2011-01-01, 23:01
Medlem
franges avatar
Jag brukar springa 14km varierad terräng på drygt 70-75min, då kör jag med 0,5kg viktband på hand- och fotleder. Så borde kunna sätta milen (utan vikter) på drygt 40-45min tror jag.

Då gymmar jag också 4-5ggr/v och tränar MMA 2ggr/v, så är väl ingen maratonlöpare till kroppen
Citera
2011-01-01, 23:35
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grimgor
- för svaga muskler så höften sjunker igenom, röven vickar då du springer

Jag känner själv att det är just höfterna som jag är mest trött/sliten i när jag har sprungit. Är det ett tecken på felaktig löpstil, dålig muskulatur eller är det naturligt? Om det handlar om muskler, bör jag styrketräna för löpning eller är ex. backintervaller ett bra alternativ?
Citera
2011-01-01, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Jag brukar springa 14km varierad terräng på drygt 70-75min, då kör jag med 0,5kg viktband på hand- och fotleder. Så borde kunna sätta milen (utan vikter) på drygt 40-45min tror jag.

Då gymmar jag också 4-5ggr/v och tränar MMA 2ggr/v, så är väl ingen maratonlöpare till kroppen

45min kanske men det är ganska stor skillnad på 5-5:21min/km och 4:00 tempo

Det är även lite olika på distans, jag sprang 21km terränglöpning i 5min tempo utan större problem men ska jag under 4min/km börjar det bli kämpigt. Känns fint och behagligt att nöta på under tröskel och man känner att man har mycket mer att ge och att man skulle kunna springa mycket snabbare men väggen kommer förvånansvärt snabbt emot och att bättra på snitt-tider vid tröskel är inte det lättaste.
Senast redigerad av Grimgor 2011-01-02 kl. 00:13.
Citera
2011-01-02, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Jag känner själv att det är just höfterna som jag är mest trött/sliten i när jag har sprungit. Är det ett tecken på felaktig löpstil, dålig muskulatur eller är det naturligt? Om det handlar om muskler, bör jag styrketräna för löpning eller är ex. backintervaller ett bra alternativ?

Kan tyvärr finnas många orsaker. Byte till nya skor, gamla utnötta skor eller skor som inte passar dig kan vara en orsak. Dålig rörlighet kan även spela in och detta kan i sin tur påverka löpstilen. På marathon.se finns det mycket intressant du kan se på, bland annat har Anders Szalkai 7 löpskolningsövningar och Malin Ewerlöf har 7 stretchövningar.
Citera
2011-01-02, 00:06
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grimgor
Kan tyvärr finnas många orsaker. Byte till nya skor, gamla utnötta skor eller skor som inte passar dig kan vara en orsak. Dålig rörlighet kan även spela in och detta kan i sin tur påverka löpstilen. På marathon.se finns det mycket intressant du kan se på, bland annat har Anders Szalkai 7 löpskolningsövningar och Malin Ewerlöf har 7 stretchövningar.

Tack för tipset. Jag ska kolla upp löpövningarna.
Citera
2011-01-11, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evolute

Var det här jag syftade på:

http://img703.imageshack.us/img703/1628/stab.jpg

Den första bilden är tyvärr ganska vanlig både då det gäller löpning men även vid gång, speciellt bland ungdomar.
Citera
2011-01-11, 12:28
Medlem
Fobias avatar
Brukade springa milen i Skatås här i gbg, ganska kuperad och hade en tid på 51 min tror jag....vet inte hur bra det är dock
Citera
2011-03-22, 22:38
Medlem
Jyckees avatar
fixar milen enkelt på 2 timmar
Citera
2011-04-16, 00:53
Medlem
Har inte sprungit milen mer än 4 gånger i år. Brukar göra en uppvärmning på bandet i 15 min innan styrketräningen men i dag tog jag mig ann milen. Sprang 1 mil på 60 min. Blev jättenöjd av mitt resultat och sökte såklart på flashback för att se hur bra.

Jag blev förvånad över att det anses vara en dålig svenssontid. Får väl se till att träna lite mer så att jag i alla fall kommer ner till 50 min.
Citera
2011-04-16, 01:07
Medlem
tältpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nerium
Har inte sprungit milen mer än 4 gånger i år. Brukar göra en uppvärmning på bandet i 15 min innan styrketräningen men i dag tog jag mig ann milen. Sprang 1 mil på 60 min. Blev jättenöjd av mitt resultat och sökte såklart på flashback för att se hur bra.

Jag blev förvånad över att det anses vara en dålig svenssontid. Får väl se till att träna lite mer så att jag i alla fall kommer ner till 50 min.

Jag tycker inte att tråden ger en särskilt sanningsenlig bild av "svenssons" kondition. Du ska vara nöjd med 60, och väldigt nöjd med sub-50. Milen på 60, på löpsteg, är inte dålig kondis.

Däremot går det rätt snabbt att utvecklas när man väl sätter igång. Jag har gått från milen på 70 minuter, där jag tidvis fått gå, till att lösa den på 52 minuter, på runt 3 månader.
Citera
2011-04-16, 02:07
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grodkungen
Folk säger ju alltid, "sök och du skall finna" därför bumpar jag denna tråd från 08

Det känns som att alla på FB klarar milen under 40min, vi vet ju också att samma killar har en 35cm lång penis...

Jag trodde jag var medel, men för mig tog det lite knappt 75min, att springa mellan Ekerö centrum och nockeby, det är ganska exakt 11.2km.

vad är det för allvarligt fel på min löpstil tror ni?

Du sprang fel? Det måste du gjort med den tiden?

Skämt åsido, jag har för lång penis för att kunna springa några längre sträckor. Det gör bara ont, och även om inte penisen hade hindrat min framfart hade min undermåliga kondition gjort det...

Citat:
Ursprungligen postat av Jyckee
fixar milen enkelt på 2 timmar
Sprang du också fel?
Senast redigerad av wh0re 2011-04-16 kl. 02:10.
Citera
2011-04-16, 10:21
Medlem
CuliusJeasars avatar
Hehehe, det är något magiskt med 10km löpning, alla vill verkligen vara bra på det, och på Flashback ÄR alla bra på det.

"Jag sprang milen på 38 minuter innan sommaren, men nu vet jag ju inte vad jag skulle klara för nu har jag druckit en massa öl under sommaren osv, höhöhö"

"I lumpen sprang jag minsann på XX eller XX, men då var man ju så sjukt vältränad"

"Ja, alltså jag springer ju på 39 minuter när jag tar i, men jag pallar oftast inte, det är ju så tråkigt med löpning"

Medans somliga (läs undertecknad) sliter ner två par löparskor om året, snittar 5 mil i veckan, varierar träningen efter konstens alla regler och ändå har man ett bit kvar till 38 minuter. Jävla märkligt.

För att svara på frågeställningen.

Klarar man öht av att springa en mil brukar man hamna någonstans kring 60-70 minuter. Jag skulle inte säga att man har en dålig kondition, men den är knappast bra heller.

Har man en någorlunda god kondition, utan att specifikt ha riktat in sig på seriös långdistanslöpning, ligger man antagligen kring 47-50 minuter.

Jättebra kondition, men utan specifik löpträning, typ fotbollsspelare på ganska hög nivå, brukar ligga på omkring 40-45 minuter.

Grymt bra kondition, 30-35 minuter, och då får man träna MYCKET löpträning för att nå dit. Respekt till er alla som klarar av dessa tider.

Världsrekordet är på omkring 26:30 om jag inte missminner mig, och det är det inte många människor som kan springa på, oavsett om dom hade tränat hela livet.

EDIT:

Tiderna ovan är grova uppskattningar och ska inte ses som några heliga skrifter.
Senast redigerad av CuliusJeasar 2011-04-16 kl. 10:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in