Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-08-11, 12:29
Medlem
Tja!
Använder mig av PureFTPd.
Jag har försökt att lägg upp en ftp-server genom att följa den här guiden http://macworld.idg.se/2.1038/1.100099 . Jag kan endast få det att fungera på den datorn jag sitter vid. Sitter i ett företagsnätverk som har 3 datorer inkopplade.
Kan inte förstå vad det är man ska göra. Har följt den guiden som jag länkade, och provat alla möjliga adresser på andra datorer.

Den här servern ska kunna nås både lokalt och att jag t.ex. kan koppla upp mig till servern hemifrån.

Någon som vet någon annan ftp-server som är lättare och fungerar? Eller om någon kan ge exempel så uppskattar jag det jättemycket!
MVH Jurns.
Citera
2008-08-11, 12:31
Medlem
elgholms avatar
Brandvägg?

Har du öppnat brandväggen in till servern utifrån?

När man pysslar med FTP-servrar så är det nästan ALLTID brandväggsproblem man stöter på. Det är också stor skillnad på passiva och aktiva uppkopplingar mot servern.

/Charlie
Citera
2008-08-11, 12:46
Medlem
systems avatar
Rumpus funkar fint. Kostar dock en slant.
Citera
2008-08-12, 01:54
Medlem
det är säkert brandväggen! för pureFTPD är ett väldigt bra ftp program, så du borde satsa på de fast kolla bara igneom brandväggen!
Citera
2008-08-12, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elgholm
Har du öppnat brandväggen in till servern utifrån?

När man pysslar med FTP-servrar så är det nästan ALLTID brandväggsproblem man stöter på. Det är också stor skillnad på passiva och aktiva uppkopplingar mot servern.

/Charlie
Jojo.. men t.ex. hemma, då kan jag åtminstone nå andra datorer lokalt med ftp, vilket jag inte kan göra på jobbet för tillfället.

Brandväggen är AV.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in