Citat:
Ursprungligen postat av Alfred Nilsson
Slösurfade lite och hittade Mora`s produktblad för köksknivar. Tycker att varumärket Moraknivar verkar lite manligt undrar jag naturligtvis 1:Är det nått att ha, 2:Var kan man tänkas hitta dom som privatperson 3:Vad skulle det i så fall kost?
http://www.moraofsweden.se/index.php?id=308
p.s.
Vad är slicingkniven ursprungligen tänkt för (verkar lite overkill att bara skära bröd med den) och kallas den för något på svenska?
Till att börja med så tycker jag det är synd att du skapar en helt ny tråd när det gäller knivar. Vi har ju redan en sådan. I den har vi pratat om dessa knivar

.
Men för att svara på dina frågor. Ja, det är bra knivar, min enda reservation är möjligtvis utseendet. Knivbladen är tillverkade i Sandvik 12C27 rostfritt stål, dvs svenskt standardstål. Hårdheten ligger runt 58 HRC, vilket får anses ganska bra.
Slicing-kniven är designad för att kunna användas i samband med delikat skivande som namnet antyder. En vanlig aplikation är t ex att skära tunna skivor lax ur en hel filé. Den är något flexibel. En annan benämning är laxkniv eller fiskfilékniv.
~Paul~