2007-12-31, 01:14
Medlem
Tror vi kan sluta snacka nu!

Bergakungen i Göteborg

Fakta:

spektakulära anläggning med SF Bios största dukar, maffigt digitalt ljud och bekväma fåtöljer från Figueras.

Större delen av den 10 000 kvadratmeter stora biografen är insprängd i berget under Burgårdsparken. Mot Skånegatan vätter en 400 kvadratmeter stor glasfasad. I biografen hittar du en spännande restaurang och ett café. I Resturangen finner vi även en bar.

Biografen består utav 14 salonger

Ett urval av salonger

Salong 1 417 platser DTS Dolby

Vip salongen:

För dig över 18 år.SF Bios exklusiva VIP-salong är utrustad med 44 extra breda, justerbara skinnfåtöljer och vacker ekparkett. Benutrymmet är väl tilltaget och tekniken omsorgsfullt utvald.

Salongen har en egen bar som öppnar en timme innan filmstart. Läsk och snacks ingår i priset.

Tror nog att vi kan sluta prata om detta nu och låsa tråden
Citera
2007-12-31, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mackan_85
Tror vi kan sluta snacka nu!

Bergakungen i Göteborg

Fakta:

spektakulära anläggning med SF Bios största dukar, maffigt digitalt ljud och bekväma fåtöljer från Figueras.

Större delen av den 10 000 kvadratmeter stora biografen är insprängd i berget under Burgårdsparken. Mot Skånegatan vätter en 400 kvadratmeter stor glasfasad. I biografen hittar du en spännande restaurang och ett café. I Resturangen finner vi även en bar.

Biografen består utav 14 salonger

Ett urval av salonger

Salong 1 417 platser DTS Dolby

Vip salongen:

För dig över 18 år.SF Bios exklusiva VIP-salong är utrustad med 44 extra breda, justerbara skinnfåtöljer och vacker ekparkett. Benutrymmet är väl tilltaget och tekniken omsorgsfullt utvald.

Salongen har en egen bar som öppnar en timme innan filmstart. Läsk och snacks ingår i priset.

Tror nog att vi kan sluta prata om detta nu och låsa tråden

Vad har detta att göra med kvaliteten på själva bion?
Citera
2007-12-31, 01:22
Medlem
Flarpz-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radioaktivanka
Bergakungen sal 1 och Palladium.

Hur kan du tycka att palladium är bland dom bästa tycker ljudet är skit och luften är skit där ochså.
Jag trivs inte i palladium det ska vara Bergakungen!
Citera
2007-12-31, 01:36
Medlem
saprofyt.s avatar
Jag skulle ljuga om jag påstod att jag var någon sorts bioexpert - ingen större koll på "bioscenen" - så jag har inte särskilt mycket att jämföra med. Hur som helst, Heron City i Stockholm tycker jag är en jävligt bra och trevlig biograf. Sittplaterserna är höga så att man inte behöver oroa sig för att få en 2-meterssnubbe framför sig

Hur är Heron City biografen i jämförelse med andra? Typ Sergelbiografen o s v. Är den något att ha?
Citera
2007-12-31, 20:19
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saprofyt.
Jag skulle ljuga om jag påstod att jag var någon sorts bioexpert - ingen större koll på "bioscenen" - så jag har inte särskilt mycket att jämföra med. Hur som helst, Heron City i Stockholm tycker jag är en jävligt bra och trevlig biograf. Sittplaterserna är höga så att man inte behöver oroa sig för att få en 2-meterssnubbe framför sig

Hur är Heron City biografen i jämförelse med andra? Typ Sergelbiografen o s v. Är den något att ha?
Heron City är tyvärr belägrat av ungdomsgäng från invandrarförorterna, som slåss, skriker och kastar skräp på biografen. Nej tack. Sergel är precis lika värdelöst. Sjuttioelva salonger, popcornbad mellan raderna, och så utfasas med på någon skum bakgata. Som jag skrivit tidigare i tråden har Filmhuset Stockholms bästa biografer.
Citera
2007-12-31, 20:25
Medlem
saprofyt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Heron City är tyvärr belägrat av ungdomsgäng från invandrarförorterna, som slåss, skriker och kastar skräp på biografen. Nej tack. Sergel är precis lika värdelöst. Sjuttioelva salonger, popcornbad mellan raderna, och så utfasas med på någon skum bakgata. Som jag skrivit tidigare i tråden har Filmhuset Stockholms bästa biografer.

Var över ett år sedan jag var där, men då märkte jag inte av någonting du säger. När började det? Nyligen? För vad jag såg så var det många invandrare där, men inga som slogs, skrek och kastade skräp.
Citera
2008-01-01, 17:09
Medlem
LoTiXs avatar
Har INTE varit på många biografer i mitt liv, men Bromöllas känns så bra som något kan bli. Mitten på tredje raden är gudomlig.
Citera
2008-01-01, 17:10
Bannlyst
Draken vid firdhemsplan, såg Jurrasic park där. Satan vilken salong..
Citera
2008-01-01, 18:12
Medlem
Aakkes avatar
#4 Jo Bromöllas biograf har jag varit på och kollat några gånger, fast var något år sen jag var där senast, kan säga så mycket att när de nominerade den till Sverige bästa kan jag inte mer än hålla med, Allt är så perfekt stolarna, bildduken och absolut ljudet är något de har lagt ner många pengar på.

Hela biografen kostade minst lika mycket som dessa "filmpalats" där det kan finnas 2-3 biosalonger i.

Utan tvekan bästa biografen jag varit på.
Citera
2008-02-23, 17:39
Medlem
MataGringoss avatar
Svenska Bio - en del av SF?

Sedan kvalitetskedjan Astorias konkurs så har en del av deras biografer tagits över av företaget Svenska Bio (www.svenskabio.se).

När man besöker svenska bios biografer så ser biograferna till viss del ut som en SF biograf (samma kassasystem, SFs biljetter gäller där) och även på deras hemsida finns delvis samma information som på SF:s hemsida. Dessutom nämner man samarbetet med SF på hemsidan. Jag är nyfiken på om det är någon som vet hur ägarförhållandena och det samatbete man har med SF ser ut.

Är det i själva verket så att Svenska Bio bara är ännu en del av det vidriga SF-monopolet?
Citera
2008-02-23, 18:45
Medlem
Hazs avatar
SF äger 49 % av Svenska Bio. Nuvarande VDn är Peter Fornstam, och hans far Gösta grundade firman en gång i tiden. Förutom biografverksamhet hade man också filmdistribution under namnet Succéfilm. Senaste bion i Stockholm Svenska Bio drev innan man tog över Grand och Victoria var Fenix på Drottninggatan som dock såldes några år innan den las ner. Peter Fornstam var tidigare filminköpare åt SF.
Citera
2008-02-23, 18:59
Medlem
MataGringoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haz
SF äger 49 % av Svenska Bio. Nuvarande VDn är Peter Fornstam, och hans far Gösta grundade firman en gång i tiden. Förutom biografverksamhet hade man också filmdistribution under namnet Succéfilm. Senaste bion i Stockholm Svenska Bio drev innan man tog över Grand och Victoria var Fenix på Drottninggatan som dock såldes några år innan den las ner. Peter Fornstam var tidigare filminköpare åt SF.

Så det är med andra ord det smutsiga SF-monopolet som har ett finger med i spelet här också.

Helt sjukt att konkurrensverket kunde tilllåta ett monopol av dessa mått att breda ut sig inom biobranchen. Detta kommer att bli döden för filmkulturen i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in