2008-08-07, 11:51
Medlem
djduvas avatar
Har en bod i trädgården som behöver en ny fasad. Jag tänkte att man kunde ge sig på fanskapet och försöka byta fasaden själv. Bara ett problem: har aldrig byggt ngt i hela mitt korta liv. Tycker att Ernst och Martin är trollkarlar och jag vet knappt vad en fuktspärr är ...

Tror ni att jag skulle kunna lyckas? Vad ska jag tänka på? Hur lång tid kommer det ta circus? Boden är ungefär lika stor som ett normalt badrum, isolerat, står på betonggrund.
Citera
2008-08-07, 14:16
Medlem
Bajsfacistens avatar
Klart du kan.
Citera
2008-08-07, 23:40
Medlem
Jag antar att det är träpanel på boden? Det borde inte ta mer än 1 dag. Fast då tillkommer målning osv såklart.
Citera
2008-08-08, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djduva
Har en bod i trädgården som behöver en ny fasad. Jag tänkte att man kunde ge sig på fanskapet och försöka byta fasaden själv. Bara ett problem: har aldrig byggt ngt i hela mitt korta liv. Tycker att Ernst och Martin är trollkarlar och jag vet knappt vad en fuktspärr är ...

Tror ni att jag skulle kunna lyckas? Vad ska jag tänka på? Hur lång tid kommer det ta circus? Boden är ungefär lika stor som ett normalt badrum, isolerat, står på betonggrund.

www.byggbeskrivningar.se finns en guide hur man byter panel. Där står väl allt i princip.

Kolla under renovering.
Citera
2008-08-08, 12:06
Medlem
djduvas avatar
Japp det är träpanel, där plankorna (jävligt breda btw) går horisontellt istället för vertikalt och överlappar varandra litegrann...

Kommer det bara ta en dag?? Fy helvete heller...allt tjafs med alla skarvar och taket och sånt skit. Det är sånt där tak av tjära och papp (?). Om jag skulle behöva fixa till det efter fasadbytet, är det lätt gjort? Jag behöver inte blanda till häxmix2000 eller ngt?
Citera
2008-08-08, 12:17
Medlem
sommarlovs avatar
Leta i bekantskapskretsen efter händig kille som gör det svart.
Eller så byter du tjänster, du kanske kan deklarera eller sy om kläder!
Citera
2008-08-08, 12:27
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djduva
Japp det är träpanel, där plankorna (jävligt breda btw) går horisontellt istället för vertikalt och överlappar varandra litegrann...

Kommer det bara ta en dag?? Fy helvete heller...allt tjafs med alla skarvar och taket och sånt skit. Det är sånt där tak av tjära och papp (?). Om jag skulle behöva fixa till det efter fasadbytet, är det lätt gjort? Jag behöver inte blanda till häxmix2000 eller ngt?

Det står lite om det i t.ex: http://www.dinbyggare.se/artiklar/artikel.asp?docid=188

Att du behöver byta panel kan bero på att det saknas luftspalt innanför panelen och den kan då bli väldigt fuktig, särskilt som det är en bod som saknar uppvärmning. Fukt innanför panel ger snabbt röta eftersom man i regel inte målar insidan av panel...

Följ de byggbeskrivningar som finns på nätet så är det inga problem att byta själv. Men du hinner nog inte det på en enda dag då du bör grundmåla varje sågad bräda innan montering.

Planera också sågningen så att du får så lite spill som möjligt. Sätt inte upp skarvad panel om du kan undvika (en bod är såpass liten att man bör kunna sätta upp hela brädor).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in