2008-08-09, 21:25
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z0mfg(ish)
Ge inte katter mjölkprodukter, men om det är det enda du har är det väl bra.
Hör av dig till ett katthem?

Skall kolla om de har välling nere på macken nu. En polare kommer över med en spruta som vi kan mata lite med. Skall man ge extra vätska i form av vatten? Kan man mata för mycket?
Citera
2008-08-09, 21:31
Medlem
Shenzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodhound
Skall kolla om de har välling nere på macken nu. En polare kommer över med en spruta som vi kan mata lite med. Skall man ge extra vätska i form av vatten? Kan man mata för mycket?

Det finns kattungevälling på apotek, de har även nappflaskor. Dock är kattungevälling dyr, men det finns alternativ.

Sökte runt på ett annat forum jag är medlem på och hittade detta, ta en titt på råden som ges i denna tråd:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=575682

Lite annat bra:
http://www.katter.nu/mate/kattunge.htm
http://www.katter.nu/katter/foder/kattungemjolk.htm
http://www2.hemsida.net/divinitys/gallerierna/stodmata.htm

Lycka till med kissen!
Citera
2008-08-09, 21:36
Medlem
AnnaMs avatar
Citat:
Jag antar att du inte bor i närheten. Jag har en förp ersättning till kattungar här hemma.
Citera
2008-08-09, 22:07
Medlem
Snurrens avatar
Är det sant att du tror att den bara är ett par veckor gammal, Någon måste ha placerat den på din trappa. Om den är så liten så borde du försöka hitta en ammakatt, en som har ungar och en spene över. Kanske du kan annonsera på Blocket. Mitt hjärta blöder, din kissunge behöver en "mamma". Kolla även med kattklubbarna i ditt område. Jag hade gladerligen ställt upp när min katt hade ungar. Lycka till
Citera
2008-08-09, 22:08
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Svår fråga, men den får plats i handen på mig. När den kurar ihop sig blir den kanske som en grapefrukt eller en stor apelsin. Gissar på att den är ca. två veckor då den precis öppnat ögonen ser det ut som.

Dom öppnar vanligen ögonen vid 9-10 dagars ålder.
Har du kanske ett ägg i kylen? Ta gulan och röra ut med några tsk vatten. handvarmt - inte iskallt. Kanske lite sockervatten ljummet? Vätskan är viktigast allra först.
Och som redan är skrivet. Massera magen lite mjukt ner till under svansen och håll lite hushållspapper under också. Kanske är den alltför uttorkad så det inte blir något. Håll den varm - helst med kroppskontakt så kan den klara sej med lite omsorg. Chansen är inte stor med en så liten - men desto bättre om man lyckas.
Mvh
Citera
2008-08-09, 23:24
Medlem
Bloodhounds avatar
Matade den med grädde och spruta för en och en halv timme sen. Vad som oroar mig är att katten har tänder, något som dom säger skall komma först i vecka fyra. Då borde katten väga ca. 500g och denna väger max. 200. Katten åt ganska lydigt 7ml grädde men började gnälla sen. Masserade magen med lite hushållspapper och fick åt två små fläckar med gulaktig urin. Alltid nåt men den var väl uttorkad.
Citera
2008-08-10, 01:12
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Matade den med grädde och spruta för en och en halv timme sen. Vad som oroar mig är att katten har tänder, något som dom säger skall komma först i vecka fyra. Då borde katten väga ca. 500g och denna väger max. 200. Katten åt ganska lydigt 7ml grädde men började gnälla sen. Masserade magen med lite hushållspapper och fick åt två små fläckar med gulaktig urin. Alltid nåt men den var väl uttorkad.

Vi får hoppas en uppfödare läser här igen och kan ge bättre besked ang. tänderna. Är så länge sen sist med så små så jag är osäker.
Men en bra början i vilket fall som helst. Kanske bara pga ögoninflammation dom är små ihopkläggade? I så fall är hoppet ju bra större ju äldre den är. Men små vassa tänder brukar dom dom små liven. Men du har närmast dygnetrunt jobb nu.
Hoppas ni får en god natt!
Eliza
Citera
2008-08-10, 02:44
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Vi får hoppas en uppfödare läser här igen och kan ge bättre besked ang. tänderna. Är så länge sen sist med så små så jag är osäker.
Men en bra början i vilket fall som helst. Kanske bara pga ögoninflammation dom är små ihopkläggade? I så fall är hoppet ju bra större ju äldre den är. Men små vassa tänder brukar dom dom små liven. Men du har närmast dygnetrunt jobb nu.
Hoppas ni får en god natt!
Eliza

Mjo, blir ju mycket att göra. Katten har börjat skita nu, har redan tvättat tre handdukar. Fast nu kom det rätt mycket redan när jag masserade, får hoppas att h*n håller sig tills nästa matning igen. Skiten är typ en gul sörja. Katten verkar dock lite piggare, och ena ögat känns lite bättre även om det fortfarande varar sig.
Citera
2008-08-10, 03:40
Medlem
orvarens avatar
Håller tummarna!

ALL HEDER ÅT DIG!

Hoppas det går bra!
Citera
2008-08-10, 05:57
Medlem
Bloodhounds avatar
Var just uppe och gav en nattmatning. Kissen verkade lite kall så jag gav en varmvattenflaska till samt ställde upp termostaten lite. Tror dock att jag övermatat livet lite idag, läste i nån handbok att gul lös avföring är ett tecken på det.
Citera
2008-08-10, 09:00
Medlem
AnnaMs avatar
Förök att få ta på ersättning som man ger till människobebisar. Kostar runt en 50-lapp. Tror den heter NAN och brukar stå vid barnmaten. Det borde vara bättre än grädde.
Citera
2008-08-10, 09:31
Medlem
Snurrens avatar
Du kommer få slita dygnet runt, jag har själv fött upp en kulle med 4 ungar vars mamma råkade ut för en olycka dag två. Dom klarade sig fint, men det var väldigt jobbigt att mata varannan timme ca.

Jag tycker absolut (som jag sagt förut) att du ska försöka antagligen få tag på mamman, eller skaffa en "amma". En annons på Blocket kostar 20 eller 30 kronor och hamnar på telefonräkningen. Sen kan du gå in på några olika kattforum och fråga om det finns någon kattmamma i närheten. Kruxet kan vara om den är infekterad i ögonen, då kan den smitta.

När det gäller kissgnuggning så är det bra om man kan se om det är en hona eller hane, dom kissar ju från olika ställen Googla på kattungar och könsbestämning så får du upp tydliga bilder. Sen ska man försöka imitera mammans tvätt eftersom det även påverkar cirkulationen. Blöt en tvättlapp eller liten handduk, krama ur den ordentligt och gnugga katten försiktigt i olika riktningar. Kattmammor brukar slicka mycket på huvudena har jag sett, men magen är nog extra viktigt för matsmältningens skull. Sen efteråt är det extra viktigt att hålla den varm. Fleecematerial värmer bra. Känner du någon som har en vetekudde? en sån som man värmer i Fast annars duger 3 st stora PET-flaskor lagna i trekant med några lager handukar över.

Lycka till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in