Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2008-09-01, 14:10
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Ja.
Läs igen.
Citat:
Jag är väl medveten om detta
Då så. Varför käfta? Eller käftar du mest för käftandets skull?
Citat:
Att hänvisa till ett "om" urskuldar inget. Med en sådan hänvisning kan man börja diskutera all världens elektronik som skulle gå att använda och då är vi "way out".
Nu vet jag inte vilken värld du lever i, men att folk har DV-kameror är för mig inget som jag utgår ifrån skulle vara helt orimligt. Har TS dessutom en sådan så hade han kunnat spara 600:- på att skippa en lösning som han ändå inte får att fungera.
Citat:
Ja, rätt använt. Jag och ett flertal med mig som lånat produkten av mig är ett levande bevis på detta.
Så ni är alla levande bevis på att produkten du förespråkar går att använda till det den är tänkt trots att man inte får in en videosignal till systemet?

Edit: Jag väntar förresten fortfarande på svaret på min fråga om en guard ring. Hittar du inte inlägget så tar jag gärna emot ditt svar via PM.
Citera
2008-09-01, 14:34
Bannlyst
Citat:
Den troligaste orsaken som jag ser det är att adaptern som man ser till höger på den här bilden inte är fullkopplad (jag har nämnt detta tidigare, men du svarar inte på detta).
http://i257.photobucket.com/albums/hh214/Ra2Maniac/PICT3495.jpg
Vad menar du med att adaptern inte är "fullkopplad"? Jag har prövat andra addaptar me, desutom en adapter med RÖD-VIT-SVIDEO utag.

Citat:
Är den inte fullkopplad eller enbart kopplad för att få signal in i VHS-spelaren så får du självklart ingen signal ut ur den. Är du säker på hur den är kopplad? Var har du fått den ifrån?
Vad meanr du med IN signal och UT. Det låter meningslöst till mig. Line2 kopplar man i TVn, och den Line1 i 600krs apparaten antar jag. Jag prövade rippa vhsn samtidigt som jag spela upp på TVn. Jag spelade kasseterna på TVn utan problem men det är helt svart på Pinnacle Instant DVD Recorder rutan.

PS: Det här är min tråd, skapa er egen tråd om ni har ett problem
Citera
2008-09-01, 17:35
Medlem
tempeZZts avatar
En scartkontakt har 20 stift + skärm. Vart och ett av stiften har en funktion.
Ett stift har då t.ex. funktionen att föra en bildsignal in i apparaten som scartkontakten är isatt i och ett annat stift har funktionen att föra en bildsignal ut ur apparaten som scartkontakten är isatt.

Om en scart är fullkopplad/fullstiftad/full scart (kärt namn har många barn) så är något anslutet till vart och ett av stiften.

http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/scart/

Jag har iofs aldrig sett en adapter RCA-scart vara fullkopplad (vet inte ens om det finns, då det skulle betyda att in- och utgång är sammankopplad, vilket skulle medföra problem).

En adapter RCA-scart är då kopplad antingen in eller ut. I ditt fall måste den vara kopplad ut, alltså måste RCA-stiften i adaptern vara kopplade till ut-stiften i scarten för att kunna få ut bild och ljud från VHS-spelaren. Är de inte det blir det tyst och svart.

Finns det någon klisterlapp eller annan text på adaptern som kan hjälpa dig. Den adaptern jag använde står det t.ex. "Video/Audio out" på på en klisterlapp.

Ignorerar i fortsättningen KånkelGunnar, då han bara är OT.
Citera
2008-09-01, 20:09
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av $_$
Vad menar du med att adaptern inte är "fullkopplad"? Jag har prövat andra addaptar me, desutom en adapter med RÖD-VIT-SVIDEO utag.

Vad meanr du med IN signal och UT. Det låter meningslöst till mig. Line2 kopplar man i TVn, och den Line1 i 600krs apparaten antar jag. Jag prövade rippa vhsn samtidigt som jag spela upp på TVn. Jag spelade kasseterna på TVn utan problem men det är helt svart på Pinnacle Instant DVD Recorder rutan.

PS: Det här är min tråd, skapa er egen tråd om ni har ett problem
Det enklaste du kan göra om du har möjlighet att koppla in en RCA-kontakt i en TV du har hemma är nog att först testa om du får någon bild därigenom. Får du upp något på din TV så är nästa steg att kolla SCART-adaptern. Testa om du har möjlighet att koppla SCART-adaptern in i en TV och se än en gång om du får bild. Ser du något även nu så ligger problemet i datorn och dess kommunikation med din box.
Citera
2008-09-01, 22:59
Bannlyst
okej, då vet jag vad fullstiftad är. Min scart-sak är inte fullstiftad. Jag har faktist ingen sån hemma. Är det anledningen att det inte funkar?
Kan du ge mig en bra länk på an scart adapter på webhallen/Teknikmagasinet? tänker åka o köpa en
Citera
2008-09-01, 23:32
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Nog enklast att du pratar med folket i butiken och berättar vad det är för pryl du behöver.
Citera
2008-09-02, 01:42
Bannlyst
Skulle nån av dom hära länkarna funkar? Fast det står inte på nån av dom här länkarna om dom är fullstiftad eller inte. Bör ja köpa dom?

http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=db_product.html&artnr=204506
http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=db_product.html&artnr=204223
http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=db_product.html&artnr=204752

ÅnkelGunnar: ska snacka med dom. Men när jag frågade hur jag ska använda DVC101 i affären sa dom att dom har ingen aning hur man ska använda den hära.
Senast redigerad av $_$ 2008-09-02 kl. 01:46.
Citera
2008-09-02, 05:26
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Är det anledningen att det inte funkar?

Det kan vara det, och enligt mej låter det som den troligaste orsaken.

Ang. dina länkar, så gå inte på den första. Där står det RCA-scart och det blir då fel håll för dig.

De andra två fungerar däremot, då de är omkopplingsbara. De ska stå på out i ditt fall.

Trots att detta är den troligaste felkällan så kan det ju finnas andra orsaker, som min vän Gunnar påpekar. Då jag anser handhavandet i övrigt är så enkelt att felkällorna är minimerade så borde det ju inte vara övrig kommunikation, men man ska aldrig säga aldrig...
Citera
2008-09-02, 15:29
Bannlyst
tempeZZt: jag köpte exakt en sån här:
http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=db_product.html&artnr=204223
Gissa vad. DET FUNKADE 100% perfect
Jag vill tacka dig för all hjälp du har gett mig. Jag ber ursäkt för att anklaga dig att lura mig. Dom jag anklagar är företaget Dazzle, den här scartadaptern borde ju ingå. Men tack för all hjälp Nu är det tags att ripa en hel del VHS kasseter!
Citera
2008-09-02, 16:04
Medlem
tempeZZts avatar
Det var så lite så. Skönt att det löste sig till slut.

Känns bra att jag var ihärdig med min hårda tro på att det var just adaptern som var felkällan.

Lycka till med överförandet nu.
Citera
2008-09-02, 16:33
Medlem
didde719s avatar
Citat:
tempeZZt: jag köpte exakt en sån här:
Gissa vad. DET FUNKADE 100% perfect
Jag vill tacka dig för all hjälp du har gett mig. Jag ber ursäkt för att anklaga dig att lura mig. Dom jag anklagar är företaget Dazzle, den här scartadaptern borde ju ingå. Men tack för all hjälp Nu är det tags att ripa en hel del VHS kasseter!
Jag har haft exakt samma problem! Köpte en sån där Dazzle dosa men funkade inte när jag stoppa in den i datorn, men sen provade jag att köpa precis en sån där scartadapter med och nu funkar det hur bra som helst =)
Citera
2008-09-02, 17:20
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Trots att detta är den troligaste felkällan så kan det ju finnas andra orsaker, som min vän Gunnar påpekar. Då jag anser handhavandet i övrigt är så enkelt att felkällorna är minimerade så borde det ju inte vara övrig kommunikation, men man ska aldrig säga aldrig...
Fast det enda man egentligen kommer fram till om man testar som jag sa är om det är just SCART-adaptern som är kass. Kolla signalen före och efter...
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in