inte ses som några heliga skrifter.