2008-08-05, 23:07
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Ja, varför får man inte se inlägget som gjort att användare blivit avstängda (eller motsvarande)?

Är det ALLTID så att just det inlägget raderas?

Varför bara en länk till regeln och inte till själva inlägget?
Citera
2008-08-05, 23:18
Medlem
ChristianXs avatar
Eftersom det är ett regelbrott, så raderas det naturligtvis.

Det absolut vanligaste skulle jag tro är annonser, och efter det outningar, och om man inte raderar dem faller så att säga hela idén med reglerna...
Citera
2008-08-05, 23:21
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soda_Popinski
Ja, varför får man inte se inlägget som gjort att användare blivit avstängda (eller motsvarande)?

Är det ALLTID så att just det inlägget raderas?

Varför bara en länk till regeln och inte till själva inlägget?

Om någon outar dig med namn och ort, skulle du vilja att det fanns
till allmän beskådan?

Edit: CX var snabbare.
Citera
2008-08-05, 23:30
Medlem
najass avatar
Dessa två moderator-svar är rätt typiska och dessutom rätt underliga tycker jag.

Förstår ni verkligen inte hur upplysande det hade varit om inlägget varit kvar men med alla faktiska namn, företag, tel-nr eller vad fan det kan vara borttagna.

Detta har varit uppe tidigare och då blev det samma svar (som såvitt jag begriper måste lämnats utan att tänka efter det minsta).

Det kanske är så att för moderatorer är det skriande uppenbart hur dessa regelbrotts-inlägg ser ut, men det är det ju så klart inte för alla andra.

Om någon nu skriver:
""Jag tror att nicket kalle anka är personen bert svensson i tomellilla med tel-nr 123-4567890"", så varför i hela friden kan ni inte behålla detta inlägg och ta bort orden:

kalle anka
bert svensson
tomellilla
123-4567890

Tidigare var det nån moderator som sa nått i stil med att det inte tillför någon information, men det tycker jag är helt uppåt väggarna konstigt resonerat. Det är väl synnerligen bra om användarna lär sig vad som inte får göras om de nu inte lyckas lista ut det via reglerna

Ett (hållbart) argument är ju att det tar för mycket tid för moderatorerna, men då kan man ju lätt göra en exempelsamling för de olika regelbrotten.
Citera
2008-08-05, 23:38
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Dessa två moderator-svar är rätt typiska och dessutom rätt underliga tycker jag.

Förstår ni verkligen inte hur upplysande det hade varit om inlägget varit kvar men med alla faktiska namn, företag, tel-nr eller vad fan det kan vara borttagna.

Detta har varit uppe tidigare och då blev det samma svar (som såvitt jag begriper måste lämnats utan att tänka efter det minsta).

Det kanske är så att för moderatorer är det skriande uppenbart hur dessa regelbrotts-inlägg ser ut, men det är det ju så klart inte för alla andra.

Om någon nu skriver:
""Jag tror att nicket kalle anka är personen bert svensson i tomellilla med tel-nr 123-4567890"", så varför i hela friden kan ni inte behålla detta inlägg och ta bort orden:

kalle anka
bert svensson
tomellilla
123-4567890

Tidigare var det nån moderator som sa nått i stil med att det inte tillför någon information, men det tycker jag är helt uppåt väggarna konstigt resonerat. Det är väl synnerligen bra om användarna lär sig vad som inte får göras om de nu inte lyckas lista ut det via reglerna

Ett (hållbart) argument är ju att det tar för mycket tid för moderatorerna, men då kan man ju lätt göra en exempelsamling för de olika regelbrotten.

Iofs bra synpunkter, å andra sidan är väl det inte svårt att läsa
reglerna innan man postar?

Hur skulle annonserna se ut i redigerat skick då?
Citera
2008-08-05, 23:46
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf

Hur skulle annonserna se ut i redigerat skick då?

***Annons borttagen***

Kanske?

Jag tycker iallafall att det är spännande när jag ser en för mig känd användare (känd på FB alltså) som blivit avstängd, då tänker jag "Vad har han med 3000+ inlägg nu gjort för galet helt plötsligt.
Citera
2008-08-05, 23:50
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soda_Popinski
***Annons borttagen***

Kanske?

Jag tycker iallafall att det är spännande när jag ser en för mig känd användare (känd på FB alltså) som blivit avstängd, då tänker jag "Vad har han med 3000+ inlägg nu gjort för galet helt plötsligt.

ja dels det, men egentligen viktigare är ju att reglerna inte är sådär glasklara alltid, framför allt den där regeln om "grova påhopp och personangrepp" eller hur den nu är formulerad. Det finns fler som är lite diffusa och där det hade varit rätt upplysande tror jag om man faktiskt kunde se vad som egentligen föranledde de olika åtgärderna (givetvis med namn på den "påhoppade" och liknande borttagna).
Citera
2008-08-05, 23:59
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf

Jovisst ska man göra det. Dock är det inte helt svart och vitt och en del regler är ju bedömningsfrågor. Denna t.ex.:

"Grova personangrepp riktade mot andra användare är förbjudet, liksom trakasserier, hot eller förtäckta hot. Detta gäller både i inlägg och PM och kan leda till avstängning. Att använda signatur eller avatar för att angripa en användare betraktas som trakasserier."

Man kan ju tycka att vanligt hyfs borde räcka och att alla ska begripa var gränserna går, men jag tror faktiskt inte alla är kapabla att bedöma vad som räknas som grova personangrepp tex. Eller trakaserier för den delen. Med en vid tolkning skulle jag kanske själv åka på den när jag diskuterat med, i mitt tycke, helt blåsta bokstavstroende religiösa emellanåt till exempel.

Det leder mig in på en närliggande fråga. Om någon anmäler en, och moderatorerna inte anser att det fanns fog för anmälan får man reda på den då? Kanske är en stenkorkad fråga, men det kunder ju ändå indikera att man "varit på gränsen". Eller får ni in en massa "struntanmälningar" så att det skulle bli helt ohållbart?
Citera
2008-08-06, 00:19
Medlem
StefanHeterJags avatar
Till trådstartaren:
Om det står *annons borttagen* kommer användaren få en massa PM om vad det var för annons som togs bort.. Dvs, annonsen får fortfarande kraft.

T.ex. om du försöker sälja en pipa i något drogforum och det tas bort och ersätts med "*annons borttagen*" så kommer det bara generera ännu mer uppmärksamhet till den som skrev annonsen från första början. Ingen bra idé alltså. Samma gäller alla andra forum.

Flashback är ju ett diskussionsforum och de som sysslar med spam vet att det sitter hundratusentals personer här varje dygn och läser. Därför skapas det en massa tekniker för att smyga in reklam i form av länkar till bloggar som har reklam, länkar till pokersiter som har reklam, länkar till humorsiter som har reklam osv. Reklam smyger sig in och äcklar sönder FB helt enkelt om man inte verkligen har stränga regler mot det. Vanliga privatpersoners annonser bidrar till detta också om man tillåter det.

Det jag menar är att om man inte tar det på allvar så kommer FB att bli en stor äcklig pöl med smygreklam istället för ett bra diskussionsforum.

Så.. Att säga *annons borttagen* är inte tillräckligt, i rätt forumdel med intresserade användare kan det generera massor med lönande PM till användaren som skrev inlägget som togs bort.

Vad gäller de flesta regelbrotten så gäller ju att om det ligger kvar så fortsätter ju regelbrottet att ske. Om det är hot eller outning eller offtopic eller felplacerat så ska det ju bort då det annars är ett fortsatt regelbrott.

Citat:
Det leder mig in på en närliggande fråga. Om någon anmäler en, och moderatorerna inte anser att det fanns fog för anmälan får man reda på den då? Kanske är en stenkorkad fråga, men det kunder ju ändå indikera att man "varit på gränsen". Eller får ni in en massa "struntanmälningar" så att det skulle bli helt ohållbart?
Det är inte säkert att man meddelas om resultatet av en RP. Du kan däremot alltid fråga och kommer få svar.

Ja, det kommer in en massa "struntanmälningar" men som jag ser det så är 90% av dom helt legitimt RP:ade (iaf i de forum jag var i) , dvs, nånting som ligger på gränsen eller liknande, ibland långt under gränsen, men ändå, bra att det RP:ades så får moderatorn ta tag i det istället för att det blir en stor OT-diskussion i tråden. Det är alltid bättre att RP:a om man är osäker än att inte RP:a. Det underlättar som fan för moderatorerna.
Citera
2008-08-06, 00:31
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Till trådstartaren:
Om det står *annons borttagen* kommer användaren få en massa PM om vad det var för annons som togs bort.. Dvs, annonsen får fortfarande kraft.

T.ex. om du försöker sälja en pipa i något drogforum och det tas bort och ersätts med "*annons borttagen*" så kommer det bara generera ännu mer uppmärksamhet till den som skrev annonsen från första början. Ingen bra idé alltså. Samma gäller alla andra forum.

Flashback är ju ett diskussionsforum och de som sysslar med spam vet att det sitter hundratusentals personer här varje dygn och läser. Därför skapas det en massa tekniker för att smyga in reklam i form av länkar till bloggar som har reklam, länkar till pokersiter som har reklam, länkar till humorsiter som har reklam osv. Reklam smyger sig in och äcklar sönder FB helt enkelt om man inte verkligen har stränga regler mot det. Vanliga privatpersoners annonser bidrar till detta också om man tillåter det.

Det jag menar är att om man inte tar det på allvar så kommer FB att bli en stor äcklig pöl med smygreklam istället för ett bra diskussionsforum.

Så.. Att säga *annons borttagen* är inte tillräckligt, i rätt forumdel med intresserade användare kan det generera massor med lönande PM till användaren som skrev inlägget som togs bort.

Ahhh...Tänkte inte på det.....Mycket bra poäng som jag inte alls reflekterat över (en borttagen annons är också en annons). Med andra ord funkar det inte för annonser utan de ska bort helt enkelt.

Citat:
Vad gäller de flesta regelbrotten så gäller ju att om det ligger kvar så fortsätter ju regelbrottet att ske. Om det är hot eller outning eller offtopic eller felplacerat så ska det ju bort då det annars är ett fortsatt regelbrott..

Fast här håller jag inte med och du för samma resonemang som många andra (som missar poängen). Vi menar ju att allt "regelvidrigt" tas bort från inläggget (namn, nick, telnr och allt annat som kan vara olagligt). Se tex mitt "outningsexempel" ovan, Även om det bara blir lite text kvar och en massa xxx xxx så säger det rätt mycket om hur reglerna tolkas vilket väl är positivt särskilt för "bedömningsreglerna".

Citat:
Det är inte säkert att man meddelas om resultatet av en RP. Du kan däremot alltid fråga och kommer få svar.

Ja, det kommer in en massa "struntanmälningar" men som jag ser det så är 90% av dom helt legitimt RP:ade (iaf i de forum jag var i) , dvs, nånting som ligger på gränsen eller liknande, ibland långt under gränsen, men ändå, bra att det RP:ades så får moderatorn ta tag i det istället för att det blir en stor OT-diskussion i tråden. Det är alltid bättre att RP:a om man är osäker än att inte RP:a. Det underlättar som fan för moderatorerna.

OK då vet jag, tack för svaret.
Citera
2008-08-06, 01:17
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Fast här håller jag inte med och du för samma resonemang som många andra (som missar poängen). Vi menar ju att allt "regelvidrigt" tas bort från inläggget (namn, nick, telnr och allt annat som kan vara olagligt). Se tex mitt "outningsexempel" ovan, Även om det bara blir lite text kvar och en massa xxx xxx så säger det rätt mycket om hur reglerna tolkas vilket väl är positivt särskilt för "bedömningsreglerna".

Först, kul att jag lyckades förklara tillräckligt bra så att tanken gick fram vad gäller annons-regelbrotten.

I de andra fallen så måste jag bara av erfarenhet säga att det skulle bli alldeles för mycket arbete att sitta och redigera inläggen så att regelbrotten försvann.

Sen finns det en väldigt allvarlig punkt kvar där. Om moderatorer skulle börja redigera bort små delar av regelbrott i inlägg så skulle helt plötsligt tusentals inlägg bli redigerade av moderatorer och inläggen skulle inte längre representera den personen som skapade inlägget. Moderator har stränga regler att inte röra inläggen det minsta. Redigerade inlägg hör verkligen till undantagen, i nästan 100% av fallen så är det för att den som skapat inlägget velat ändra en länk eller något som inte stämmer längre.. Det är superundantag om en moderator ändrar en användares inlägg. Gör en moderator det utan tillstånd av användaren så är resultatet i stort sett ett fett "hejdå"...

Så moderatorer har stränga regler för att röra inlägg. Antingen ska de vara orörda så att alla vet att det är orginal, eller så blir de borttagna eller flyttade till papperskorgen. Det är både för medlemmarnas skull, samt för att vi inte ska bli anklagade för att ändra inlägg och styra någon diskussion på något vis.

Sen kanske det finns möjlighet att göra som du vill och behålla användarnas säkerhet, men då krävs det mer utveckling av forumprogramvaran så att borttagna inlägg som hanteras i outlaw kan "återställas" efter omröstning osv. Vet dock inte om det är värt allt det arbetet..
Citera
2008-08-11, 17:09
Medlem
Sälklubbarns avatar
Eftersom flera regler i regelverket är luddiga och saknar tydliga gränser och - framför allt - saknar exempel på vad som räknas som övertramp, så hade det förstås varit trevligt att få se dessa övertramp, för att förstå reglerna och deras gränser bättre. Men går det inte så går det inte.

Däremot kunde ju modsen fundera på att sammanställa lite pedagogiska övertrampsexempel för olika regler, t. ex. HMF. Om nu deras mål är att få så få regelöverträdelser som möjligt, vill säga. Men hittills har det verkat vara för jobbigt. Säkert flera timmars arbete...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in