2008-08-06, 11:31
Medlem
Hur mycket minne kräver Ubuntu. Jag kör nya versionen 8.04 och det är nästan nyinstallerat och kör helt utan ögongodis (compiz fusion etc...) ändå står det att 700mb av mitt minne är upptaget. Det lämnar mig med 300mb kvar eftersom jag bara har 1gb ram.

Finns det något sätt att ta reda på exakt vad som ockuperar minnet? Om jag kollar mina processer och räknar samman deras minnesanvändning kommer jag inte alls upp i samma siffror.
Citera
2008-08-06, 11:44
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fasaner
Hur mycket minne kräver Ubuntu. Jag kör nya versionen 8.04 och det är nästan nyinstallerat och kör helt utan ögongodis (compiz fusion etc...) ändå står det att 700mb av mitt minne är upptaget. Det lämnar mig med 300mb kvar eftersom jag bara har 1gb ram.

Finns det något sätt att ta reda på exakt vad som ockuperar minnet? Om jag kollar mina processer och räknar samman deras minnesanvändning kommer jag inte alls upp i samma siffror.

Du kör inte Windows längre. Du kan inte använda samma resonemang när det gäller Linux.

Minnesanvändningen är inget att bry sig om. Linux har som egenhet att fylla upp oanvänt minne med cache och buffers. Helt oanvänt minne är värdelöst. Den verkliga minnesanvändnignen ser du med: free -mt
Då ser du hur mycket som används till cache och buffer.
Citera
2008-08-06, 12:44
Medlem
agnes avatar
Om du nu vill veta vad det är som använder minnet kan du använda top. Top visar i realtid info om det olika processer som körs.

Öppna en terminal och skriv top.
Citera
2008-08-06, 21:03
Medlem
tackar

Nu har jag lite bättre koll. Kan man köra top utanför terminalen?
Citera
2008-08-06, 21:27
Medlem
spader svens avatar
Tips är att köra htop istället för top, en blingad och förbättrad version av top.
Båda är cli, alltså terminal baserade.
Citera
2008-08-07, 10:29
Medlem
agnes avatar
Har du gnome kan du ju alltid prova gnome-system-monitor det är grafiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in