• 1
  • 2
2008-08-11, 14:31
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soppa
Min hunds förra ägare åkte på en dagstripp till Ullared och lämnade henne hemma i 12 timmar utan hundvakt.
Såg när de kom hem och i sakta mak bar in alla sina påsar, därefter tog de ut vovven. Hon började springa över vägen till den lilla gräsplätten på andra sidan gatan, men på vägen dit kunde hon inte hålla sig och kissade springande över gatan
Idag vet jag ju hur "stolt" hunden som nu är min är, och jag tror att hon hellre skulle låta blåsan spricka än att kissa inne.

Jag har en gräns på max 3 timmar ensam nu när hon är min!

Detta är vad jag utan tvekan kallar djurplågeri! Skön den fick det så mycket bättre!
Mvh
Citera
2010-10-17, 23:53
Medlem
mihis avatar
enligt jordbruksverket http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/...c80001977.html
Citera
2010-10-18, 00:45
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sindacco
Läste precis en annan tråd om en person som ringt polisen för att en granne hade lämnat hunden ensam i 30 timmar eller nåt. Så min fråga är hur länge dom kan vara ensamma hemma?
Hur länge kan du låta blir en toalett - när någon annan bestämmer?

Fyra timmar säger lagen.

Om du lär hunden och får in rutiner så fungerar längre tid än så - men mer än sex timmar skulle jag inte tycka vara humant faktiskt. Djurmant?

10 timmar aldrig - 30 timmar då hoppas jag att du är beredd att torka också. Det är inte okej.

Själv har jag - ofrivilligt -- lämnat en hund i 26 timmar. Det har jag fortfarande mardrömmar om. Jag åkte på kryssning - min hundvakt råkar ut för en olycka och när jag kommer hem 26 timmar senare, så räknar jag givetvis med att hunden har gjort inne. (Man kan inte lämna en kryssning - plus att jag visste inget, för alla som nu skriker)

Nåja - när jag kom så räknade jag med att hunden hade gjort inne. Men icke - han reser, går m.y.c.k.e.t. s.a.k.t.a. ut och kissar i säkert en kvart - och samtidigt som han står och kissar så börjar han böja rygg .... han hade hållit.

Hunden visste nämligen inte att det var okej att göra inne för att folk dröjde, han gjorde som han var lärd - han höll -- det kallar jag för utstuderat djurplågeri.
Citera
2010-10-18, 10:49
Medlem
Avantasias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fyra timmar säger lagen.
Tror den säger 6 timmar?
Citera
2010-10-18, 12:05
Medlem
€rics avatar
Långpromenad på morgon, sedan ligger hunden och sover tills första personen kommer hem och en långpromenad direkt då.

Blir från typ 9-3-4 men saken är att hon vill inte ens komma ner om man kommer hem på dagen utan hon ligger och softar i sängen på dagarna. Förut var hon dock med på dagarna och "jobbade" tills hon va 2 år ungefär. Har haft 2 hundar nu som haft dessa rutiner och har inte sett någon skada skedd, men man ska så klart veta att detta beror från hund till hund.
Citera
2010-10-18, 13:07
Medlem
Beror väl på om man vill att hunden ska pissa/bajsa inne eller inte. Är en fördel om hunden inte har ätit så mycket den dagen för all mat ska ut någon väg!

Själv skulle jag inte ens tänka på att lämna vovven hemma mer än 5~ timmar, klarar man inte det så ska man inte heller köpa/ha hund.

Tänk dig själv att sitta inne när Du är pissnödig utan att kunna göra dina behov. Skulle inte vara så roligt!
Citera
2010-10-18, 13:48
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avantasia
Tror den säger 6 timmar?
Ok - stämmer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera