2008-08-06, 23:18
Medlem
Först måste jag skriva att jag är inget IFK Göteborg fantast som är bitter efter dagens match, men borde inte snart straffen tas bort eller att det gör någon slags ändring i reglerna.

Vad som ska göras har jag inget förslag att komma med tyvärr. Har någon annan nåt bra förslag?.
Allt för många matcher avgörs pga av straffen. Många felaktiga straffar avgör matcher, folk slänger sig nåt extremt så fort de kommit in i straffområdet. Matcher "avgörs" på ett annat sätt ibland då tex det kan vara solklara kapningar i straffområdet då det verkligen ska vara straff och istället uteblir det för att domaren är för feg för att blåsa. Är det ingen mer än jag som tycker att straffen har fått en alldeles för stor betydelse inom dagens fotboll.

Minns tex matchen mellan Italien - Australien i VM-06. Italien tokfilmar till sig en straff i 95:e minuten. Australien har noll chans att kvittera detta bedrövliga domarbeslut (dömer man straff i den 95:e minuten så bör man fan i mig vara så säker på att det är straff att man skulle kunna offra sin högra hand om man har fel). Senare så vinner Italien hela turneringen som kunde varit slut för deras del redan i matchen mot Australien om det inte vore för just straffen. Så vad tycker folk, är det ingen mer än jag som tycker att straffen har fått för stor betydelse i dagens fotboll?
Citera
2008-08-06, 23:22
Medlem
pontatiss avatar
Jag tycker absolut att den ska finnas kvar. Den är ju en del av fotbollen!
Citera
2008-08-06, 23:25
Medlem
zzwampens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yngve Wahlander
Först måste jag skriva att jag är inget IFK Göteborg fantast som är bitter efter dagens match, men borde inte snart straffen tas bort eller att det gör någon slags ändring i reglerna.

Vad som ska göras har jag inget förslag att komma med tyvärr. Har någon annan nåt bra förslag?.
Allt för många matcher avgörs pga av straffen. Många felaktiga straffar avgör matcher, folk slänger sig nåt extremt så fort de kommit in i straffområdet. Matcher "avgörs" på ett annat sätt ibland då tex det kan vara solklara kapningar i straffområdet då det verkligen ska vara straff och istället uteblir det för att domaren är för feg för att blåsa. Är det ingen mer än jag som tycker att straffen har fått en alldeles för stor betydelse inom dagens fotboll.

Minns tex matchen mellan Italien - Australien i VM-06. Italien tokfilmar till sig en straff i 95:e minuten. Australien har noll chans att kvittera detta bedrövliga domarbeslut (dömer man straff i den 95:e minuten så bör man fan i mig vara så säker på att det är straff att man skulle kunna offra sin högra hand om man har fel). Senare så vinner Italien hela turneringen som kunde varit slut för deras del redan i matchen mot Australien om det inte vore för just straffen. Så vad tycker folk, är det ingen mer än jag som tycker att straffen har fått för stor betydelse i dagens fotboll?

Grosso-incidenten i VM 2006 var ju knappast en filmning. Kanske inte en straff men absolut ingen filmning. Finns långt värre exempel där spelare faktiskt har filmat till sig straffar.

Och vad har du rökt? Givetvis bör man inte avskaffa straffen.
Citera
2008-08-06, 23:27
Medlem
Jo självklart är det en del av spelet, och man har gillat den många gånger. Men kom precis på en snabb tanken (hur bra den är det vet jag inte) tex att varför inte minska straffområdet så minskar man iaf utrymmet för filmningar och tveksamma hands tex.
Citera
2008-08-06, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontatis
Jag tycker absolut att den ska finnas kvar. Den är ju en del av fotbollen!

Jag håller helt klart med dig. Att ta bort straffen skulle förändra hela sporten. Även filmningar hör till dagens fotboll, bara att inse.

Sen måste man lära sig anpassa sitt spel lite grann efter var man är på plan, så motståndarna inte kan utnyttja läget på ett så enkelt sätt.
Citera
2008-08-06, 23:29
Medlem
Håller med er båda två egentligen. Dels är det ett otroligt klumpigt sätt att bedöma en situation. Ett läge som är i princip givet mål där spelaren rivs ner bedöms på samma sätt som en tveksam situation i utkanten av straffområdet där det knapp var en målchans överhuvudtaget. Och straffet blir detsamma, en målchans med ungefär 90 % chans till mål. Så ur rättvishetsynvinkel är det en rätt värdelös regel.

Samtidigt är ju det en del av charmen med fotboll. Man vet aldrig vad som kan hända. Så länge det inte finns något riktigt bra alternativ borde den få finnas kvar.

Edit:
Apropå Grosso så var det en solklar straff. Fällningen är inte någon brutal eller inte ens säkert medveten sådan men han hindras från målchans och jag har aldrig i mitt liv hört någon protestera mot att Henrik Larsson fick en i princip likvärdig straff mot Nigeria i vm 2002.
Senast redigerad av Bergadler 2008-08-06 kl. 23:34.
Citera
2008-08-06, 23:32
Medlem
zzwampens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yngve Wahlander
Jo självklart är det en del av spelet, och man har gillat den många gånger. Men kom precis på en snabb tanken (hur bra den är det vet jag inte) tex att varför inte minska straffområdet så minskar man iaf utrymmet för filmningar och tveksamma hands tex.
I början av 1900-talet sträckte sig straffområdet från långsida till långsida En tackling vid hörnflaggan kunde alltså rendera i en straffspark. Rätt sjukt om man tänker på det.

Man kanske kunde ha någon kompromiss. När domaren inte är tvärsäker på att det är straff kunde han döma en frispark utanför straffområdet istället. Är det inte så i bandy?

Jag personligen tycker inte att man ska fingra så mycket i regelboken. Fotbollen är bra som den är.
Citera
2008-08-06, 23:34
Medlem
Jaxxxs avatar
Tycker inte att straffar borde tas bort. Daremot sa sager experter och fotbollstyckare jamnt och standigt att om det ar frispark mitt pa planen sa ska det vara straff om samma situation intraffar inanfor straffomradet. Har haller jag inte med. For att det ska bli straff tycker jag det ska vara tydligt att nagon begar nagot ojust. Alla tveksamma situationer bor slappas.
En frispark mitt pa planen har valdigt liten betydelse for utgangen av en match nagon som en straff inte har... Darfor tycker jag att det som ska blasas for straff ska vara grova grejer och hogre grad av ojusthet en det som resulterar i frispark!
Citera
2008-08-06, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaxxx
Tycker inte att straffar borde tas bort. Daremot sa sager experter och fotbollstyckare jamnt och standigt att om det ar frispark mitt pa planen sa ska det vara straff om samma situation intraffar inanfor straffomradet. Har haller jag inte med. For att det ska bli straff tycker jag det ska vara tydligt att nagon begar nagot ojust. Alla tveksamma situationer bor slappas.
En frispark mitt pa planen har valdigt liten betydelse for utgangen av en match nagon som en straff inte har... Darfor tycker jag att det som ska blasas for straff ska vara grova grejer och hogre grad av ojusthet en det som resulterar i frispark!

Håller med till 100%

Kommentatorer gillar ju att upprepa sådan de hört andra säga.
Citera
2008-08-06, 23:38
Medlem
RedXs avatar
Citat:

I sådana fall är det ju fritt fram för en hel del regelöverträdelser, så länge som de sker inom straffområdet...
Citera
2008-08-06, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergadler
Håller med till 100%

Kommentatorer gillar ju att upprepa sådan de hört andra säga.

Håller med här med helt klart. En straff ska liksom vara så extremt självklar..är man tveksam elelr att tex spelaren får en liten lätt tackling i ryggen då är det inte straff.
Citera
2008-08-06, 23:39
Medlem
Citat:

En ojusthet på mittplan ska väl bedömas på samma sätt i straffområdet. Om man är osäker på sin sak bör man väl inte dömma frispark på mittplan, bättre fria än fälla isåfall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in