TACK för alla snälla svar!
Liten uppdatering och förtydligande information också.
Nej, jag är inte ett troll, även om jag själv läser igenom det jag skrivit så inser jag att det är en förbannad tragisk soppa...
Bekräftelseluder..Tja..
Du har rätt till din åsikt, även om jag inte håller med dig.
Det är en lillasyster jag har.
Min exmake..
Han bor i en stor fin lägenhet på Östermalm i Stockholm, och socialtjänsten anser att de har det bra hos honom.
Men jag frågade efter att tänkt till efter "Schnitzel Fritz" inlägg.
Vad händer med barnen om han skulle förlora allt?
Ringde idag till socialtjänsten och frågade. Fick svaret att om han inte kunde ta hand om dem så skulle jag automatiskt få ta hand om dem och då få hjälp med bostad.
Men inte nu då de har det bra......
Jag gjorde en mycket ful sak idag också.
Jag har lovat att ha kalas för ett av mina barn i helgen men han är med dem ute på sitt landställe med sin nya flickvän tillsammans med barnen.
Jag har fått låna en lokal i en väns hus, så att vi har någonstans att vara.
Detta kalas har varit inbokat ett tag, och nu som sagt bestämde han sig för att åka ut till sitt landställe och orkar inte skjutsa in barnen för kalaset.
Jag hör hur äcklig och nedlåtande han är och fäller vidriga kommentarer som att jag skulle tänkt på det innan, och att om jag vill ha dem över dagen så får jag minsann åka ut dit själv och hämta dem.
Ja, just det, han tog även bilen vid skilsmässan då "jag ändå inte har råd med den" och att han ville kunna ge sina barn möjligheter jag aldrig skulle kunna erbjuda dem.
Men han orkade som sagt inte skjutsa dem vilket hade tagit honom 40 minuter, och han kunde absolut inte tänka sig att hämta dem, ens i Åkersberga då han ville ta ett glas vin till maten.
Jag ska inte klaga heller då jag faktiskt vill vra med dem, så jag hade åt ut hela vägen till ön där de befinner sig, vilket hade tagit sammanlagt 3,5 timme dit och 3,5 timme hem...
Men det var den förbannades j-vla attityden som gjorde att det svartnade för ögonen på mig och jag gallskrek i telefon åt honom.
Det jag gjorde kan nästan liknas vid utpressning, och det skäms jag jättemycket för.
Jag bad honom i en mycket snäll och vänlig stämma att inte vara så självgod och ha den fruktansvärda nedlåtande attityden mot mig när han pratade.
(Han pratade som poliser pratar till fyllon som ljuger. Ni vet nog hur jag menar "jaha.. jaså du säger det du.. mhmm, men det skulle du tänkt på innan du valde att göra de val du gjort")
Då svartnade det för mina ögon, då han levt sig in i myten han skapat om sig själv "den ensamstående pappan som blev lämnad med tre barn av en psykopat" så han glömt bort vem han egentligen är och vad han gjort
Jag frågade då (läs: skrek) om han ville att hans underbara snälla fina flickvän utan några som helst problem ville veta vilken j-vla psykopat hon egentligen var tillsammans med.
(När det var som allra sämst så samlade jag bevis då jag insåg redan då att det skulle bli smutsigt. Dock varnade jag honom och bad honom att inte slå mig och säga helt FRUKTANSVÄRDA saker inför barnen. Allt detta finns på videoband, och han slog sönder videokameran med buller och bång.. Men videobandet var intakt. Och som sagt, han vet om att det är det också, och jag har mest behållt det, och många gånger stirrat på det och funderat på vilka konsekvenserna skulle bli om någon myndighetsperson skulle se det.
Men som sagt, han är den som kan erbjuda dem ett någorlunda normalt liv just nu, så jag väljer att inte göra något med det. För barnens skull..)
Jag frågade igen om han ville det.
Han blir då alldeles tyst och jag hör hur han trampar iväg efter att han precis har proklamerat att han "inte har tid med mig, för vi ska precis iväg på ett dyrt och fint värdshus jag ska bjuda min fina flickvän på"
Han väser vad f-n jag håller på med och om vi ska "spela det spelet" nu.
Jag hulkar fram att jag ville det om han ska vara så fruktansvärt nedlåtande och ha denna attityd, och dessutom försöka motverka mig att få ha ett kalas för barnen.
Jag hör då hur hans tjej kommer och han ändrar genast tonläge till ett jag inte hört på mycket länge.
Han är trevlig. Han säger att han både lämnar och hämtar barnen inne i stan..
För även om jag inte vet vad en mydighetsperson skulle göra om de såg videobandet, så vet båda han och jag att flickvännen han har (som faktiskt verkar "normal") skulle lämna honom direkt.
Men jag skäms jätteycket över mig själv nu.
Nu måste han ha värsta ångesten över att jag ska skicka en kopia på bandet eller till hennes föräldrar som jag sa att jag mer än villig att göra.
(Han har skrutit om hur fina hennes föräldrar är och att de älskar honom så mycket, och att det är så skönt att ha en normal svärfamilj då alla mina släktingar var störda i huvudet)
Usch..
Detta blev mycket längre än vad jag tänkt mig.
Det enda jag ville få sagt var: tack för era snälla ord!