2008-08-10, 20:55
Medlem
Igår när vi satt och förfestade hade vi en lek med lite olika regler. För att ta fram vem som skulle bli utsatt hade vi en kortlek där varje person fick ta ett kort. Innan man tog ett kort skulle man gissa ifall nästa kort var högre eller lägre än föregående.

Jag som tycker att det är kul att ta fram system och liknande började så klart spåna på ifall det finns något sätt att få ett statistiskt övertag. Tankarna vandrar direkt till att räkna kort som i black jack.

Vad jag kan förstå så har jag ingen nytta av ett avancerat räkningssystem där korten ger olika mycket + eller -, utan det förstör istället bara. Det bästa jag kan komma på är att ge låga kort, 2-7 ett värde av -1, och höga kort 9-A ett värde av +1, och sen summeras räkningen precis som i black jack.

Det som är problemet nu är hur jag ska använda min räkning. Hur hög positiv räkning måste jag t.ex ha för att våga chansa på att det kommer ett lägre kort efter t.ex en fyra för att spela statistiskt korrekt.
Citera
2008-08-10, 21:05
Medlem
ti4s avatar
Man borde kunna hålla räkningen på hur mycket under eller över medel som korten som lagts är. När leken är nästan slut borde du kunna beräkna -m/n där m är hur mycket över medel korten som lagts är och n är antalet kort som är kvar i leken. Då får du ett värde på hur mycket mer än medel som genomsnittskortet i leken kommer ha. Så om värdet är 2 borde du kunna satsa "lägre" för valörer som är 2 mer än vanligt.

Hoppas det hjälpte
Citera
2008-08-10, 21:13
Medlem
Ja, det var ungefär vad jag kom fram till, att man var tvungen att hålla räkningen på hur många kort som har gått, men jag tycker att det borde gå att göra en modell där man slipper det.
Citera
2008-08-10, 23:21
Medlem
ti4s avatar
Lättare att titta på högen som delas ifrån, man behöver ju inte räkna exakt på hur många kort som är kvar, inte det som är viktigast.
Citera
2008-08-11, 17:54
Medlem
Umpes avatar
Men du måste väl dra ett kort varje varv? isåfall är det väl bäst att alltid satsa på det som är statistiskt "rätt", även om chansen är väldigt nära 50% i början av spelet?
Citera
2008-08-11, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Umpe
Men du måste väl dra ett kort varje varv? isåfall är det väl bäst att alltid satsa på det som är statistiskt "rätt", även om chansen är väldigt nära 50% i början av spelet?

Jo

(Är det inte det hela tråden handlar om?)

Kom att tänka på att ifall leken utvidgas till att ha flera kortlekar, som i black jack och man inte vet hur många kortlekar som är med så faller konceptet med att räkna hur många kort som är kvar.

Hur är strategin i black jack, hur räknar man sitt ut hur mycket ens edge ökar när räkningen ökar där? Borde det inte gå att översätta till denna lek?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in