2008-08-11, 02:59
Medlem
henjses avatar
En bekant till mig var länge krigsplacerad där som signalist. Det handlar om nån typ av ledningscentral för kommunen.

Ryktet gör gällande att försvaret ville plugga igen anläggningen men att hemvärnet bad att få ta över driften, sanningshalten i detta är okänd, har bara hört snack från en annan bekant som är med i den lokala insatsplutonen.

hursomhelst så är den uppgiften ett par år gammal och jag har ingen kännedom i hur det gick med hemvärnets begäran.
Citera
2008-08-11, 13:40
Medlem
Jag var nere i det bergrummet för rätt många år sedan när jag gick på högstadiet (tror jag det var, 12-14 år sedan någonting). Vi fick en guidead visning av brandchefen i Mjölby om jag inte minns fel! Nu kan mitt minne svika mig efter alla år men jag har för mig att det var ett stort "ledningsrum" när man kom ner för trappan och sedan massa mindre rum, vissa med sängplatser. Jag kommer ihåg att jag tyckte att det kändes lite som en ubåt
Citera
2008-08-11, 13:51
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k4r4t3k4n4k4s
Jäpp. Det är HC Mjölby.

Retuscherad karta låter inte troligt eftersom dessa platsers belägenhet är offentlig uppgift.

As he said.

Fd. huvudcentral för civilförsvaret i Mjölby CFO. Fullträff säker bunker i två våningar, kvar i orginalskick.
Citera
2008-08-17, 07:00
Medlem
Kul att nästan alla har gett olika svar! Varför känns det som att så många tror sig veta, jag får känslan av mytomani på detta forumet! Tråkigt nog.
Citera
2008-08-17, 11:48
Medlem
Sbnr1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dur3forS
Kul att nästan alla har gett olika svar! Varför känns det som att så många tror sig veta, jag får känslan av mytomani på detta forumet! Tråkigt nog.

Håller med dig till fullo. Problemet är att många tror sig veta och när de skall utrycka sig så använder de sig av "jag vet, det är" osv. Istället skulle de skriva "jag tror, det är N O G" osv...

Men när det gäller just detta "berg" så är det faktiskt en HC. Det VET jag. Dock har jag lite smått kallat det för oljeberg då jag inte vetat HC'ns namn. Varför jag valde just Oljeberg är att det fullkommligt stinker olja/disel där uppe.
Citera
2008-08-17, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullemek
Söder om Mjölby, strax innan Bleckenstad, har jag i flera år sett en intressant radiomast samt en väg med en kraftig vägbom. Nyligen passerade jag förbi och tittade mig runt ordentligt. Någon som vet vad det är och kanske VAD det har varit? På satellitbilden verkar området vara retuscherat. Några bilder med karta finns här http://www.pixbox.se/alb876861

Tja Mulle!! Var du uppe ett berg möjligtvis?? och komifrån Åsbo/Strålsnäs??

/Diptera...
Citera
2008-08-17, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diptera
Var du uppe ett berg möjligtvis?? och komifrån Åsbo/Strålsnäs?

Här är det X= 6462321 Y= 1458537. Har jag missat något?
Citera
2008-08-18, 20:05
Medlem
Kanske de. Är det bara jag som inte förstår hur man söker med Koordinaterna?
Citera
2008-08-18, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diptera
Kanske de. Är det bara jag som inte förstår hur man söker med Koordinaterna?

Ett sätt är att gå till http://kartor.eniro.se/ Klicka sedan på "GPS-koordinater" uppe till vänster som finns under rubriken "Visa på kartan" Genom att klicka på RT90 (eller något annat kartsystem om man så vill) ser du x- och y-koordinaterna. Ändra sedan kartan så du kommer rätt samt öka på upplösningen. Det där grejar du!
Citera
2008-08-18, 21:32
Medlem
organizms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullemek
Ett sätt är att gå till http://kartor.eniro.se/ Klicka sedan på "GPS-koordinater" uppe till vänster som finns under rubriken "Visa på kartan" Genom att klicka på RT90 (eller något annat kartsystem om man så vill) ser du x- och y-koordinaterna. Ändra sedan kartan så du kommer rätt samt öka på upplösningen. Det där grejar du!

Jag tror snarare att det är sökning via textraden och inte scrollning på karta som eftersöks. Det är vad jag iaf är ute efter...
Citera
2008-08-28, 21:08
Medlem
olika bud.

Jag har varit nere i det bergrummet för några år sedan under parktiken på den lokala el leverantören.
Det ja fick berättat för mig va att från första början var det tänkt att inhysa "viktiga" personer för i mjölby kommuns funktion/återuppbyggnad/drift vid eventuella krig.
Anledningen till att vi va nere var en rutinmässig besikting av elaggregat som skulle kunna förse delar av mjölby med ström om den av någon anledning(krig/katastrof) skulle inträffa det förvaltades på den tiden jag va nere av hemvärnet.Det jag såg där inne va innanför plåtskjulet är en lång trappa ner till en riktigt bastant järndörr. där inne ligger några logement och "lektions salar" och kraftgeneratorn. några tömda matkällare fanns även där. Ja hela anläggningen är larmad. i dagsläghet vet jag inte hur det står till där nere
Citera
2008-09-01, 16:07
Medlem
AmadeusKriegs avatar
Jag hade vägarna förbi idag och beslöt mig för att gå upp och spionera lite.

Satt en rörelsedetektor grej på en av lyktstolparna, antar att den bara är kopplad till just ljuset. Sen fanns de som sagt den där dörren med en liten lucka på sidan "signal till vakt" med angivna instruktioner hur man skulle språka med vakten.

Brevid huset med den förmodade trappan ner så var de nya soptunnor, i dessa fanns det använda mashaller och diverse tomglas/burkar för alkolhaltiga drycker.
Är de någon slags festlokal för obskyra fester inom mjölby komuns "elit"?
Eller hemvärnet som har partaj där nere?
Verkar skumt om de var en fjortisskogsfest som tog med sig mashaller ^^

Nåväl, i vilket fall såg jag en lucka i marken med hänglås även på den. Antar att den luckan är någonslags nödutgång? och då även den larmad?
Tog mig en tur i skogen runtomkring för att se om de fanns något mer av värde, hittade dock ingenting.

En intressant sak var den starka doften av olja/bensin/disel (något) som låg i luften. Även om de en gång funnits reserver så borde väl dom vara tömda nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in