2008-08-05, 14:57
Medlem
Funcadelics avatar
Ställde denna fråga i "Saker ni alltid undrat över men aldrig vågat fråga om"-tråden men blev inte nöjd med svaret. Varför guppar duvans huvud? Är det för att hålla balansen? När den springer guppar ju huvudet hur snabbt som helst! Om man skulle bygga en ställning och dra den över duvans hals så att den inte skulle kunna guppa huvudet, skulle duvan dratta på ändan då?
Citera
2008-08-05, 15:01
Medlem
systems avatar
Ögonen sitter på sidan, och den skulle få väldigt svårt att se vad som händer omkring sig då omgivningen oavbrutet susar förbi. Därför åker huvudet fram i hög fart vid ena steget för att i andra steget stå stilla i förhållande till promenadfarten.
Citera
2008-08-05, 15:03
Medlem
Funcadelics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Ögonen sitter på sidan, och den skulle få väldigt svårt att se vad som händer omkring sig då omgivningen oavbrutet susar förbi. Därför åker huvudet fram i hög fart vid ena steget för att i andra steget stå stilla i förhållande till promenadfarten.

Är det verkligen så? Har du någon källa på det?
Citera
2008-08-05, 15:05
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funcadelic
Är det verkligen så? Har du någon källa på det?
Det är så.

Källa får du söka själv.
Citera
2008-08-05, 15:06
Medlem
TheBings avatar
Kan duvor simma?

Om man får lägga till en fråga på duv-temat så skulle jag vilja veta om duvor kan simma? Såg en duva som betedde sig som om den inte kunde det här om dan
Citera
2008-08-05, 15:07
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system

Va, jag förstår inte vad du menar. Om du menar det jag tror hur förklarar du då att duvor klarar av att manövrera i tätskog i väldigt hög hastighet?

Jag tror att det hela handlar om bibehålla balansen. Jag föreslår att TS skickar frågan till SOF eller Naturhistoriska riksmuséet.

Nåja du verkar ha rätt. Men du förklarade det hela ganska förvirrande.

http://www.ccmr.cornell.edu/education/ask/index.html?quid=472
Senast redigerad av Bajsfacisten 2008-08-05 kl. 15:14.
Citera
2008-08-05, 15:08
Medlem
Du är stadsmänniska va? Inte bara duvor som gör så. Det gör alla fåglar.
Citera
2008-08-05, 15:15
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma

Nej men många fåglar.
Citera
2008-08-05, 15:19
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten

Nåja du verkar ha rätt. Men du förklarade det hela ganska förvirrande.
Jag är en mycket förvirrad människa.
Citera
2008-08-05, 15:35
Medlem
Funcadelics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma

Mja, bor trots allt i en villa-/radhusförort och här har vi en hel del fåglar. Tycker inte att skatorna och koltrastarna som kutar omkring på tomten gör så.. Skatorna hoppar väl visserligen.. Skitsamma, duvorna gör det väldigt mycket i alla fall.
Citera
2008-08-05, 15:48
Medlem
Are-ons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funcadelic
Mja, bor trots allt i en villa-/radhusförort och här har vi en hel del fåglar. Tycker inte att skatorna och koltrastarna som kutar omkring på tomten gör så.. Skatorna hoppar väl visserligen.. Skitsamma, duvorna gör det väldigt mycket i alla fall.

Håller med. Duvor guppar mer på huvudet än andra fåglar. hmm, tror det kan bero på deras ganska lilla huvud i förhållade till kroppen. Huvudet följer liksom med rörelsen som hela kroppen har. Fattar du?
Citera
2008-08-05, 15:54
Medlem
Funcadelics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Are-on
Håller med. Duvor guppar mer på huvudet än andra fåglar. hmm, tror det kan bero på deras ganska lilla huvud i förhållade till kroppen. Huvudet följer liksom med rörelsen som hela kroppen har. Fattar du?

Nej
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in