Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-08-10, 12:52
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankish
Nu fattar jag inte mycket, sorry... Vad är FFDshow, output varianter, overlay och Aero?
Vet du inte vad FFDshow är så har du förmodligen inte installerat det och då kvittar det.
För att komma åt inställningarna i MPC så trycker du på o när programmet är uppe. Kollar du sen alternativen under Playback -> Output så ser du ett gäng alternativ för 'DirectShow Video'. 'Overlay Mixer' är den snabbaste av dem men det gör att Aero i Vista stängs av under tiden du har spelaren uppe.

Aero är det där genomskinliga gränssnittet i Vista som gör att fönster och sånt får glas-effekter. Alla dina fönster kommer alltså att blinka till och ritas om ifall du vanligtvis har Aero igång och sen drar igång MPC med 'Overlay Mixer' valt. Kör du inte Vista kan du ignorera det helt.
Hoppas det blev lite enklare nu.
Citera
2008-08-10, 14:07
Medlem
Tankishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Vet du inte vad FFDshow är så har du förmodligen inte installerat det och då kvittar det.
För att komma åt inställningarna i MPC så trycker du på o när programmet är uppe. Kollar du sen alternativen under Playback -> Output så ser du ett gäng alternativ för 'DirectShow Video'. 'Overlay Mixer' är den snabbaste av dem men det gör att Aero i Vista stängs av under tiden du har spelaren uppe.

Aero är det där genomskinliga gränssnittet i Vista som gör att fönster och sånt får glas-effekter. Alla dina fönster kommer alltså att blinka till och ritas om ifall du vanligtvis har Aero igång och sen drar igång MPC med 'Overlay Mixer' valt. Kör du inte Vista kan du ignorera det helt.
Hoppas det blev lite enklare nu.

Jag har installerat detta:

- FFDShow 2006-01-09 CCCP
- Haali Media Splitter 2006-01-18
- MPV (Mpeg2) Decoder 1.0.0.1
- VSFilter 2.37
- Windows Media 9 VCM
- Media Player Classic 6.4.8.7

Jag tankade CCCP från undertexter.se och då fick jag FFDshow med. Vad är det och vad gör det? Undrar samma saker om:- Haali Media Splitter, MPV (Mpeg2) Decoder 1.0.0.1, VSFilter 2.37 och Windows Media 9 VCM.

Jag har Aero igång, bör jag alltid ha det avstängt? Varför stängs det av när jag ändrar output till "Overlay Mixer" och vad är det snabbast på?

VMR7 (renderless)**
VMR9 (renderless) **

** Required for loading subtitle

Funkar bara dessa två med text?

Jag har just nu iställt på VMR7 (windowed) och har installerat VobSub, kommer subtitle alltid funka då eller?

Jag vill helst kunna se med text.
Senast redigerad av Tankish 2008-08-10 kl. 14:22.
Citera
2008-08-15, 16:35
Medlem
Tankishs avatar
Ingen som kan hjälpa mig?
Citera
2008-08-15, 18:49
Medlem
Psykofarmakas avatar
Jag kör MPC Homecinema, och under "file" så finns "load subtitle" (Ctrl+L).

Kanske skiljer sig på MPC och MPC Homecinema, men kolla iaf.
Citera
2008-08-15, 20:23
Medlem
Tankishs avatar
Jag ville ha hjälp med varför ljudet blir felsyncat och vilken output som är bäst för mig och mitt Vista. Även vad FFDShow o annat är för nåt.
Citera
2008-08-16, 12:50
Medlem
Tankishs avatar
Hur vet jag att CoreAVC är igång?

Jag har en Core2Quad 6600 2.4 GHz, det borde väl inte vara några problem att spela upp HD, ändå blir det felsyncat...
Citera
2008-08-19, 20:33
Medlem
Tankishs avatar
Nu har jag ett annat problem med MPC, jag vill att det ska spela upp DVDer automatiskt. Just nu gör VLC det när jag mountar men när jag ska gå in och ändra det så finns Media Player Classic inte som alternativ. Hur kan jag ändra detta?

Jag kör Vista.
Citera
2008-09-19, 19:58
Medlem
kl4sseKocks avatar
Kolla i kontrollpanelen i Vista så ska det finnas nått som heter "Spela upp automatiskt".
Där bör du kunna välja vilket program du vill ska spela upp dina DVD:er.
Citera
2008-09-19, 22:14
Medlem
Tankishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kl4sseKock
Kolla i kontrollpanelen i Vista så ska det finnas nått som heter "Spela upp automatiskt".
Där bör du kunna välja vilket program du vill ska spela upp dina DVD:er.

Jag har kollat där men Media Player Classic finns inte med där bland alternativen

Nåt annat jag kan göra? Ska skaffa XP snart, ser annorlunda ut där skulle jag tro? Var hittar jag en liknande funktion där?
Citera
2008-09-19, 23:06
Medlem
Avinstallera allt till att börja med, alla versioner du har är gamla som gatan.

Senaste CCCP-paketet finner du här:
http://www.cccp-project.net/
CoreAVC 1.8.0.0 från något ställe (installera INTE haali media splitter)

Guide: http://forum.swesub.nu/viewtopic.php?t=129

---------Strunta i allt nedan om du tar CCCP---------

Men om man föredrar kan man installera alla delar löst och få exakt som man vill:
http://ffdshow-tryout.sourceforge.net/ - FFdshow
http://mpc-hc.sourceforge.net/ - MPC-HC
CoreAVC 1.8.0.0 från något ställe (installera även haali media splitter, det får man med)

MPC-HC > View > Options > internal filters
Bocka bort
Source filters:
DTS/AC3
matroska
mp4
mpeg ts
ogg
Transform filters:
aac
ac3
dts
lpcm
mpeg audio
H264 (om du ska använda CoreAVC)
vc1
xvid
divx
wmv1/2/3

När du väl installerar FFdshow-tryout bocka för att den ska ta hand om sakerna du bockat ur under transform filters och även undertexter.

Inuti Video decoder configuration (ffdshow)
Ska H.264 vara urbockad för att CoreAVC ska fungera.

Subtitles ibockad för att undertexter ska visas.

Audio decoder configuration > Mixer > Ställ in antalet högtalare.

Själv använder jag Ac3filter till AC3/DTS ljud så då har jag bockat ur AC3 och DTS under codecs i ffdshow. Då kommer den bara ta hand om MP3 och enstaka AAC ljud.

För att få subs med HD material, då man inte installerar en extern vobsub(vsfilter) måste man ställa in ffdshow på att ta hand om okomprimerade video (raw video) och välja all.

--------- Slut på special install ---------

För att spela upp DVD, Mounta den eller lägg in en riktig.
Öppna MPC/MPC-HC och File > Open Disc > Välj DVD > Se filmen

För att se om CoreAVC används:
Play > Filters > CoreAVC ska stå på listan
Senast redigerad av TheThunder 2008-09-19 kl. 23:07. Anledning: Flyttade runt lite
Citera
2008-09-20, 13:02
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheThunder
Avinstallera allt till att börja med, alla versioner du har är gamla som gatan.

Senaste CCCP-paketet finner du här:
http://www.cccp-project.net/
CoreAVC 1.8.0.0 från något ställe (installera INTE haali media splitter)
Har du ett nVidia-grafikkort som inte är mer än 2-3 år så skulle jag rekommendera att du skippar CoreAVC och använder Cyberlinks codec istället. Det mesta av avkodningen sköts då i grafikkortets hårdvara och din CPU får tid till en massa annat.
Citera
2008-09-20, 16:39
Medlem
ATI kort ur HD serien fungerar också, bara använda hårdvaruaccelerationen inuti Media Player Classic HomeCinema för den som inte orkar fuska eller köpa PowerDVD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in