2008-08-10, 23:58
Medlem
NewDeers avatar
Jag har använt Cerazette i ca tre månader. Har haft ett uppehåll på ca nio dagar, men tog en tablett idag. Hur länge tror ni jag måste vänta med att ha sex?
Citera
2008-08-11, 00:00
Medlem
yeahgrrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewDeer
Jag har använt Cerazette i ca tre månader. Har haft ett uppehåll på ca nio dagar, men tog en tablett idag. Hur länge tror ni jag måste vänta med att ha sex?
2 månader..... minst....

du kan inte använda annat skydd istället då tills du får nästa mens????
Citera
2008-08-11, 00:02
Medlem
NewDeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeahgrr
2 månader..... minst....

du kan inte använda annat skydd istället då tills du får nästa mens????
Ha ha ha. Har du mycket erfarenhet av p-piller yeahgrr?

Jo, klart jag kan använda annat skydd, undrade bara hur lång tid det tar innan den verkar
Citera
2008-08-11, 00:36
Medlem
yeahgrrs avatar
Citat:
Ha ha ha. Har du mycket erfarenhet av p-piller yeahgrr?

Jo, klart jag kan använda annat skydd, undrade bara hur lång tid det tar innan den verkar
jag har erfarenhet av p-piller-ätare......

är det inte säkrast ändå att vänta till efter nästa mens innan det börjar att cream-pie:as igen.....
Citera
2008-08-11, 12:17
Medlem
Thetawaves avatar
Citat:

Jag är lite osäker, men en vecka brukar det vara med andra piller iaf, nu är ju Cerazette lite ovanliga, så att vänta till nästa mens kanske är uteslutet, då vissa ju inte får mens alls på Cerazette. Annars hade jag nog för säkerhets skull väntat till nästa mens, men i vilket fall minst en vecka.
Citera
2008-08-11, 17:57
Medlem
Trinnits avatar
Vill du vara skyddad med Cerazette så ska du inte göra något uppehåll alls, absolut inte ett på nio dagar. Hur har du lyckats missa piller i nio dagar? Glömde du dem hemma när du drog på semester?

Eftersom du har gjort uppehåll såpass länge finns det väl en risk för att ägglossning och alltsammans kommit igång. Jag vet inte exakt, men minst en vecka. Jag är nojig, så jag skulle ha kört på mer.
Senast redigerad av Trinnit 2008-08-11 kl. 18:01.
Citera
2008-08-12, 20:22
Medlem
FASS säger en vecka med kompletterande skydd vid glömd tablett.
Citera
2009-06-27, 00:33
Medlem
Kapning av tråden.

Augusti 2006-augusti 2007 tog jag Cerazette och hade inte mens på hela det året (underbart!) och inga andra besvär heller.

I april i år gick jag så till gynekologen och fick Cerazette igen. Men - nu har jag tredje blödningen på 2-3 månader, plus att den här gången fick jag apjobbig mensvärk redan i söndags, och den har kommit och gått sen dess. Igår kunde jag knappt jobba, och då kom också blödningen. Idag var det också jobbigt. Nu har jag haft mensvärk i 6 dagar - mitt rekord vid vanlig mens är 3 dagar.

Vad är det frågan om?

Jag och sambon åker på 4 veckors semester 3 juli, min sista pillerkarta kommer att ta slut ca 10 juli. Skulle ringa gynekologen idag, men det visade sig att jag precis hade missat telefonbokningstiden, och nu är det ju helg... Frågan är om jag ska/kan sluta med pillren nu direkt eller om jag ska avsluta kartan, med risk för förlängd värk. Helst skulle jag vilja sluta, men - då vet jag ju å andra sidan inte alls när jag får mens under semestern (har alltid haft oregelbunden sådan).

Några tips?
Citera
2009-06-27, 09:15
Medlem
Mystices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beabea
Vad är det frågan om?
...
Några tips?

Mensen försvinner för många när de använder cerazette, men det kan ta tid. Själv småblödde jag då och då och hade även mens i någon månad i sträck under mitt första halvår med cerazette, men sedan har mensen helt slutat komma. En sak som i alla fall hjälpte mig att stabilisera och undvika mensen var att jag åt pillren på exakt samma tid (ställde ett alarm) varje dag (eg. kväll) under första året - nu kan jag svänga några timmar hit och dit utan att få mens men däremot kan jag få lite humörsvängningar om jag gör så.

Vore jag du skulle jag försöka härda ut - speciellt om du har trivts med cerazette förut. Ge det något halvår till i alla fall. Och på semestern kan du köpa med dig en förpackning Cyklo-F från apoteket som du kan ta ifall du börjar blöda mycket.

Lycka till!
Citera
2009-06-27, 09:37
Medlem
Occultuss avatar
Det känns som att frågor om mens och p-piller i synnerhet dyker upp var och varannan dag. Kanske vore passande med en egen, stor tråd om detta?
Citera
2011-04-08, 01:25
Medlem
NewDeers avatar
Bumpar min gamla tråd här. Nu är det så att jag inte ätit p-piller på ca ett år, började käka igen för ca en månad sen. Sedan dess har jag haft mens till och från hela tiden - det känns lite konstigt då p-piller snarare tar bort mensen. Någon som har samma erfarenhet? Ska det vara såhär i början?

edit: har alltid haft sparsam mens, och inte haft några problem när jag började äta dem första gången.
Citera
2011-06-23, 22:23
Medlem
Detta kan hända från gång till gång, det är en vanlig anledning till att många byter.
Började du äta Cerazette igen? Har den fungerat förut bör den fungera igen, att den kan jäklas i början med att man har mens hela tiden är inte så konstigt efter ett längre uppehåll, men om det inte fixat sig efter tre månader, eller iaf är på bättringsvägen bör du ta kontakt med barnmorska/gynekolog och kolla så att allting är som de ska.

Sen måste vi hålla rätt på begreppen, P-piller gör att du kan styra mensen men ska inte ta bort den då är någonting fel. minipiller kan ta bort mensen men gör de oftast inte, Cerazette som är likt ett mini piller men inte är ett mini piller tar bort mensen hos de flesta som använder det.

Allt säger stämmer kanske inte till 100%, men har en Master of Science in Pharmacy så jag gissar mig inte till detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in