Flashback bygger pepparkakshus!
2008-08-05, 21:05
Medlem
Tjena ska kanske iväg imorron å fiska. I sjön där vi ska fiska finns de lax och jag har ingen aning om vad för drag man ska annvända för att dra upp en sådan:P

Tacksam för svar
Citera
2008-08-05, 21:09
Medlem
.aspxs avatar
Vilken sjö? Båt? Vilken lax?
Citera
2008-08-05, 21:09
Medlem
jag brukar köra med olika typer av skeddrag.. tycker jag funkar bra
Citera
2008-08-05, 21:15
Medlem
PacmanSwes avatar
Ska du försöka dra upp 35-kilos laxen som dom skriver om på aftonbladet så får du nog fixa ett rejält spö
Citera
2008-08-05, 21:16
Medlem
Det är en insjö i södra dalarna, Hedtjärn.
Vilken lax de är vet jag inte det var en som sa att de fanns lax.
Blir väll ett skeddrag
Citera
2008-08-05, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BondeN12
Det är en insjö i södra dalarna, Hedtjärn.
Vilken lax de är vet jag inte det var en som sa att de fanns lax.
Blir väll ett skeddrag

Lax i insjöar??
Citera
2008-08-05, 21:23
Medlem
.aspxs avatar
Din polare menar regnbåge. Funkar bra med tobyliknande skeddrag, spinnare eller mete med räkor eller powerbait
Senast redigerad av .aspx 2008-08-05 kl. 21:27.
Citera
2008-11-10, 22:08
Medlem
Illuzionzs avatar
Som jag har fattat det så äter inte laxen när den går upp i älven? Sen har nån sagt till mig att när man använder drag och fångar lax så hugger den av reflex typ inte för att den är hungrig..

Undrar hur man kan fiska med fluga då? Den kommer väl aldrig ner på det djupet som ett drag gör? I alla fall inte om man har flugspö.

Sen så dör dom väl efter att dom har lekt klart i älven? Är dom ute i havet olika länge eller, för hur kan annars vissa fiskar vara på 3 kg medans vissa är på 20?

Vet inte om det är rätt tråd men hittade som ingen bättre. Tack för svar.
Citera
2008-11-11, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illuzionz
Som jag har fattat det så äter inte laxen när den går upp i älven? Sen har nån sagt till mig att när man använder drag och fångar lax så hugger den av reflex typ inte för att den är hungrig..

Undrar hur man kan fiska med fluga då? Den kommer väl aldrig ner på det djupet som ett drag gör? I alla fall inte om man har flugspö.

Sen så dör dom väl efter att dom har lekt klart i älven? Är dom ute i havet olika länge eller, för hur kan annars vissa fiskar vara på 3 kg medans vissa är på 20?

Laxen dör inte efter leken, i alaska kanske, men anledning till att laxen dör i svenska älvarna är nog till största del för att dom åker genom turbinerna på vattenkraftverkena på vägen ner.
Citera
2008-11-11, 21:28
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Illuzionz

Laxen dör inte efter leken, i alaska kanske, men anledning till att laxen dör i svenska älvarna är nog till största del för att dom åker genom turbinerna på vattenkraftverkena på vägen ner.

Ja, Laxen hugger av en reflex när den är uppe i älv-system. den äter inte längre.

Anledningen att man kan fånga lax med fluga och flugspö är samma som att man kan fånga med drag. Den hugger för att den blir irriterad.

Och JA laxen dör alltid efter lek.
Anledningen att det finns olika storlekar är precis av samma anledning att gäddor, abborrar, harrar också är av olika storlekar. Det har att göra med gener, variation och konkurrens.
Citera
2008-11-12, 00:08
Medlem
Illuzionzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emil23j
Ja, Laxen hugger av en reflex när den är uppe i älv-system. den äter inte längre.

Anledningen att man kan fånga lax med fluga och flugspö är samma som att man kan fånga med drag. Den hugger för att den blir irriterad.

Anledningen att det finns olika storlekar är precis av samma anledning att gäddor, abborrar, harrar också är av olika storlekar. Det har att göra med gener, variation och konkurrens.

Okej tack för svar. Men det jag tänkte på med fluga är att flugan kommer ju inte ner till botten där laxen är, eller är den inte det?
Här så säger dom att man måste använda tunga drag eller vobbler som är försedda med sänken så att dom kommer ner.
Citera
2008-11-12, 00:08
Moderator
nobodys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BondeN12
Tjena ska kanske iväg imorron å fiska. I sjön där vi ska fiska finns de lax och jag har ingen aning om vad för drag man ska annvända för att dra upp en sådan:P

Tacksam för svar
Ett litet tazmanian devil fungerar bra på regnbåge.

Citat:
Ursprungligen postat av emil23j

.
OT
Nej den lax vi får hit till sverige dör inte efter lek den vandrar åter ut för att komma tillbaka om den inte fastnar i nån turbin då dör den.

Du måste tänka på laxarna i kanada.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in