2008-08-11, 14:00
Medlem
Swilles avatar
Hejsan har en acer travelmate 5320 och när man ska formatera om datorn så stoppar jag in windows Xp skivan å sedan när den bootat klart åman ska vidare å trycka på ENTER så säger den att den inte har funnit någon hårddsik? så vad skall man behöva göra för att windows ska hitta hårddisken/arna igen såå jag kan formatera om den ?
Citera
2008-08-11, 14:15
Medlem
Om den modellen har en SATA disk så kan du behöva läsa in drivruntiner. Vanligtvis från diskett, usb-floppy i detta fallet eftersom jag antar att datorn inte har floppy. Ska även gå från andra media, men är inte säker på det.
Citera
2008-08-11, 14:21
Medlem
ahamass avatar
Prova att stänga av SATA-stödet i BIOS och starta sedan om med XP-skivan.
Citera
2008-08-11, 14:37
Medlem
psychotropics avatar
Alternativt kan du ladda hem 'sata drivrutin' och 'XP image'. Lägg sedan in dessa på din image och bränn ut. Voila, du har en Xp skiva med SATA stöd.

Ett jättevanligt problem som du hittar massa information om bara genom en snabb googling.
Citera
2008-08-12, 19:04
Medlem
Swilles avatar
fast jag hittar inte sata drivrutin till just denna modellen utav datorn, kan någon förklara lite enklare så jag vet på ett ungefär hur jag ska göra? + hur kommer man in på BIOS med acer travelmate datorer? för det enda som kommer upp när man bootar datorn är press f2 för att komma in där man kan ändra first boot device å sådanna inställningar!?
Citera
2008-08-13, 21:56
Medlem
Swilles avatar
har fixat lite mer information om vilken hårddisk jag har, den heter : hitachi HTS541612J9SA00 och snälla kan någon hjälpa mig finna drivrutiner till denna hårdisk och har en laptop såå kan inte använda floppy, kan en bärbar data läsa dom filerna som en floppy ska ha om man stoppar in filerna i en usb sticka eller nått sånt ??
Citera
2008-08-17, 17:13
Medlem
Swilles avatar
?
Citera
2008-08-17, 17:18
Medlem
KTM_s avatar
psychotropic har rätt.. är de sata hårddisk du har i datorn så är de med all sannolikhet att du behöver sata drivers. testa installera vista eller linux jag kan till 100 % garantera att dom går att installera problemfritt.

de kan hända att du har sata drivrutiner på cd skivan, (F6)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in