2007-02-16, 10:21
Medlem
tocans avatar
Har varit sugen en längre tid att åka upp och säsongsjobba i fjällen, Sälen Åre idre u name it. Och nu har det kommit en lucka i mitt liv där jag kan ha chansen till det nästa vinter. Skulle gärna vilja höra om vad ni har att säga om det. Gärna egna erfaranheter eller kompisars.

/// Tocan
Citera
2007-04-19, 21:05
Medlem
FunZies avatar
Information vore kanon. Löner, bostad, osv.
Citera
2007-04-19, 21:55
Medlem
KG_s avatar
Jag har arbetat på ett bageri i Idre by. Nattjobb innebar att den del av dagen jag inte sov var ledig för skidåkning. Lönen låg kanske runt 100-lappen i timmen, ev. med tillägg, jag minns inte. Bostad ordnades av arbetsgivaren.
Citera
2007-04-19, 22:38
Medlem
Nu i vinter har jag arbetat i åre på rödkullen som pistmaskinsmekaniker fast det var inte hela säsongen utan enkom under VM.

Fast det är ju lite mer ovanligt kanske så jag vet inte om jag har så mycket att ge dig.
Det är en trevlig miljö iaf.
Citera
2007-04-20, 07:40
Medlem
Jag jobbade i Funäsdalsfjällen med hotellsysslor, servering o städ (allt i ett i princip). Fick usla 80:-/timmen men betalade bara 1200-1500:- för mat och bostad per månad så pengarna räckte till rätt många öl

Att säsonga i fjällen är grymt kul men samtidigt väldigt påfrestande. Man lever ett totalt fejkat liv utan några som helst bekymmer omgiven av en massa människor man aldrig riktigt lär känna.
Citera
2007-04-20, 10:27
Medlem
Burtons avatar
Har en polare som jobbat som liftwaffe, han fick la runt 80 eller nåt men det är väll kanske inte är det viktigaste. Han säger att det är asgött med mycket skidåkning och fester hela tiden. Mycket heta brudar också tydligen.
Citera
2007-04-20, 20:40
Medlem
Ph0nys avatar
Jag tycker helt klart att du ska sikta på Alperna istället. Inte bättre betalt, men helt klart roligare, och då ser jag till alla aspekter. Festen är bättre, levernet är billigare, bergen är högre och snön är djupare.

Jag har själv gjort tre säsonger, dock bara jobbat en av dem. Det var i Mayrhofen. Österrike och jag jobbade som glasplockare på afterski 6 dagar i veckan, 5 timmar om dagen. Fick ut 1100 euro i månaden. Och en saftig sista med all semester. Boende och mat ingick. Boende och mat ingår i 90% av fallen i alperna som jag upplevt det.

Eftersom spriten och även maten är så pass billig nere i alperna så är det ju fullt möjligt att göra en säsong utan att jobba. Har du 50.000 i fickan när du kommer ner så kommer du klara dig galant i 5 månader. Hyra 3000, Mat, 1,500 och resterande för nöje.
Citera
2007-04-20, 21:34
Medlem
Så här är dets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ph0ny
Jag tycker helt klart att du ska sikta på Alperna istället. Inte bättre betalt, men helt klart roligare, och då ser jag till alla aspekter. Festen är bättre, levernet är billigare, bergen är högre och snön är djupare.

Jag har själv gjort tre säsonger, dock bara jobbat en av dem. Det var i Mayrhofen. Österrike och jag jobbade som glasplockare på afterski 6 dagar i veckan, 5 timmar om dagen. Fick ut 1100 euro i månaden. Och en saftig sista med all semester. Boende och mat ingick. Boende och mat ingår i 90% av fallen i alperna som jag upplevt det.

Eftersom spriten och även maten är så pass billig nere i alperna så är det ju fullt möjligt att göra en säsong utan att jobba. Har du 50.000 i fickan när du kommer ner så kommer du klara dig galant i 5 månader. Hyra 3000, Mat, 1,500 och resterande för nöje.

Kan man anävanda sig av engelska när man jobbar där nere eller måste man kunna tyska?
Citera
2007-04-21, 03:55
Medlem
Ph0nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Så här är det
Kan man anävanda sig av engelska när man jobbar där nere eller måste man kunna tyska?

I Mayrhofen så var ägarna på hotellet engelska så det var inga problem där. Jag tycker nog att du ska klara dig med bara engelskan sålänge du inte letar jobb på Tant Agdas lilla hemmarestaurang. Lite tyska är alltid bra men åker du till något ställe i alperna så finns ALLTID, hur liten by man än väljer någon svensk som säkert kan hoppa in som tolk.
Citera
2007-04-21, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ph0ny
I Mayrhofen så var ägarna på hotellet engelska så det var inga problem där. Jag tycker nog att du ska klara dig med bara engelskan sålänge du inte letar jobb på Tant Agdas lilla hemmarestaurang. Lite tyska är alltid bra men åker du till något ställe i alperna så finns ALLTID, hur liten by man än väljer någon svensk som säkert kan hoppa in som tolk.

Hur fick du jobbet? Sökte du jobb från Sverige eller reste du ner på vinst och förlust i hopp om att få ett jobb?
Citera
2007-04-21, 18:20
Medlem
Ph0nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metaxa
Hur fick du jobbet? Sökte du jobb från Sverige eller reste du ner på vinst och förlust i hopp om att få ett jobb?

Jag sökte från Sverige. Hittar man inget på det viset så är det bara att åka ner på vinst och förlust, men åk ner tidigt isåfall.
Citera
2007-09-02, 17:32
Medlem
Jag drar upp denna gamla tråd än en gång då jag är nyfiken hur det går för dig tocan. Skall du säsongs jobba i vinter? Jag undrar för jag, min bror och min kusin e sugna att göra likadant.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in