2008-08-05, 03:08
Medlem
Säsongsjobb i fjällen - officiella tråden!

Hallå där gott folk!
För några dagar sedan började rekryteringen av säsongsjobbare till Sälen. Jag är väldigt intresserad då jag känner att jag inte gjort någonting speciellt sen jag slutade gymnasiet förra våren. Känns som att jag helt enkelt vill komma ifrån stan lite och testa på något nytt samt lära känna lite nya människor. Någon som har tidigare erfarenhet av säsongsjobb och vill dela med sig lite?

Berätta lite smått om hur du trivdes, vart du jobbade, osv.
* Vilket typ av jobb vill man helst ha?
* Vilket ställe vill man helst hamna på?
* Hur är det med boende där uppe?
* Klubblivet och alkoholtillgången (för en som inte fyller 20 förrän i januari)?
* Hur låga är lönerna?

Min arbetslivserfarenhet är väl egentligen bara att jag jobbat på McDonald's det senaste 1½ året, vilket ju tydligen ska vara en utmärkt merit iofs. Jag funderar på att söka bland annat lite gästservice- & receptionsjobb då det iaf spontant låter rätt slappt. Och till såna jobb söker dom helst folk med kassa- och service-erfarenhet vilket ju känns som mig i ett nötskal. Annars har jag hört att det ska vara bra att jobba på restaurang/mat-ställen eftersom man slipper tänka på det här med att ordna käk åt sig själv hela tiden då. Fast egentligen vill jag ju inte det då jag är så fruktansvärt trött på restaurangbranschen.

Så, känner du att du har något att tillföra till tråden - skriv! Eller ställ dina egna frågor helt enkelt.

Jobbsökarlänkar:
http://platsbanken.arbetsformedlingen.se -> Dalarnas län -> Malung Sälen
www.skistar.com
Citera
2008-08-05, 13:49
Medlem
williamwallaces avatar
Först och främst tycker jag du ska välja alperna framför Sälen.

Åker du dit för att jobba och tjäna pengar eller för att kunna åka skidor så mycket som möjligt? Har ingen erfarenhet av Sälen, men kan säga att man åker inte till alperna med målet att tjäna ihop en massa stålar. Man åker dit för att ha kul, och jobbet har man mest för att kunna klara sig där nere.

Vill du åka mycket skidor, se till att få ett jobb där du inte blir tvungnen att jobba 9-17 varje vardag, för det suger. Var själv i alperna den gångna säsongen och jobbade från 16-19, kan inte blir mycket bättre. Åka hela dagen och festa hela kvällen!
Citera
2008-08-05, 15:24
Medlem
Jo jag vet att alperna säkert är ännu grymmare. Men då måste jag spara massa pengar och dessutom känns det jobbigare att få allt att att fungera då. Det är något jag gärna skulle göra i framtiden dock!

Nej, jag är en rätt så oerfaren åkare och därför tänkte jag att Sälen känns som en lagom mjukstart. Tänkte mest åka iväg för att ha kul och träna på åkningen, och kanske lära sig åka snowboard.

Vad jobbade du med där borta då och hur gick du till väga?
Citera
2008-08-05, 15:34
Medlem
razcals avatar
Alltså..jag känner lite likadant, sk aman nu säsonga så gör det någonstans där det finns bra åkning...

Jag gjorde säsong i Whistler,kanada och jobbade 12-16 på helgerna som städare...räckte precis till mat å sprit och en del av hyran..stämmer att man får spara ihop lite men det är det värt.

Vad gäller jobb så skulle jag tippa på att liftoperatör eller dylikt är nog bäst för då slipper du kostnaden för säsongskortet vilket är den stora biffen...
Citera
2008-08-05, 15:39
Medlem
williamwallaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jontsky
Jo jag vet att alperna säkert är ännu grymmare. Men då måste jag spara massa pengar och dessutom känns det jobbigare att få allt att att fungera då. Det är något jag gärna skulle göra i framtiden dock!

Nej, jag är en rätt så oerfaren åkare och därför tänkte jag att Sälen känns som en lagom mjukstart. Tänkte mest åka iväg för att ha kul och träna på åkningen, och kanske lära sig åka snowboard.

Vad jobbade du med där borta då och hur gick du till väga?

Jobbade på restaurang i Val d'Isere. Först och främst bestämde jag mig för ett fåtal orter jag kunde tänka mig att åka till, och sedan var det bara att mejlbomba, allt och alla på just dessa orterna.

Fast så här i efterhand hade jag kunnat åka ner utan jobb, kommer man bara i början på säsongen finns det hur mycket som helst. Bartenderjobb, jobb i skidbutik och diskare m.m. En av killarna jag bodde med åkte ner helt utan boende och jobb, men det löste sig väldigt snabbt för honom. Se bara till att ha med pengar så du i alla fall klara dig de första veckorna. Ska säga att det här gäller alperna, och tror inte det är lika lätt i Sälen.
Citera
2008-08-05, 15:45
Medlem
jumpcuts avatar
Varför skulle man någonsin vilja välja Sälen framför Alperna? Om man bor i området eller är rädd för bra åkning, har svårt med andra språk än svenska eller inte vill flytta ifrån mamma så kan jag förstå det. Men annars?

Helt obegripligt.
Citera
2008-08-06, 12:39
Medlem
Alltså jag tror er alla. En säsong i alperna är säkert grymmare på många sätt och det kan jag mycket väl tänkas göra i framtiden. Men det känns som en lagom första "on my own"-grej att dra till Sälen. Men när är säsongen i alperna då? Och hur mycket pengar på fickan behöver man ha med sig dit i så fall?
Ingen som har nåt annat om Sälen? Skulle vilja veta lite vilken "by" folk rekommenderar och varför.
Citera
2008-08-06, 15:05
Medlem
Blondes avatar
Jag har aldrig jobbat i Sälen. Baserat på de gånger jag varit där som skidåkare skulle jag väl säga att du kanske ska rikta in dig på de byarna som har mer underhållning och mindre barnfamiljfokus, och typ hellre Lindvallen som är rätt stort än Högfjället som är ett enda hotell och lite stugor.

Titta på hur de marknadsför sig mot skidåkarna - den bilden borde ge något slags hum om hur det är för personalen på ledig tid också antar jag.

Eftersom allt är Skistar ändå, så borde väl även Åre finnas på bordet? Det tycker jag personligen känns som ett roligare ställe att tillbringa en säsong på.
Citera
2008-08-07, 00:40
Medlem
Hur bra är folket som säsongar utomlands, på snowboard tänker jag på. Menar då i alperna och Canada. Klart att det finns folk som är väldigt dåliga men vart ligger snittet?

Är sugen på att säsonga men vet inte om jag är för dålig. Är allround-åkare men sugen på att lära mig mer i parken+off pist. Sätter typ 360 grab och 540. Inte kul att åka ner och alla ser ner på en.
Citera
2008-08-07, 00:53
Medlem
Johnny_bravos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dunderdejv
Är sugen på att säsonga men vet inte om jag är för dålig. Är allround-åkare men sugen på att lära mig mer i parken+off pist. Sätter typ 360 grab och 540. Inte kul att åka ner och alla ser ner på en.

Hoppas verkligen att du inte var seriös nu. Anledningen till att jag och många andra har fastnat i skid träsket är den avslappnade stilen, ingen bryr sig om hur man är så länge du kan grunderna och har kul i åkningen. Det är allafall så jag upplevt de flesta skidåkarna som säsongar eller har hållt på med skidåkningen ett bra tag.

Men ska du ner och leka jibb kung i backen borde du träna lite mer, för en 540 gör inte damerna våta
Citera
2008-08-07, 02:32
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Hur bra är folket som säsongar utomlands, på snowboard tänker jag på. Menar då i alperna och Canada. Klart att det finns folk som är väldigt dåliga men vart ligger snittet?

De ger blanka fan i om du knappt kan åka pulka, du blir inte utstött för det. Kanske blir det så att du inte kan följa med vem som helst var som helst på kullen, men att nivån på åkningen skulle avgöra någonting relevant behöver du inte oroa dig för.

Det är lika kul att se en ny vän utvecklas som att utvecklas själv, i alla lägen. Min erfarenhet av säsongare är att alla är i samma båt, ingen har morsan runt knuten så alla blir som en stor familj.

Dä ä bar' å åk!
Citera
2008-08-07, 16:38
Medlem
williamwallaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jontsky
Alltså jag tror er alla. En säsong i alperna är säkert grymmare på många sätt och det kan jag mycket väl tänkas göra i framtiden. Men det känns som en lagom första "on my own"-grej att dra till Sälen. Men när är säsongen i alperna då? Och hur mycket pengar på fickan behöver man ha med sig dit i så fall?
Ingen som har nåt annat om Sälen? Skulle vilja veta lite vilken "by" folk rekommenderar och varför.

Säsongen i Alperna pågår från början av december till början av maj, fem månader alltså. Pengar på fickan, beror helt på om du fixat lägenhet innan eller ej. Men låt säga att du har fixat lägenhet men inte jobb. Se då till att med pengar till liftkort, mat första månaden och ev. pengar till skidor/bräda och övrig utrustning som behövs köpas.

Ska du till Sälen, så tycker jag du ska välja Lindvallen. Helt enkelt för det är största stället.

Citat:

Precis som någon sa, var inte rädd för att du ska vara en för dålig åkare! Och sätter du 360 och 540 så behöver du inte skämmas. De flesta säsongarna jag hängde med klarade max det du kan, om ens det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in