2008-08-10, 14:34
Medlem
timpanis avatar
Jag hade haft problem med skärmen till min laptop. Datorn startade nämligen; lampor lyste på tangentbordet och datorn brummade, men skärmen var helt svart. Jag testade därför att koppla in min externa skärm.

När jag sedan startade datorn kom mitt skrivbord genast upp på den externa skärmen. Toppen! Strax därefter kom skärmen även upp på laptoppen. Ännu bättre! Då var det alltså inte laptoppens skärm död, vilket jag befarat.

Jag testade att starta om datorn och koppla ur den externa skärmen. Mörker igen! Den externa skärmen måste alltså vara inkopplad för att laptoppens skärm ska funka.

Varför?

Dessutom försökte jag ändra upplösningen på laptoppens skärm via kontrollpanelen – vill ha hög upplösning/mindre text – men det gick inte. Upplösningen på den externa skärmen var däremot så som jag ville ha den. Varför går inte detta att ändra? Brukar vara lätt som en plätt att fixa.

Alltså, vad ska jag göra för att kunna använda min laptop utan den externa skärmen? (Och hur styr jag upp skärmupplösningen på laptoppen? Upplösningen löser sig kanske automatiskt om jag löser det huvudsakliga problemet?)
.
Citera
2008-08-12, 11:33
Medlem
192691s avatar
Du kan inte ha kommit åt någon snabbknapp som gör att skärmen "förflyttas" till den externa? (Oavsett om du har en i kopplad för tillfället eller inte)
Citera
2008-08-12, 13:42
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 192691
Du kan inte ha kommit åt någon snabbknapp som gör att skärmen "förflyttas" till den externa? (Oavsett om du har en i kopplad för tillfället eller inte)

Fn + någon av funktionstangenterna brukar ha den funktionen på laptops. På min fujitsu simens är det Fn + F4.
Citera
2008-08-13, 19:10
Medlem
timpanis avatar
Efter att jag satt datorn i "sleep"-läge gick det inte att få upp skrivbordet på någon av skärmarna igen. Tillbaka på ruta ett alltså.

Jag testade att dra ut strömsladdarna ur laptoppen och den externa skärmen samt drog ut sladden mellan laptopp och skärm. Sedan satte jag ihop allt igen.

Bingo! Nu fick jag upp skrivbordet på laptoppen i alla fall.

Men så läste jag kanulas tips om Fn + F4 och testade det. Datorn pep högt en gång och sedan blev skärmen svart. Jag väntade några sekunder, tryckte samma kombination igen. Samma pipsignal men nu stängdes laptoppen av automatiskt.

Bara mörker när jag startade om datorn. Tillbaka på ruta ett alltså.

Jag testade att åter igen dra ut alla sladdar och stoppa in dem igen. Då fick jag åter upp skrivbordet på laptoppens skärm igen. Puh! Men jag vågar inte trycka in Fn + F4 igen.

Vad ska jag göra nu?
Citera
2008-08-13, 19:19
Medlem
timpanis avatar
Jag googlade på fn + f4 och hittade ett forum där en kille postade ett liknande problem. Någon skrev att det lät some at det var fel på hans "inverter" – ett långsmalt kretskort som styr datorns elektriska spänning:

(Man ska kunna hitta en inverter för sin datormodell på eBay.)

Kan det vara min inverter det är fel på?
Citera
2008-08-13, 19:29
Medlem
timpanis avatar
Kan det vara så att jag behöver ladda hem en uppdatering för mitt grafikkort?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in