2008-08-07, 20:14
Medlem
Axas avatar
Halloj, ska göra en fyrarätters på lördag och undrar väl mest om ni har några synpunkter på menyupplägget och vad jag kanske ska tänka på

Står på bordet: Surdegsbröd samt en auberginröra med rosmarin, timjan och creme fraiche(att smaska på innan)

Rätt 1: Hummerbisque

Mellan 1 o 2 : S.k "Amuse bouche" - miniglas med svartvinbärs-sorbét

Rätt 2: Saffransrisotto med parmesan och pilgrimsmusslor

Rätt 3: Kalvfile, portionsform med potatisgratäng gjord med parmesan och västerbottensost. Serveras med rödvinsås och en klick kålrotspure.

Rätt 4: Citronparfait med mandelbotten samt en persikosallad med karamell.

Till detta ska det serveras först ett torrt Chianti vin..men rödvinet har jag inte klurat ut ännu vad det ska vara...

Tacksam för synpunkter Positiva som negativa
Citera
2008-08-07, 20:44
Medlem
Ser trevligt och gott ut, tänkte bara att det kunde bli lite mycket med båda sorternas ost i gratängen.
Jag hade nog fokuserat på den ena eller andra.

Annars som sagt ser det jättebra ut, blir nog en väldigt trevlig middag.
Citera
2008-08-07, 21:18
Medlem
csts avatar
Risotto kan ju bli lite mäktigt. För att lätta upp den rätten kan du kan tillsätta lite citron?

Annars lät det jättegott, hade gärna tittat förbi på den middagen.
Citera
2008-08-07, 21:54
Medlem
Axas avatar
En vinegrette kommer stänkas litegrann över risottorätten innan den serveras
Citera
2008-08-08, 11:40
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axa
Till detta ska det serveras först ett torrt Chianti vin..

Vad skall du servera da?
Citera
2008-08-08, 22:44
Medlem
Axas avatar
Stön, jag menar såklart Chablis...inte Chianti*korkad..att jag alltid säger fel på de två*

Petit Chablis Domaine Sainte Claire blir det iaf...Rödvinet blir en ganska ospännande Castillero Del Diablo men tycker att den blir helt ok iaf.
Citera
2008-08-09, 02:54
Medlem
Mr Jacks avatar
Såg rätt ok ut, kan ju bli rätt mustigt med två sorters ostar i gratängen men. Och såsen, visst rödvinssås är jäkla gott men det kan ju vara skoj och smaksätta den med något. Typ körsbärs. Blir skitgott!
Citera
2008-08-09, 11:27
Medlem
barkeepers avatar
Tankte...

Citat:
Ursprungligen postat av Axa
Stön, jag menar såklart Chablis...inte Chianti*korkad..att jag alltid säger fel på de två*

Petit Chablis Domaine Sainte Claire blir det iaf...Rödvinet blir en ganska ospännande Castillero Del Diablo men tycker att den blir helt ok iaf.
..nog att det var sa. men tordes inte saga det ratt ut,pa utifall att det faktiskt fanns en vit chianti, hehe.

Casilliero Del Diablo ar ett helt ok glugg-glugg vin, men prova en priorato istallet, bra varde for pengarna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in