2008-08-08, 15:49
Medlem
Om jag har förstått saken rätt så är det förbjudet numera att föda upp räv i farmer, men jag undrar om det finns någon som har sysslat med deta förr i tiden när det var laglit, och vill disskutera det?? Jag är från finland och här finns det många som har pälsdjursuppfödning som huvudsysselsättning och det är helt laglit!!
Citera
2008-08-08, 15:53
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pat74777
Om jag har förstått saken rätt så är det förbjudet numera att föda upp räv i farmer, men jag undrar om det finns någon som har sysslat med deta förr i tiden när det var laglit, och vill disskutera det?? Jag är från finland och här finns det många som har pälsdjursuppfödning som huvudsysselsättning och det är helt laglit!!

Kom med en källa som hävdar att rävpälsuppfödning är förbjuden i Sverige.

Nej, det är inte olagligt, såvitt jag vet. En rävfarmstängdes 2007 pga av nya regler som gjorde oekonomiskt.
Citera
2008-08-08, 16:06
Medlem
Läst på icakurriren
Citera
2008-08-08, 16:20
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pat74777
Läst på icakurriren

Jag vill ha en källa som jag kan läsa själv. Inte korta referant från dig där man inte vet vem som har skrivit det. Tack.

Frågan är väl också hur gammal din källa är. En den rödgröna röran av Socialdemokraterna Arbetarepariet, Vänsterpariet och Miljöpartiet de Gröna försökte komma med en lagändring. Men den rödgröna har inte majoritet i riksdagen så någon lagändring blev inte av.

Redigering: Din usla källa handlar ju dessutom ju bara om mink.
Senast redigerad av Bajsfacisten 2008-08-08 kl. 16:25.
Citera
2008-08-08, 16:32
Medlem
appe-s avatar
jag har tydligen kassa google-kunskaper idag, men så vitt jag vet är det lika lagligt att farma djur för päls idag som det var för tjugofem år sedan.
den enda skillnaden är att man numera har mycket hård kontroll på djurens välmående och hygien, dessutom har jag hört att straffskalan för djurplågeri numera innefattar farmarna i en speciell del (inlägg gjort i juridik och inväntar svar från en mer kunnig bokmal).

ska man se på praktiska faktum tror jag helt enkelt det är för olönsamt att driva en pälsfarm, om du ska driva den legitimt. det kostar helt enkelt för mycket att ge djuren en dräglig tillvaro och död.

tortyr är billigt.

edit: här är juridiktråd.
Senast redigerad av appe- 2008-08-08 kl. 16:36.
Citera
2008-08-08, 16:35
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av appe-
jag har tydligen kassa google-kunskaper idag, men så vitt jag vet är det lika lagligt att farma djur för päls idag som det var för tjugofem år sedan.
den enda skillnaden är att man numera har mycket hård kontroll på djurens välmående och hygien, dessutom har jag hört att straffskalan för djurplågeri numera innefattar farmarna i en speciell del (inlägg gjort i juridik och inväntar svar från en mer kunnig bokmal).

ska man se på praktiska faktum tror jag helt enkelt det är för olönsamt att driva en pälsfarm, om du ska driva den legitimt. det kostar helt enkelt för mycket att ge djuren en dräglig tillvaro och död.

tortyr är billigt.

Du tror fel.

Minkfarmare lockas av höga skinnpriser

Uppsving för minknäringen
Citera
2008-08-08, 16:37
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Du tror fel.

Minkfarmare lockas av höga skinnpriser

Uppsving för minknäringen
ah, ok. spännande artikel. dock, har standarden ökat? det skulle vara intressant att få höra om det faktiskt är "svårare" att hålla farmen igång ekonomiskt och legitimt idag, kontra tiotalet år sedan.
svar som "nej" undanbedes, tack.
Citera
2008-08-08, 21:04
Medlem
okej, jag har inga bra källor men jag skrev bara vad jag har läst, det här var inte meningen med tråden, meningen var att disskutera pälsfarmning och inte pälsfarmningens ekonomiska lönsamhet eller laglighet!!
Citera
2008-08-09, 12:51
Medlem
orvarens avatar
Anser att det inte är bra med farmning,MEN att släppa ut 1000 minkar,för att "rädda" dem är fan inte bättre!
Citera
2008-08-14, 15:45
Medlem
finns det ingen här som har varit med och fött upp blåräv eller silverrävar??
Citera
2008-08-14, 22:06
Medlem
Balle Ankas avatar
Om du inte berättar syftet med din frågeställning så kommer du nog få svårt att få några svar.
Citera
2008-08-16, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balle Anka
Om du inte berättar syftet med din frågeställning så kommer du nog få svårt att få några svar.

har inte så mycket till syfte, men saken är den att jag arbetar på en rävfarm och är intreserad av avelsarbetet med rävar, genetik och färgmutationer, tänkte se om det finns likasinnade här?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in