Hej.
Jag har en hårddisk från en annan dator som jag skulle vilja koppla in i min nya dator. Den nya hårddisken har 7200rpm, men den gamla 5400rpm(eller 5200, kommer inte ihåg) Funkar det ändå att koppla in den i den nya datorn och ha dom igång samtidigt? Bör jag göra något speciellt för att få det att fungera?
Tack
Hej.
Jag har en hårddisk från en annan dator som jag skulle vilja koppla in i min nya dator. Den nya hårddisken har 7200rpm, men den gamla 5400rpm(eller 5200, kommer inte ihåg) Funkar det ändå att koppla in den i den nya datorn och ha dom igång samtidigt? Bör jag göra något speciellt för att få det att fungera?
Tack
Ja det funkar och nej du behöver inte göra något speciellt. Bara tuta o köra....
Det ska gå utmärkt att ha två diskar med olika hastighet. Det är helt enkelt hastigheten på disken som räknas, dvs hur snabbt skivorna inne i hårddisken roterar och därmed hur snabbt disken kan läsa informationen på den.
Om man jämför med hastigheten på en processor så handlar det i det fallet om hur snabbt processorn kan räkna (enkelt uttryckt) och har man två processorer i samma dator som inte kör på samma hastighet (klockfrekvens) etc så riskerar man att paja grejerna (om jag inte minns helt fel, det var längesedan nu). Det är inte fallet med hårddiskar, det är precis som när du pluggar in ett USB-minne i datorn, det håller inte heller samma hastighet som hårddiskarna men operativsystemet behandlar det som en extra hårddisk.
Att tänka på när man har olika hastighet på hårddiskarna är dock att man bör ha operativsystem och program man använder installerade på den snabbaste disken. Det är ju filer som ska läsas hela tiden så det skadar inte att snabba upp datorn så mycket man kan genom att ha dessa filer på den snabbaste disken.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!