2008-08-07, 00:23
Medlem
Alfred Nilssons avatar
Slösurfade lite och hittade Mora`s produktblad för köksknivar. Tycker att varumärket Moraknivar verkar lite manligt undrar jag naturligtvis 1:Är det nått att ha, 2:Var kan man tänkas hitta dom som privatperson 3:Vad skulle det i så fall kost?

http://www.moraofsweden.se/index.php?id=308

p.s.

Vad är slicingkniven ursprungligen tänkt för (verkar lite overkill att bara skära bröd med den) och kallas den för något på svenska?
Citera
2008-08-07, 06:49
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfred Nilsson
Slösurfade lite och hittade Mora`s produktblad för köksknivar. Tycker att varumärket Moraknivar verkar lite manligt undrar jag naturligtvis 1:Är det nått att ha, 2:Var kan man tänkas hitta dom som privatperson 3:Vad skulle det i så fall kost?

http://www.moraofsweden.se/index.php?id=308

p.s.

Vad är slicingkniven ursprungligen tänkt för (verkar lite overkill att bara skära bröd med den) och kallas den för något på svenska?
Till att börja med så tycker jag det är synd att du skapar en helt ny tråd när det gäller knivar. Vi har ju redan en sådan. I den har vi pratat om dessa knivar .

Men för att svara på dina frågor. Ja, det är bra knivar, min enda reservation är möjligtvis utseendet. Knivbladen är tillverkade i Sandvik 12C27 rostfritt stål, dvs svenskt standardstål. Hårdheten ligger runt 58 HRC, vilket får anses ganska bra.

Slicing-kniven är designad för att kunna användas i samband med delikat skivande som namnet antyder. En vanlig aplikation är t ex att skära tunna skivor lax ur en hel filé. Den är något flexibel. En annan benämning är laxkniv eller fiskfilékniv.

~Paul~
Citera
2008-08-07, 09:29
Medlem
Alfred Nilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Till att börja med så tycker jag det är synd att du skapar en helt ny tråd när det gäller knivar. Vi har ju redan en sådan. I den har vi pratat om dessa knivar .

Men för att svara på dina frågor. Ja, det är bra knivar, min enda reservation är möjligtvis utseendet. Knivbladen är tillverkade i Sandvik 12C27 rostfritt stål, dvs svenskt standardstål. Hårdheten ligger runt 58 HRC, vilket får anses ganska bra.

Slicing-kniven är designad för att kunna användas i samband med delikat skivande som namnet antyder. En vanlig aplikation är t ex att skära tunna skivor lax ur en hel filé. Den är något flexibel. En annan benämning är laxkniv eller fiskfilékniv.

~Paul~
Tack för infon! Någon moderator får ju gärna flytta tråden!

Utseendet är väl en av fördelarna tycker jag, inte direkt överdesignade (inget fjolligt över den inte). Men kan jag som privatperson komma åt dom och till vilket pris?

Fiskfiékniven trodde jag var tunn spetsig och väldigt flexibel. Den slicingkniv som finns på bild i pdf-bladet från mora är ganske bred, lång och med en väldigt rundad "spets". När jag sökte på bilder på nätet var dom ofta försedda med ett vågigt blad.
Citera
2008-08-07, 10:13
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfred Nilsson
Men kan jag som privatperson komma åt dom och till vilket pris?

Fiskfiékniven trodde jag var tunn spetsig och väldigt flexibel. Den slicingkniv som finns på bild i pdf-bladet från mora är ganske bred, lång och med en väldigt rundad "spets". När jag sökte på bilder på nätet var dom ofta försedda med ett vågigt blad.
1. Ja, du kan säkert beställa dem från t ex Järnia och liknande butiker. Tror dock inte du kan köpa dem direkt över disk.

2. Det finns olika typer av fiskfiléknivar. De tre viktigaste är smala, tunna och flexibla (som du beskriver), smala och ickeflexibla samt den aktuella modellen. Dessa tre har lite olika arbetsuppgifter. Slicern i vårt fall är en modell som används liknande som en trancherkniv används till kött. Alltså för att skära mycket tunna skivor lax eller annan material som har förmåga att gå sönder i bitar om man inte är försiktig. Därav också modeller med vågiga blad. Dessa "hakar" fast i köttet och man behöver inte trycka så våldsamt. Det blir m a o säkrare att skära ut en oförstörd skiva.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in